snö upp i abisko

Hörde senaste idag att det tydligen är väldigt dåligt i abisko, då menar jag riktigt dåligt. Går nog inte att åka skidor där. Men ring o hör med stationen, så kan de säga säkert.
 
Galet!

Boende i Stockholm som jag är har jag alltid tagit för givet att snön ligger meterdjup norr om polcirkeln. Från tidig höst till sen vår. Nu vet jag bättre!

Hmm, kanske borde jag börja åka norrut även på vintern :)
 
justa, på SMHI ser jag 75cm djup snö MEN, det är 4 plus grader den sista veckan så jag undrar hur mycket är kvar??? nån första hand rapport är bäst om det finns...
 
Visserligen är det plusgrader just nu då en varmfront passerade österut över Norrland i går kväll, men redan nu ligger en kallfront vid gränsen så snart slårt det nog över på minusgrader igen. I samband med kallfronten så kommer det säkerligen falla en del snö i Abisko, även om det inledningsvis kan röra sig om blötsnö.

Till onsdagen och torsdagen vrider vinden upp på nordväst och ökar rejält så den i ostadiga luften ute på Norska havet lär det bildas en hel snöbyar som kommer att dra in över fjällkedjen, så då fås ytterligare ökning av snömängderna. I morse när jag åkte hem från jobbet så var det lite olika bud i de olika operativa moddelerna om snömängder, ECMWF gav dryga 60cm totalt fram till torsdag kväll och våran svenska HIRLAM låg strax under.

I den kraftiga vinden kommer den nyfallna snön driva en hel del så vi kommer nog inte få ett fint och homogent nysnötäcke, utan det kommer bli rejäla variationer i/beroende på terrängen. Men summa sumarum du lär få turföre i Abisko mot slutet av veckan. Fast vad kunde avläsa av nattens snödjupsobsar så är det redan turföre där uppe.

Mvh Jesper

P.s Ett tips på ganska bra fjällväderprognoser är den norska Yr.no
Norska HIRLAM ger nu vid luchtid något lägre snömängder än den svenska ca: 30 cm fram till torsdagkväll.
 
här finns en rapport från idag i abisko på engelska....



As you understand I can not tell anything about the snow next week, I can only tell you what the situation is today (Feb 13th). For the moment we are having really strong winds combined with snowfall, temperature is -5 C.

It's not so much snow i the lower parts around Abisko Turiststation but it's no problem to ski the trail. Snowdepth in the forrest is 30-60 cm but less in open spaces. The ice on lakes and rivers along Kungsleden is good and thick.

The only part of Kungsleden with a lack of snow is the "Keron-climb" after Abiskojaure. There most of snow has blown away in the last storm for a strech of aprox 3 km and only left an ice track for skiers. Once you are up in the mountains, conditions are good with a snowdepth of about 50-150 cm. More snow the further south you get, Kebnekaise is reporting more than 100 cm in the valley and a lot more on the peaks!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
frilufsar1 Halvvasan träningstips (även utan snö) Turskidåkning 0
Pineapple Snö Riksgränsen. Turskidåkning 9
mindful Snö i Jämtlansfjällen/Vindefjällen i april? Turskidåkning 8
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
vid stavar för såväl snö som is finns det? Turskidåkning 2
Broder Bob Snö i Hemavan Turskidåkning 0
f97erna Snö nära Uppsala????!?!?! Turskidåkning 4
kallbacken Snö i Keb-området? Turskidåkning 1
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
Tiveden Snö i Dalsland? Turskidåkning 0
Susan B Flacka spår med snö i närheten av Västerås? Turskidåkning 1
mankis Snö nära Gävle? Turskidåkning 1
JET Var finns det snö ? Turskidåkning 5
Multsporttävling på snö, för de allra flesta Turskidåkning 0
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
seww Rugga upp fiskfjällen? Turskidåkning 5
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
MTB Värma upp tältet på vinterturer Turskidåkning 21
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.