Abisko/Riksgränsen nybörjare

Jag är absolut inte duktig men här är mina egna erfarenheter.
Jämfört med vanliga längdskidor för motionsåkning får du mycket bättre kontroll med turskidor. Se till att ha skidor med stålkant och stighudar, det blir en helt annan kontroll då. För mig gick det från "Bambi" till härlig åkning med kontroll när jag hyrde ett par åsnes Amundsen.
Tyvärr har jag inte åkt skidor den sträckan du pratar om utan bara dagsturer runt Abisko-Björkliden-Katterjåkk.
Som andra sagt tror jag på mitten-slutet av mars om du vill se norrsken också. Men förbered dig på att det fortfarande brukar råda stark kyla.
Slalomåkning i Björkliden v 10 när Kiruna har sportlov brukar innebära dagstemperatur ner mot -20 vissa dagar och därtill kraftig blåst.
Så förbered dig ordentligt, särskilt om du tänkt sova i tält!
God tur!
Kan ju säga att jag brukar få smått panik när längdspåren tar slut, vilket skett på mina lokala skidspår när det varit tävlingar eller mycket folk som saxar i och ur spår. Har ju provat åka utanför spåren men aldrig fått till att kunna styra på samma sätt.

Något tältande blir det nog inte, jag är lite för "bekväm" för det. Har blivit mest dagsturer när jag vandrat om sommaren. Så är väl lite det jag siktar på med utgångspunkt Abisko, Björkliden eller liknande.

Men rejäla kläder låter som ett måste. Om tågen inte går, går det ändå att ta sig därifrån eller åtminstone till större stad typ Kiruna?

LKAB klarar av att köra sina malmtåg hela året — så det finns i alla fall en del tåg som går.

Det ska vara en extrem undantagssituation om du inte kan ta dig till Kiruna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är lite nyfiken på att åka upp till Nikkaloukta och Kebnekaises fjällstation, men det kanske inte är så meningsfullt om man inte ska vidare upp på Keb sen?
Det finns bättre ställen än Kebnekaises fjällstation om du är nybörjare och vill göra dagsturer. Saltoluokta fjällstation är trevlig och det lär finnas bra möjligheter till dagsturer därifrån. Sen kan du ta Kebnekaise fjällstation året efter om du vill gå vidare med turskidåkningen. Du behöver inte upp på Keb, men du kan göra stugturer därifrån till bland annat Abisko och Vakkotavarre.

Kan ju säga att jag brukar få smått panik när längdspåren tar slut, vilket skett på mina lokala skidspår när det varit tävlingar eller mycket folk som saxar i och ur spår. Har ju provat åka utanför spåren men aldrig fått till att kunna styra på samma sätt.

Något tältande blir det nog inte, jag är lite för "bekväm" för det. Har blivit mest dagsturer när jag vandrat om sommaren. Så är väl lite det jag siktar på med utgångspunkt Abisko, Björkliden eller liknande.

Men rejäla kläder låter som ett måste. Om tågen inte går, går det ändå att ta sig därifrån eller åtminstone till större stad typ Kiruna?
Jag tror Björkliden eller Abisko låter som ett vettigt alternativ för dig. Skippa Kebnekaise fjällstation för den här gången.

Jag tror Björkliden eller Abisko låter som ett vettigt alternativ för dig. Skippa Kebnekaise fjällstation för den här gången.
Kebnekaises fjällstation var mest för utforskandetes skull, inte för skidorna. Bestiga Keb blir nog någon "varm" sommarmånad. :)

Nu går jag lite utanför ämnet, men finns det några andra rekommenderade områden i norra Sverige för turskidor?

Var ju i Åre i början av året och provade längd. Vi hade inte fått någon vidare snömängd så blev att ta sig norrut därav. Sälen? Vemdalen?

Kebnekaises fjällstation var mest för utforskandetes skull, inte för skidorna. Bestiga Keb blir nog någon "varm" sommarmånad. :)

Nu går jag lite utanför ämnet, men finns det några andra rekommenderade områden i norra Sverige för turskidor?

Var ju i Åre i början av året och provade längd. Vi hade inte fått någon vidare snömängd så blev att ta sig norrut därav. Sälen? Vemdalen?
Grövelsjön kan rekommenderas för dagsturer. Från Storulvån går det att göra både dagsturer och flerdagars stugturer (Jämtlandstriangeln är en klassiker, men det finns andra fina varianter). Saltoluokta har någon redan rekommenderat här i tidigare kommentar. Tar du dig till Norge så finns det fina och nybörjarvänliga turer i Rondane t ex.

Alla dessa ställen har uthyrning av turskidor och relevant övrig utrustning.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips