Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu?

Vill åka upp för att åka på tur nu. Haft lite saker att göra så tiden har gått...Start i riksgränsen, ner till Alesjaure (via Unna), kanske Nallo mm eller direkt till Abisko. Tåg dit och hem (Lund).
Är det för sent map på snö eller kan det gå bra? Någon som precis varit där?
Tacksam för svar!
 
Tveksamt. Mellan Nikkaluokta och Keb behöver ser det ju ut som att du behöver segelbåt på vinterleden bitvis. Skulle inte lita på isarna där leden går över sjöar.
 
Tack för svar!
Kanske var jag otydlig men starten skulle vara i riksgränsen och slutet i Abisko. Men det är ju liknande höjder så det du skiver gäller väl där också naturligtvis. Jag behöver ju inte åka över absikojaure, men jag vill ju inte vara tvungen att gå om det är dåligt med snö..
 
Troligtvis inga problem alls skulle jag säga. Men man bör naturligtvis vara försiktig kring jokkar och sjöar så här års och vara beredd på att ta alternativa vägval. Det har blivit kallare igen, kan bli snö till helgen ...
 
Ser görligt ut. Avslutade en rundtur med kanonväder i Abisko den 15 april efter 7 tältnätter.

Färsk snödjupskarta nedan. Den är norsk och sträcker sig en bit in i Sverige.

Du vet förmodligen att STF-stugorna har stängt för säsongen. Om man kan utnyttja nödutrymmen har det uppstått en diskussion om som du kan läsa här på Utsidan.

Thure

snödjup riksgransen 2023-04-25 161719.jpg
 
Lurigt, vi avslutade Abisko 23e April och var sista gäster i Sälka, Tjäktja o Alesjaure. I Sälka fick man vända eller åka helikopter ut. Många jokkar som gått upp. Mellan Abisko och Abiskojaure var det mycket vatten och is som inte bar. Det var svårt med skoter, dåligt med snö i lägre terräng. Kanske något bättre nu när veckan har varit minusgrader som det verkar.
 
Jag har åkt skidor från Alesjaure till Abisko den här tiden på året för många år sedan. Självklart varierar förhållandena mellan åren, men när jag åkte var det bra före på kalfjället men stora sträckor barmark nere i Abisko. Även många vad med skidor på nere i Abisko.
 
jag är i abisko nu, finfina förhållanden för turskidåkning! varmt men folk far ut på fjället. skotrarna kör runt på träsket och in längs leden mot abiskojaure/unna allakas. i riksgränsen ser leden mot unna allakas fin ut.
men det har varit barmark stora områden och sen kom 20cm fuktig snö. så kommer gå fort när riktig värme kommer igen. men om en letar så kommer det gå åka skidor långt in i maj, hoppas jag.
på lederna bär det ok, men i skogslandet går skidorna ofta igenom ner till botten genom snön. ju högre upp på kalfjället desto bättre. heliskifolket kör för fullt och åker torrpuder kring nallo kåtotjåkka, dom rika jävla svinen.
 
Senast ändrad:
leden från riksgränden söderut mot unna allakas igår. massor med skotrar.
 

Bilagor

  • 20230430_135016.jpg
    20230430_135016.jpg
    3 MB · Visningar: 153

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.