Midvinter i Sarek

Så här mitt i sommaren sitter jag och funderar lite på en vintertur genom Sarek i januari. Jag har alltid fascinerats av midvintern med sina korta dagar och blåa ljus och ett av syftena till en sån tur är att fånga och skildra det speciella ljuset och miljön den tiden på året. Är det någon här som gjort en midvintertur genom Sarek eller kanske nån som kan vara intresserad av att hänga med. Mina kompisar känner sig inte alltför begeistrade inför mina planer och förstår inte alls min lockelse till kylan och mörkret i januari. :)

/D
 
Tack för tipset om Monsens tur. Det jag funderar på är en ren högfjällstur genom kanske Routesvagge/Rapadalen. Slutet av januari är lockande, då har det ändå blivit något ljusare än runt jul.
 
Avsnittet jag såg var förvisso intressant men lite mycket trams emellanåt med jultomten och sånt. :)
Efter en åtti dagar (?) på tur beslutar sig producenten att överraska Lars Monsen på julafton. Hans sambo kommer ut med hundspannet för att ta med sig julmat. Hon kommer iförd tomtedräkt. Fånigt? Kanske, jag skyller på att de är norrmän.
 
Hehe, usch för vinterturer. Är alldeles för besvärligt. Dock om man va lika duktig som den där norsken o hade en sån där hund så hade det nog varit kul.
 
Midvintern är bättre än vad folk tror!!!

Så här mitt i sommaren sitter jag och funderar lite på en vintertur genom Sarek i januari. Jag har alltid fascinerats av midvintern med sina korta dagar och blåa ljus och ett av syftena till en sån tur är att fånga och skildra det speciella ljuset och miljön den tiden på året. Är det någon här som gjort en midvintertur genom Sarek eller kanske nån som kan vara intresserad av att hänga med. Mina kompisar känner sig inte alltför begeistrade inför mina planer och förstår inte alls min lockelse till kylan och mörkret i januari. :)

/D

Nu har jag i.o.f inte skidat genom Sarek på midvintern, där har jag "bara" varit på tur i Mars, april och Maj. Men jag har däremot gjort ett par turer i Kebnekajsefjällen i Januari och jag kan inte annat än hålla med om att midvintern är bättre än vad folk i allmänhet tror.

Men tväremot vad folk gärna tror är det inte kylan utan "värmen" som varit det största problemet de gånger jag varit där. Dvs det är inte de klara och kalla dagarna som ställer till med problem, utan de gångerna man får in de klassiska sydvästliga stormarna med blötsnö (och vid ett tillfälle faktiskt ösregn). Så jag kan bara hålla med om att slutet av Januari oftast är bättre än runt jul, framför allt eftersom det ofta har blivit lite stabilare väder då.

/ Stefan
 
Nu har jag i.o.f inte skidat genom Sarek på midvintern, där har jag "bara" varit på tur i Mars, april och Maj. Men jag har däremot gjort ett par turer i Kebnekajsefjällen i Januari och jag kan inte annat än hålla med om att midvintern är bättre än vad folk i allmänhet tror.

Men tväremot vad folk gärna tror är det inte kylan utan "värmen" som varit det största problemet de gånger jag varit där. Dvs det är inte de klara och kalla dagarna som ställer till med problem, utan de gångerna man får in de klassiska sydvästliga stormarna med blötsnö (och vid ett tillfälle faktiskt ösregn). Så jag kan bara hålla med om att slutet av Januari oftast är bättre än runt jul, framför allt eftersom det ofta har blivit lite stabilare väder då.

/ Stefan

Precis. Vintern brukar inte riktigt ha "slagit till", till jul. Slutet av januari brukar som sagt vara stabilare. Förutom några turer i Kirunafjällen under värnplikten har jag inte gjort någon ren högfjällstur den tiden. Dock så har jag varit ute en hel del i närområdena i skogslandet runt Boden. Kylan ser jag bara som ett problem för mina kameror (batteritid, skör film etc). Annars så tycker jag det är rätt trivsamt när det är riktigt kallt så länge man har bra grejer och om turen blir av så hoppas jag på klart, kallt och månsken som lyser upp och jag har visioner om landskapsbilder med månbelysta sarek-fjäll och norrsken. Kan bli finfint. :)
 
Träffade en riktigt fjälltomte vid Stalo för ett par år sedan. Han tillbringade dagarna mellan Lucia och 6/1 i Sarek berättade han. 150kg i pulkan, någon träff med någon same då och då. Han verkade lycklig. Trots att han var SO-lärare...

Han nämde inget om slaskproblem, inget om ensamhet eller tristess. Däremot så pratade han väldigt målande om det blåa ljuset. Han hade hittat på egna ord på blåa nyanser. Det vackraste var tydligen midnattsskuggblått. Fanns på skuggsidorna på bergen när det var som mörkast...
 
Träffade en riktigt fjälltomte vid Stalo för ett par år sedan. Han tillbringade dagarna mellan Lucia och 6/1 i Sarek berättade han. 150kg i pulkan, någon träff med någon same då och då. Han verkade lycklig. Trots att han var SO-lärare...

Han nämde inget om slaskproblem, inget om ensamhet eller tristess. Däremot så pratade han väldigt målande om det blåa ljuset. Han hade hittat på egna ord på blåa nyanser. Det vackraste var tydligen midnattsskuggblått. Fanns på skuggsidorna på bergen när det var som mörkast...

Midnattsskuggblått låter onekligen mycket vackert. Närmast poetiskt!

Men 150 kg i pulkan.. det lät mycket. Hade han en hel ren i den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.