Snö i Sarek?

Är det någon som har koll på snöläget i Sarek? Det ryktas om att det är en smula snöfattigt.
 
kebnekaise mycket dåligt

Jag var för 2 veckor (v. 12) sedan uppe vid tarfala och Kebnekaise och vägen från Nikkaloukta upp till kebnekaise fjällstation var skrattretande med skidåkning på isen i vatten alternativt att gå med skidorna i lera.

Tarfaladalen var den klart bästa sträckan där hade vi snö

Om jag förstod rätt så har det inte varit så dåligt med snö de senaste 25 åren i detta område men kolla det kan vara annorlunda i Sarek ...
 
Sarek

Vi är också ett gäng som ska sticker iväg till Sarek imorgonbitti(måndag)! Vore bra om någon visste lite mera om snöläget där. Vi startar från Ritsem.
 
Re: Sarek

noneim77; sa:
Vi är också ett gäng som ska sticker iväg till Sarek imorgonbitti(måndag)! Vore bra om någon visste lite mera om snöläget där. Vi startar från Ritsem.
Ring TF RITSEM
Ritsem, 982 99 Gällivare
Tel 0973-420 30
// Roland
 
Kolla........

med Ritsem först. Att ta sig fram inne i Sarek är nog inga problem, svårigheterna är nog att ta sig in i Sarek via Akkajaure där det kan vara problem med vatten och dålig is, samma gäller nere vid Kebnats - Saltoluokta där isvägen för drygt en vecka sedan stängdes. Säkraste vägen både in och ut är nog för tillfället via dammen i Suorva.
Tom vid Kvikkjokk är det problem med isarna och vatten........
 
Kollade med Salotolukta idag om isförghållandena. Isvägen är öppen igen. Om vägen ej skulle vara öppen så kör Vattenfll helikopter på sträckan. vattenfall är nämnligen skyldiga att se till att man kan ta sig över till Kebnats/Saltoloukta.

När vägen var stängd i 1 vecka kördes helikopter där.

För läget uppe vid Ritsem, kolla med STF där.

mvh

Jimmy
 
Vi kom just hem från Ritsem och där finns snö. I björkskogarna på fjällslutningarn finns 10-20 cm lössnö ovanpå skaren = tungt.
På fjällslutningarna såg man nog barmark här och där men det var inga som helst problem att ta sig fram.
 
Kollade nyss också med STF i Ritsem och de lät medela att det inte var några problem alls med isen över till Änonjalme. Bara man följer ledmarkeringarna över så var det ingen fara.

Mvh

Jimmy
 
Läget idag 8 april.....

Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitté har precis varit ute på en skotertur i Jmk fjällområde inkl en del av parkerna. (projketarb).
I fjällområdet var det den gågna helgen perfekt före för både skidåkning och skoterkörning. Det var hårt under med ett täcke av lössnö i varierande djup. Få barfläckar, och inget vatten på isarna. Kan dock varnas för dåliga isar med många sk vindvakar.
Jäkligt nattkallt, natten mot idag den 8:e april var det t.ex över 20 grader kallt i Sitojaureområdet.
kan också rekomendera Fjälläskerhetskommittén hemsida som man hittar t.ex genom kommunens hemsida. http://www.jokkmokk.se eller via rådets hemsida......
 
Rapport från Påskhelgen...

Nu i Påskhelgen var vädret på den varma sidan och bäckarna börjar spricka upp! Oj Akka är nu nr 1 på bästa topptursområde i Sverige, huyr många åk som helst... 1500 höjd m i ett åk är rätt ok!

Vi var vid Akka och där smälte det säkert 3 dm på de dagar vi var där. Man kan säkert åka skidor en vecka till, men sedan kommer det att bli jobbigt i skogsområderna. Bäckarna börjar spricka upp upp och Njiramjhåkå var blöt att åka.

På topparna var det helt okej, fram på eftermiddagarna varierade föret från finslask, sugslask och djup-slemslask.
[Ändrat av fafner 2003-04-21 kl 18:01]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
frilufsar1 Halvvasan träningstips (även utan snö) Turskidåkning 0
Pineapple Snö Riksgränsen. Turskidåkning 9
mindful Snö i Jämtlansfjällen/Vindefjällen i april? Turskidåkning 8
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
liquidmonkey snö upp i abisko Turskidåkning 7
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
vid stavar för såväl snö som is finns det? Turskidåkning 2
Broder Bob Snö i Hemavan Turskidåkning 0
f97erna Snö nära Uppsala????!?!?! Turskidåkning 4
kallbacken Snö i Keb-området? Turskidåkning 1
Tiveden Snö i Dalsland? Turskidåkning 0
Susan B Flacka spår med snö i närheten av Västerås? Turskidåkning 1
mankis Snö nära Gävle? Turskidåkning 1
JET Var finns det snö ? Turskidåkning 5
Multsporttävling på snö, för de allra flesta Turskidåkning 0
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.