Isläget i Sarek och turtipps

Hejsan!
Vi planerar att åka till Sarek den veckan innan Pasken, men det verkarså att vädret har varit ganska varmt de sista veckorna. Jag undrar om det finns någon som vet hur isläget är i Sarek, speciellt i Rapadalen delta. Vi tänker åker Salto – Sitojaure och sen norrut längs Sitojaure – Rinim – Nienddo – Piellastugan och sedan söderut igenom Rapadalen til Akste (eller tvärtom). Kan man åka över isen hela vägen i Rapadalen och om det inte går på vilka sidan av dalen går det bäst? Var kan man korsa älven om det inte är bra met isläget?
Tack för alla svar!
 
Borde vara hur lugnt som helst

Hejsan,

Åkte genom övre delen av Rapadalen i slutet av april förra året efter en peroid med mycket varmare väder än det vi sett nu (hade mellan + 5 - + 10 ett par dagar i rad) och då var det inga som helst problem att ta sig över isarna. Däremot hade vi en hel del besvär med genomslagssnö längst nere i dalen, men det är ju inte värre än att det blir som lite extra jobbigt.

Dessutom har det väl inte varit sådär väldigt varmt längst uppe i Lapplandsfjällen. Det var t.ex -23 uppe i Kvikkjokk i natt och kollar man prognosen för Tjåguoristugan (ligger i Rapadalen) på smhi´s hemsida så ser det ut att hålla sig under 0:an de närmaste 10 dagarna och det ska komma en 5-8 dm med nysnö......så det borde vara ganska lugnt :)

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2668933

/ Stefan
 
En kompis var och körde skoter och fiskade i Kvikkjokksfjällen förrförra helgen och där de var var det väldigt tjocka isar. En kund som har stuga i Ammarnäs sa dock att där nere hade de väldigt dåliga isar så det verkar variera en hel del över fjällkedjan. Just i år är det ju lite speciellt då isarna generellt varit dåliga på många håll så jag skulle nog kolla närmare hos folk med lokal kunskap just hur det är där man ska färdas.

Förra året var det annorlunda; då var det sammanhängande kallt i november och december så tjocka kärnisar hann bildas. I år hann inte isbildningen så långt innan det började vräka ner snö som la sig som ett isolerande täcke, därav de dåliga isarna. Men det verkar som sagt variera en hel del.
 
Tack för svaren! Jättebra information!

Finns det kanske också någon som har varit i Sarek nyss och kan säga till förhållanden just nu? (även om vi självklart ska också kolla hos Salto fjällstationen osv.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.