Ritsem - abisko (Ej via kungsleden)

Hejsan !

Jag undrar om någon här har skidat från Ritsem till Abisko , men inte på kungsleden.
Alltså Ritsem ,Sitasjaure ,Hukejaure ,Sälka ,Nallo , Vistas ,Abiskojaure , Unna alkas ,Abiskojaure , Abisko.

Jag vet att denna tur korsar kungsleden och ev går någon lite sträck på kungsleden vid Sälka och att sista etappen Abiskojaure - Abisko är kungsleden.

Anledningen till att jag vill göra denna tur är att jag redan skidat Nikkaluokta - abisko (kungsleden). Och att de vore kul att skida på område jag inte varit på.

Det ser ut som att alla dessa stugor är öppna vintertid iallafall, vilket är ett plus då jag inte vill tälta.

Senast jag skidade körde jag bara med ryggsäck ( ingen pulka ) den blev rätt tung men ändå värt.
Men ett orosmoment... , Är leden markerad vintertid?

Min plan är att skida norrut , start i Ritsem

Så dela gärna förslag och info, Det bästa vore ju om någon här åkt just denna tur.

/R.
 
.....just ja, jag kan inte hitta någon angivning om hur långt det är mellan vissa av stugorna, det står ju bara avstånd mellan dom på kungsleden, någon som har koll på detta ?
/R
 
Har åkt delar av det du funderar på. Tyvärr är det vad jag hört numera mkt skotertrafik vid Sitojaure Hukejaure Unna Allakas - Riksgränsen , men det innebär också att det är spårat. Vinterled finns inte markerad Stuor Reaiddavaggi och i Unna Vistasvaggi men på fjällkartan finns ruttförslag. Mellan Alesjaure och Unna Allakas finns vinterled se fjällkartan på http://kso2.lantmateriet.se/
och teckenförklaringarna https://www.lantmateriet.se/globala...on/kartor/teckenforklaring/fjallkartan100.pdf

Avstånd kan du kolla på http://www.karesuando.se/kdo/nordkalottleden.htm också.

Thure
 
Har de senaste två åren gjort turer som täcker upp dessa sträckor.
Ritsem ,Sitasjaure ,Hukejaure här snackar vi folktomt på leden man följer en bilväg till Sitasjaure.
Mellan Hukajaure och Sälka finns en enorm utsikt mot Kebnekaise fjällen, väl värt en fotopaus.
Hoppas att du menar Alesjaure efter Vistas!
Finns ingen skyltad vinterled mellan Sälka ,Nallo , Vistas ,Alesjaure men det är bara dalgång jag skidade ensam den sträckan, kändes tryggt ändå. Sälka var det mycket folk i och mot Nallo mötte jag några glada skidåkare. Tomt i dalen mot Alesjaure.
Allesjaure är en knutplats med mycket folk från korsan och tvärsan, läge för att diskutera vägval och annat.
Mot Unna Allakas kan man ta en alternativ väg och slippa lite höjdmeter men stugvärden kan ge lite tips om det där.
Som tidigare nämts kan det vara mycket skotertrafik vid och kring Unna. Själv fortsatte jag mot Katterjåkk och hade god nytta av skoterspåren.
Unna allakas ,Abiskojaure , Abisko. Väl markerad led med bastu i Abiskojaure. Startade inte okristligt tidigt och ändå han jag fram till lunchen i Abisko..

Avstånd i ca km
Ritsem 22, Sitasjaure 19, Hukejaure 20, Sälka 10, Nallo 9, Vistas 18, Alesjaure (12), Unna allakas (18), Abiskojaure 15, Abisko.




Årets 2:a tur blir en gruppresa i Sarek utanför leden. 3:a turen blir längst leden Vålådalen mot Fjällnäs.
 
Hej, jag gick denna tur (som stugtur), men under två olika turer, och delvis på andra hål.
Jag skal prova åt skriva liten om den (Altid lite begränsad åt skriva svenska ;))
När jag gick från Ritsem till Sitas var det bara två eller tre scooter (Och inte en enda på vägen vidare till Sälka), jag gick där på onsdag, över helgen är det visst mycket mer.
Hela sträckan från Ritsem till Sälka är scooterled, inte so mycket job åt spåra ;), väl markerad, mestadels lättåkt.
Från Sälka till Nallo och vidare till Vistas finns ingen markering, men om vädret är inte för dåligt är det ingen problem åt hitta vägen.

Avstand mellan stugorna finns även hos STF
Laponia (Ritsem-Sälka)
Abisko - Kebnekaisefjällen
Jag hittar ingen karta med avstand för Alesjaure - Unna Allakas (14 km mycket upp och ner) och Unna Allakas - Abiskojaure (24 km lättåkt plåt eller ner).
Några av mina bilder finns här (Ritsem - Sälka / Alesjaure - Unna Allakas - Abisko) och här (Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka / Alesjaure - (Norge) - Unna Allakas - Abisko).

Detta är en fin tur, kanske gå jag den en gang till et annan år :), men i år vill det bli en rundtur till från Abisko söderut på norska och svenska sidan.

Henning
 
Hej tack för svar . Ja jag skrev fel ser jag . Du har rätt , Menar såklart alesjaure . Skrev abiskojaure 2 gånger ser
jag . Man kanske ska skippa unna allakas och dra direkt till abiskojaure från alesjaure . Men köra via nallo och vistas Från sälka mot alesjaure . De blir ju lite trevlig extrasväng iallafall . Bara man hittar , ni sa att leden där inte är markerad.. ... Hm .

Men från ritsem mot sälka , alltså föredra att åka veckodagar o inte helg p.g.a skotertrafik ? Man vill ju inte åka på allt för hård trafikerad led känns de som ..

/ R
 
Alesjaure-Unna Allakas är markerad vinterled. Det är en fin extrasväng att åka över Unna Allakas men det är ett par ganska höga pass som man ska över så det kan vara lite kämpigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
ErikThorsell Ritsem-Akka -Kutjaure-Kåsrsajaure-Vaisaluokta-Ritsem Turskidåkning 5
avslut1008 Tursällskap slutet av April Ritsem Turskidåkning 0
brigitte tursällskap Ritsem-Ahkka-Kisuris-Vaisaluokta-Ritsem vecka 15. Turskidåkning 1
tollestrup Ritsem - Kvikjokk, hvor lang tid? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.