Man död i Sarek

Hörde på Aktuellt nyss att en utländsk turist omkommit i Sarek i närheten av Mikkastugan. Otroligt tragiskt, och man blir alltid illa berörd när man hör om sådant. Blir också angelägen om att veta hur det gått till för att liknande händelser skall kunna undvikas i framtiden. Reportern sa att det var en lavin som begravde honom, men uppgifterna går isär beroende på var man hämtar information. Jag har inte riktigt fattat exakt var och hur det gått till. Aktuellt talar som sagt om en lavin, men sen när man läser på dn.se och aftonbladet talar de om ett snöskred i en ravin. Den enda "ravin" nära Mikkastugan som jag känner till är Mihkajåhkås djupa forsskreva (om det nu är den de syftar på). Alternativt handlar det om någon ravin högre uppåt fjällsidorna.

Någon som hittat bättre nyhetskällor om det inträffade?

Aftonbladets artikel

DN:s artikel

Tar mig friheten att kopiera in citatet från parallelltråden, hoppas det går bra.

Ja, man blir verkligen ledsen över detta. Mycket sorgligt för alla inblandade och alla anhöriga. Man önskar verkligen inte att någon ska behöva drabbas. Tyvärr så sker det ändå.
Jag funderar också över var det kan ha hänt, men uppgifterna i media är svårtydda. Mannens kamrat hade tydligen blivit våt och nedkyld när han försökt att nå honom, vilket tyder på en bäckravin med vatten. Antagligen en relativt djup ravin med långa, sluttande sidor. Det kan näppeligen vara själva kanjonen vid bron, det syns ju direkt för vem som helst att man ska hålla sig ifrån den. Finns heller ingen anledning att försöka ta sig över den på vintern.
 
Antar att platsen kommer komma fram senare, men håller med om att det är svårtytt. I Aftonbladet hade de en karta där de placerat platsen mer eller mindre direkt vid Tielmavadet. Har inte själv varit där, men finns det verkligen raviner nere i dalbotten där, det tror jag inte.
Mikkastugan har nämnts, men media har ingen koll, så har tex nödtelefonen där använts kan det vara var som helst.

Hur som helst, det är alltid en tragedi när det händer.
 
Tragiskt när människoliv slutar på detta sätt.
Jag har passerat området flera gånger på vintern. Ofta har det varit utgrävda bivacker norr om broplatsen på ravinens östra sidan. Har aldrig tyckt att det varit riskabelt att övernatta där.

Ravinen brantar ju till ordentligt söder om bron, där är risken uppenbar för laviner. I närheten av fd Mikkastugan är Smailjajåkkens ravin den enda påtagliga som jag minns av området.
 
I Aftonbladet hade de en karta där de placerat platsen mer eller mindre direkt vid Tielmavadet. Har inte själv varit där, men finns det verkligen raviner nere i dalbotten där, det tror jag inte.

Ja, omkring Tielmavadet är det flackt och stränderna saknar större raviner. De djupa raviner jag närmast kommer att tänka på i området ligger ett antal kilometer norr om vadet (dvs uppströms Rahpajåhkå) och kommer från glaciärerna på Ålkatj.

Men jag ser nu i Norrbottenskuriren att det ska ha inträffat 200 meter från Mikkastugan:
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6786571
 
Senast ändrad:
Lavin och raviner.....

.. det är skillnad det. Jag har svårt att tänka mig att det går en lavin 200 m från Mikkastugan. (Som de första rapporterna talade om.) Och det framgår ju också av Norrbottenskuriren att han fallit i en ravin (och sedan fått snö över sig), och sådana finns det ju gott om nära Mikka. Bäckravinen ner mot Smaila är inte att leka med.

Kanske var det ett överhäng på ravinkanten som brast.

Tyvärr är även lokaltidningarna i Norrbotten rätt okunniga om hur det ser ut på platser i fjällen.
 
