Vinteringångar till Sarek?

I en parallell tråd skrivs om skoterspår från Suorvadammen.
Finns det fler ställen där det oftast finns skoterspår, men som inte är officiella skoterleder?

I samma tråd tipsas om skoterleden till Kutjaure. Studerar man BD 10:an kan man gissa sig till att skoterspåret (alternativt vinterleden) från Kvikkjokk är ett tredje alternativ. Saltoluokta-Pietsaure torde vara en fjärde möjlighet.

Vilka andra alternativ till (lätta) anfarter finns?
Vilken/vilka av de ovan nämnda är lättast?

undrar en längtande HåkanF
(Nästa år, då jäklar...)
 
Sitoälsvbron - Aktse

..är ju också ett alternativ även om sträckan kan vara lite tråkig transportsträcka, speciellt om man måste skida ända från Seitivaredammen, men Ibland är vägen plogad ända till bron .
Det går säkert beställa skotertransport också ända till Aktse.(Lennart Länta)

Om man har bråttom upp på fjället är det nog snabbaste vägen att starta i Suorva eller Salto. Man har otur om det inte finns ett skoterspår från renhagen i Suorva. i vart fall lite senare på våren.
Åker man från Salto och skall in mot t.ex Ruotevagge kan man om orken finns gena från Pietsaure söder om Sluggas topp åka mellan Slugga och Käpu, eller hålla söder om Käpu och sikta mot Niento direkt., man sparar en del km men det är uppför. På våren brukar det gå skoterspår där.

Vill man starta i Kvikkjokk och åka mot t,ex Rapadalen tar det nog kanske lite längre tid än att starta från Sitoälvsbron-Seitivare.

Mycket hänger ju på hurvida man vill ta hjälp av "skotertaxi", startar man i Ritsem och tar skoterhjälp till Kutjaure är man snabbt och bekvämt "på plats!
 
En påsktur i Sarek 2011 blir allt troligare. Jag hade verkligen velat börja i Kvikkjokk, men det tycks vara svårt att ta sig dit med kollektivtrafik. Jag har därför funderat kring en annan rutt, eller rättare sagt 2 rutter som har gemensam avslutning. Tacksam för synpunkter av olika slag.

Alt 1: Ritsem - Änonjalme - Kisurisstugan - söderut V Gisuris - Guohpervagge åt SO - Bielavallda - N Äpar - N Slugga - Pietsaure - Salto

Alt 2: Suorva - rakt västeut - runda Nijak - Ruohtes åt S - Bielavallda - N Äpar - N Slugga - Pietsaure - Salto

Är det trångt i Sarek denna tid? Kan ni ge alternativa vägar där sannolikheten för trängsel minskar så är jag tacksam. Förutsatt att vädret är åkbart: Hur många dagar uppskattar ni att sträckan tar. (Räkna inte in vilodagar, toppturer etc.)
 
Jag vet inte vad du definierar svårt när det gäller kollektivtrafik till Kvikkjokk. Några större problem är det inte, men det är ju förståss inte som att ta gröna linjen till Globen.

Från sörlandet är det tåg till Murjek. Sen buss som är avpassad till tågtidtabellen (det krävs ju lite marginaler så man får vänta knappt en timme). Bussen går till Jokkmokk. En paus på en halvtimme-timme och sen vidare.

Om man åker det tidiga nattåget från Stockholm så är man i Kvikkjokk vid lunch.
 
Hmm... Jag kommer upp en lördag. (Har inte dagar nog att vänta till måndag.) En ortsbo påstod att bussen enbart går skoldagar.

HåkanF
 
Så... tillbaks till grundfrågorna:

Alt 1: Ritsem - Änonjalme - Kisurisstugan - söderut V Gisuris - Guohpervagge åt SO - Bielavallda - N Äpar - N Slugga - Pietsaure - Salto

Alt 2: Suorva - rakt västeut - runda Nijak - Ruohtes åt S - Bielavallda - N Äpar - N Slugga - Pietsaure - Salto

Vilken rutt är att föredra? Kan ni ge alternativa vägar där sannolikheten för trängsel minskar så är jag tacksam. Förutsatt att vädret är åkbart: Hur många dagar uppskattar ni att sträckan tar. (Räkna inte in vilodagar, toppturer etc.)

HåkanF
 
var går din trängselgräns?

Andra skidande turister inne i Sareks nationalpark lär det ju vara spridda skurar av,absolut inget liknande "påsk i jämtland".
kring Saltoluokta och på väg till Aktse-kvikkjokk längs Kungsleden färdas fler,och de flesta på skoter.
kan nog tänka att du inte träffar andra människor utanför skotertillåtet område i nån större utsträckning.Färre än sommartid dessutom.
 
Kan ni ge alternativa vägar där sannolikheten för trängsel minskar så är jag tacksam.

Förra påsken gick vi Kvikkjokk-Pårte-Rapa-Bierikjávrre-Salto. En vecka med start på långfredagen. Vi såg andra människor på håll vid två tillfällen. Så oavsett rutt kan du vara lugn.
 
Skida över isen på Suorvajávrre?

Jag tar upp denna fina gamla tråd av majjen och fortsätter fråga om Suorva-alternativet.

På bussresan förra våren träffade jag och min kompis en tysk kille som skulle skida över isen norr om Suorva. Vi steg själva av vid Vakkotavare, men jag minns inte exakt var tysken steg av. Hur är det att skida över isen i slutet på mars? Och bör man göra det vid Vakkotavare eller norr om? (Någonstans brukar det väl även finnas öppet vatten man ska undvika, men jag tror det är närmare dammbygget.)

En idé vi har är att stiga av bussen norr om Vakkotavare, skida över isen upp på Gássaláhko och ta kurs runt om Niják.

Hans
 
Skida över reglerat vatten är ju ett vågspel,finns stakad skoterled är det väl lite mer säkert,men med tanke på hur dåligt isarna nu vinter utvecklar sej så måste man nog ha riktig färsk info när man väl tänkt sej över.
Om du tänkt börja där kring Vakkotavare så bör det väl vara möjligt att åka över själva dammen och sen på land längs södra kanten av magasinet,borde finnas skoterspår för den som inte är hågad till ospårat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.