Förhållanden i Sarek, slutet på April?

Undrar hur snön och isarna är under de tre sista veckorna i April? Brukar Isleden vid Ritsem vara öppen? Tänkte isf ut den vägen eller vid Suorva.
 
I normalfallet ja

Hejsan

I normalfallet brukar det vara tjocka och fina isar hela April, i alla fall ovanför Sourvadammen. Nedströms Sourva kan det vissa år vara lite lurigare. Har vid ett tillfälle blivit tvungen att ta en rejäl omväg från Saltoluokta på vägen till Kebnats pga av svag is vid 1:a-maj helgen

Vad det gäller vägen ut via Sourva kan det vara värt att veta att Vattenfall slängt upp ett gigantiskt staket på norrsidan av Sourvadammen för att hindra folk att ta sig ut på dammen från vägen sett. Det är dock möjligt att gå runt staketet på nedsidan vid lågt vattenstånd, men om vårsmältningen satt igång lite mer på allvar kan det kanske bli lite lurigt.

Inne i Sarek kan du räkna med att det kommer vara både mycket snö och starka isar. Skulle gissa att snötäcket ofta är som tjockast i början - mitten av April för att sen börja tunnas ur. Kollar man til in på smhi's databank (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/Normalt-snodjup-och-snotacke-15-april-1.7927) ser man att det i normalfallet är över metern inne i Sarek den 15:e April och checkar man lägen den 15:e maj ser man att det fortfarande brukar vara gott om snö kvar.

Enda problemet jag upplevt på vårvintern i Sarekområdet är att bäckarna började gå upp på en Kristihimelfärdstur (vill minnas att vi var ute från typ 1:a Maj fram till 10:e Maj). Framför allt var vi vid det tillfället glada att det finns en bro över Kukkesvakkjåkkå på vägen upp till Sourvadammen, annars hade det bara varit att bita i det sura äpplet och skida uppströms. Men då talar vi som sagt om mitten av Maj.

God Tur :)

/ Stefan
 
När jag var där 2009 var det bara att öppna dörren och åka genom staketet. Det var ok enligt informatör i Ritsem. Det blir nog att jag tar isleden. En bra uppvärmning.
 
Lägger in ett tips i denna gamla tråd då det länkats till den nu.

Norska vädersiten har digitala snödjupskartor https://www.senorge.no/?lang=no&tl=sd&dato=idag&zoom=2&center=389606:7112808

som sträcker sig in i Sverige. Detta är mycket användbart vid skidturen i april och maj.

När snösmältningen kommer igång på allvar har höjden över havet tid på dygnet och topografin stor betydelse. I svackor och på sjöar kan det bli mkt vatten. Säkrare vägval är på sluttningar och högplatåer samt att vända på dygnet och åka på natten.

Lycka till.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
camlun Vålådalen slutet av december Turskidåkning 8
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
avslut1008 Tursällskap slutet av April Ritsem Turskidåkning 0
jesperj Vasaloppsträning i slutet nov/början dec? Turskidåkning 4
koaladaniel Tur i slutet av mars Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.