Ej-STF-stugor (i Sarek)

Hejsan,


vad är era ansikte och officiella regleringen om användning av ej-STF-stugor i Sarek (och annanstans)?

  • Visst får man laga mat och sova på STF-stugor (violetta kvadrater på fjällkartan), när man har betalt avgiften.
  • och man får ta en paus i raststugor och vindskyddar (violetta trekanter på fjällkartan) utan avgift.

Men hur står det till med att använda nödveden i raststugor eller att sova i de?
Är det okej pga daligt väder, att torka sina kläder, att laga mat?
Är det också okej om de är en fast beståndsdel av turplaneringen!?


Och hur är det med ej-STF-stugor/vindskyddar?
Jag lärdes att svarta kvadrater och trekanter på fjällkartan är privat (mestadels samisk) och får bara användas om man har tillåtelse/inbjudning av ägaren).
Finns det skillnader mellan t.ex. Mikkastugan, Pielastugan och nån annan renvaktarstuga?

Är det okej att sova i de (när de är stängd!?) i nödfall?
Är det också okej om de är en fast beståndsdel av turplaneringen!?

Är det okej om man tar med sitt skräp, städar stugan, revoverar lite så att man lämnar den i en bättre tillstånd?


Varför finns stugor mitt i Sarek?
Vad är tillåten, vad är förbjuden och vad kan göras ibland (av bara lite folk) och hur skulle man publicera en (eventuellt inofficiell/olaglig) användning över nättet?
 
OK, lite blandade svar

Det finns INGA STF-stugor i Sarek.

privata stugor är just PRIVATA. Du fåpr inte gå in i dem, på samma sätt som ägarna till dem inte får gå in hemma hos dig.

Vindskydd i Sarek, Ont om dem med, och räkna inte med ved i dem. Och om du hittar något med nödved i så är det inte för din matlagning utan för just nödfall.

Renvaktarstugorna är PRIVATA, så se ovan.

Sarek, ta med tält, räkna inte med att sova i något annat.

Christian
 
Vill bara understryka vad Almgren skrev.
Det finns inga stugor för turister i Sarek.
De stugor som finns är till för rennäring, bevakning eller forskning.
De är samtliga låsta!
Mikkastugan är numera borta. På platsen finns en bod för nödtelefon.

Tidigare fanns det stugor vid Alkajaure och Njåtjosvagge som turisterna fick använda.
De är nu borta därför att Sarek ska så långt det är möjligt bevaras i sitt ursprung.

Vill du bo, eller ha möjligheten att bo i stuga i Lapplänska fjällvärden är Padjelanta Nationalpark en utmärkt område med turiststugor på åtskilliga platser.
 
Det finns mycket tydliga instruktioner i stugorna. STF-stugorna är till för att sova och laga mat, mot avgift. I raststugorna får du rasta och äta om du använder ditt eget kök eller har släpat med egen ved. Använda nödveden får du göra endast om du är svårt sjuk eller långvarigt insnöad. Om riskerar att dö annars rent ut sagt! Tänk dig själv om du kommer dit i snöstorm och 40 minusgrader och brutet ben, och någon har eldat upp nödveden för att de tyckte det var mysigt att sitta vid brasan med duggregnet smattrande på rutan, hur skulle du känna dig?

Annars gäller att du inte skall lägga beslag på stugan själv och belamra den med dig och dina saker eftersom andra har samma rätt till stugan som du, och det inte är någon först till kvarn-regel som gäller där. Det är därför du inte bör sova där, för då stänger du ute andra. Reglerna här är alltså annorlunda jämfört med låglandsleder, och eftersom i princip alla följer dem så bör de kunna förvänta sig detsamma av dig. Ta med ditt skräp och städa stugan måste du alltid göra!!

Däremot kan ingen hindra dig från att tälta på behörigt avstånd därifrån och gå dit och äta frukost på morgonen. Kan du torka kläder när det regnar utan att hindra någon annan från att vara där kan det säkert vara ok. Allt bygger på respekt för dina medmänniskor, och det funkar inte med en slapp hållning till de regler som finns för att alla skall få en lika fin fjälltur som du. :)
 
Ah, det är sant att det finns bara en telefonboda kvar i stället för Mikkastugan?

Så är stug/vindskydd-reglerna just som jag anta hela tiden, bra.
Ibland är det lite irriterande hur folk uppförar sig i fjället och speciellt på nättet.

En gång träffade vi en farfar med sina barnbarn som har just lämnad Fältjägarstugan (på Södra Kungsleden) efter deras matpaus och välkomnade os liksom: "Vad bra för er! Vi har just brassad på stugan för det var så jätte obehaglig!" - det var kanske plus 10 grader med lite regn mitt på ljusa dagen i augusti...
icon_rolleyes.gif


Så om någon sovar i Sarek's stugor, är han troligen kompis till ägaren, har hans tillåtelse och det gäller inte för alla folk att gå in i stugan är okej? Är det rätt?
Tror ni att ägarna gillar det när någon proklamerar det vore helt kul att gå in i renvaktarstugor?
coolsmiley.de.01.09.0037.gif
 
Om någon använder en renvaktastuga så känner de ägaren ja. se det som att om folk går in i ditt vardagsrum så känner de nog dig.

Vad gället fältjägarstugan fattar jag inte vad du menar. Det är bemannad STF-stuga där man betalar avgift.
 
Vad gället fältjägarstugan fattar jag inte vad du menar. Det är bemannad STF-stuga där man betalar avgift.
Ah, då var det kanske vindskydden 7 km SW om Fältjägarstugan, det är ju länge sedan.
I alla fall var det helt onödig att brassa på stugan med nödved men tror att den är gratis...
 
Jag har inte varit i Sarek, men i Jämtlandsfjällen. Som redan sagts, så är vindskydden där inte till för övernattning utan för nödfall. Man kan alltså inte planera för att övernatta där.

Angående privata renskötarstugor, så verkar det iaf i Jämtland ganska goda möjligheter att få hyra dem. Jag gissar att det hänger ihop med rennäringens rörliga natur, som medför att stugorna (kåtorna) stundtals står tomma. Jag passar på att göra lite reklam: http://ripjakt.se/boende.html .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
diwic I skogen mellan stugor? Turskidåkning 15
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
mindful Turskidor på platten/skogen med stugor? Turskidåkning 10
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Stugor vintertid i Abiskotrakten Turskidåkning 12
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
majjen Stugor i Lunndörrfjällen Turskidåkning 2
polkovodets DNT:s stugor: hur skaffa nyckel? Turskidåkning 1
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.