För sent att skida mitten april? Abisko.

Hejsan.

Vi är ett gäng som ev planerar att åka skidor mellan Nikkaloukta och Abisko på påsklovet. Alltså nånstans kring datumen 7-14 April. (Starta som tidigast 7:e och avsluta resan senast den 14:e)

Någon som genomfört detta så här sent på året. Hur brukar det se ut? Är det en risk att det inte finns snö eller att det är alltför "tung" snö att åka i?

Jag tror stugorna i detta område stänger den 1/5, så det är ju iaf öppet.

Om någon åkt denna tid, och om det då varit 5-10 plusgrader, hur funkar det? Är det en mara att ta sej fram, fastnar det för mycket snö under skidorna? Om det är spårat borde det väl vara lugnt?

Jag vet ju hur bökigt det kan vara neråt landet om det bara är 3-4 grader varmt, man är ju i stort sett chanslös p.g.a all snö som fastnar..

Vad tror ni, vågar man boka resan nu och hopas på det bästa?

/R
 
Nerderbördsfattigt

Det finns risk för lite snö i själva Abisko. Det är faktiskt en av de nederbördsfattigaste platserna i Sverige... ligger i lä av fjällkedjan för nederbördsområdena från Atlanten.
Har fått 'handgå' (=gå) några km i bland för att få skidföre. Detta gäller bara runt själva Abisko, i övrigt är det inga problem.
Senare under våren kan man få ligga och vänta på kallgrader så att man kommer fram på skidor, det kan bli genomslagsföre under dagtid, framåt 4-5 på morgonen kan man åka några timmar igen (gäller spec. i maj).
Lycka till!
/p-a
 
Vi brukar åka i området kring påsk - oberoende av när det är påsk. Det brukar gå bra - dock är vår erfarenhet bara av att åka med vallningsfria skidor. Om ni ska valla är det kanske en annan sak, det finns fören där valet står mellan att sakna fäste eller att bli längre och längre. Speciellt har vi hört om det hemska föret när endast "gult klistervax" fungerar. Vi har bara råkat ut för lite infrysning som kan avhjälpas genom flitigt användande av "vallningsfrivalla".
I övrigt är det sämsta före vi råkat ut för öppna bäckar=vad på leden ner mot Abisko...

Vad gäller snöbrist varierar det ofta mellan olika dalgångar. Ju längre västerut desto mer snö brukar falla, och sedan beror det på hur mycket det har blåst (bort). Vistasvagge kan ha lite snö, men brukar gå att åka ändå på isen på jokken. Ladtjuvagge är ofta kalblåst, men skidbart om man kryssar sig fram i övre delen. Nedre delen kan vara dålig och blöt, i så fall rekommenderar jag att ta vägen över Cieurrolako - det omvandlar en blöt transportsträcka till en underbar dag på fjället.

Jag vet inte vad ni förväntar er för spår, de som görs av skidåkare förstörs ofta av de enstaka skotrar som kör i området...
 
Bästa tiden är kring Valborg IMHO. Avsluta i Katterjåkk eller Katterat kan vara ett alternativ om det är snöfattigt i Abisko.

Thure
 
Tack för svar.

Det är ju lite olika bud här.
Man kanske ska chansa… Vi får fundera lite.. Påsk är vår enda möjlighet iår så.. annars hade vi åkt tidigare..
 
Vädret på vinterfjället kan ju vara väldigt varierande. Normalt är det inga problem att gå i mitten av april. Jag skulle säga att fördelarna med långa ljusa dagar och att det inte så ofta är svinkallt är två saker som gör att jag väljer mitten-slutet av april för skidtur.
 
Det är nog inga problem. Den riktiga våravsmältningen har inte börjat på allvar så tidigt, men lite dagsmeja kan man räkna med. Det kan dock även vara mer vinterbetonat väder, det är ju en brytpunkt då vintern fortfarande har sitt grepp men våren börjar göra sina framstötar. Här några bilder från förra året första veckan i april, dock någon mil västerut där det faller mer snö. Vi hade 10-15 kallgrader på nätterna och runt nollan på dagen under veckan. Solen värmer, men så fort den går ner så blir det kyligt.
Snöns beskaffenhet är ju dock även i hög grad beroende på höjd, väderstreck, vindar och lokala nederbördsvariationer.

http://www.northernpanorama.se/?page_id=119#
 
Går det fortare?

Jag vandrade i somras med min då 12 åriga dotter och då bodde vi i tält. Det man som var lite intressant var hur lång tid vissa sträckor tog med tanke på underlaget. Hur är det att åka skidor, det känns som det skulle gå både fortare och lättare? Tänkte ev ta en tur själv i vår och bo i stugorna istället men frågan är om man tar 2 "sträckor" om dagen om vädret är bra?
 
Lite bort från frågeställningen, men ja, det går fortare. Om 12 (13?) -åringen är med rekommenderas inte att dubbla, men för en vuxen som åker hyfsat är det inga problem.
 
Lånade bara tråden lite ;)

Men tack för svar, sedan beror det ju så klart på vädret :)

Lånar lite till.... Kanske dum fråga men skidar man upp på kebb på vintern också och är det då samma leder som på sommaren
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...