I länken jag gav till SR så talar polisen tydligt om att det var snööverhanget i RAVINEN som föll ner.

so far, har de mest och antagligen bäst info
 
Tror lavinen endast existerat i medierna, polisen har ju inte talat om någon. Det är nog okunskapen som varit framme.

Olycka i fjällen vintertid= lavin

Aftonbladet placerade ju kartan vid Tielmavadet
Andra skrev att det skett en olycka i jokkmokk vid mikkastugan, vilket ju är tekniskt korrekt men...
 
Makabert intresse?

Borde det finnas en samlad bild av allvarliga olyckor i Sarek (dödsfall)? Jag tänker mig en karta där man anger var olyckorna har inträffat och i möjligaste mån en beskrivning av vad som har hänt. Jag tror inte att det är ett uttryck för ett mer eller mindre perverst intresse från min egen sida.
För mig har det haft betydelse att få information om dessa förfärliga händelser. De har fått mig att tänka om hur jag ska bete mig i Sarek. En av de mest fasansfulla olyckorna var mannen som ramlade ner i glaciärsprickan på Alep Pastajekna 2006. Den sommaren var det ett alldeles fantastiskt väder - alla småbäckar var uttorkade. Då slog det mig - precis då är det kanske som omdömet tar sina snedsprång? När allt går bra, när himlen är blå och solen värmer. Kanske är det just då som man tror sig vara mest oövervinnlig? Självklart tror jag inte att mannen som förolyckades tänkte så.
Jag vet inte om det går att få fram vilka dödsolyckor som har inträffat på ett enkelt sätt (sökningar i statistik/register). Däremot tror jag att det skulle kunna skapas en meningsfull tråd eller forum på utsidan. Ett litet exempel på hur det skulle kunna se ut är http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45256
Vad tycker ni?

Björn
 
Borde det finnas en samlad bild av allvarliga olyckor i Sarek (dödsfall)? Jag tänker mig en karta där man anger var olyckorna har inträffat och i möjligaste mån en beskrivning av vad som har hänt. Jag tror inte att det är ett uttryck för ett mer eller mindre perverst intresse från min egen sida.
För mig har det haft betydelse att få information om dessa förfärliga händelser. De har fått mig att tänka om hur jag ska bete mig i Sarek. En av de mest fasansfulla olyckorna var mannen som ramlade ner i glaciärsprickan på Alep Pastajekna 2006. Den sommaren var det ett alldeles fantastiskt väder - alla småbäckar var uttorkade. Då slog det mig - precis då är det kanske som omdömet tar sina snedsprång? När allt går bra, när himlen är blå och solen värmer. Kanske är det just då som man tror sig vara mest oövervinnlig? Självklart tror jag inte att mannen som förolyckades tänkte så.
Jag vet inte om det går att få fram vilka dödsolyckor som har inträffat på ett enkelt sätt (sökningar i statistik/register). Däremot tror jag att det skulle kunna skapas en meningsfull tråd eller forum på utsidan. Ett litet exempel på hur det skulle kunna se ut är http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45256
Vad tycker ni?

Björn

Varför just Sarek?

...för övrigt, vad är poängen med att ange något geografiskt område..? Det brukar vara beteenden som leder till problem, mkt sällan geografin i sig...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
vandrafjäll Kan man få syrebrist i sovsäcken? Turskidåkning 30
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
Gregorius Hur tar man bort fästvalla från träskidor? Turskidåkning 8
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
Virrhönan Hur mycket vatten dricker man? Turskidåkning 15
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
hult.magnus_gmail.com När man kommer fram? Turskidåkning 6
theeden Hur kan man hyra fjällturskidor? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
peter.ma Använder man stighudar även på platten Turskidåkning 4
pzac Kan man korsa Tjallingån i april? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
permanne Vad äter man..??? Turskidåkning 5
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2
Kan man hyra en vintersovsäck någonstans? Turskidåkning 1
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.