Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon?

Planerar att turskida från Abisko till Nikkaluokta i mitten på mars och undrar om någon som ska samma väg vill ha sällskap. Har fjällvandrat mycket sommartid men om vintern har det mest blivit snowboardåkning. Det här blir första längre turen på längdskidor men jag har hyfsad skidvana. Jag har gått Abisko-Nikkaluokta på sensommaren med familj. Min plan är att övernatta i stugorna och jag funderar på att åka med pulka. Tacksam för tips och råd i allmänhet från er som har gjort liknande turer! Utrustning man inte får missa? Väder och före längs sträckan? Fjällsäkerhet? Hur är det att dra pulka om man är ovan? Är det mycket folk i stugorna vid den här tiden på året? Framför allt - kan jag göra detta själv om jag förblir utan färdkamrat? (Jag är en tjej på 20 år med okej kondition.)
 
Planerar att turskida från Abisko till Nikkaluokta i mitten på mars och undrar om någon som ska samma väg vill ha sällskap. Har fjällvandrat mycket sommartid men om vintern har det mest blivit snowboardåkning. Det här blir första längre turen på längdskidor men jag har hyfsad skidvana. Jag har gått Abisko-Nikkaluokta på sensommaren med familj. Min plan är att övernatta i stugorna och jag funderar på att åka med pulka. Tacksam för tips och råd i allmänhet från er som har gjort liknande turer! Utrustning man inte får missa? Väder och före längs sträckan? Fjällsäkerhet? Hur är det att dra pulka om man är ovan? Är det mycket folk i stugorna vid den här tiden på året? Framför allt - kan jag göra detta själv om jag förblir utan färdkamrat? (Jag är en tjej på 20 år med okej kondition.)

Varför dra pulka om du ska övernatta i stugor ? Packningen blir ju rejält bantad om man slipper sovsäck, tält osv.
 
Hej!

Såg att det var en observant medlem som tipsat dig om andra personer här som också efterfrågar sällskap! Roligt! ...själv har man sådant jobb så man ser sin egen inplanerade fjälltur som chansen till att få vara "ifred" om du förstår mig rätt.... :)

"20 år med okej kondition" ? Med "okej kondition" borde du klara denna galant tur men ändå viktigt att du har vanan/påläst om förnuftigt agerande om det blir dåligt väder! Men en fjälltur kan ju handla om så mycket mer om det blir dåligt väder och då tänker jag på småsaker. Blir det lite dåligt väder med starkare vindar och du tar av dig dina vantar för att "fixa med nåt" och vantarna råkar blåsa bort ja, då blir det ju inte så kul. så antingen har du ett par bra vantar med sådana dära "säkerhetssnören" som man hade som när man var unge eller så tar du med dig ett par extra vantar. Likadant med sockar, ha med ett par extra sockombyte om det skulle behövas någon gång under dagen, det är dumt att dra på sig skoskav. Jobbigt att åka skidor i dåligt väder MEN det går, men en fördel är väl att bra glasögon. Förslagsvis ett par vanliga solbrillor men också ett par mer tätare glasögon, som slalomglasögon.

Förra året var min första skidtur i fjällen på vintern, åkte Abisko-Stora Sjöfallet. Drog pulka. Ansåg det helt onödigt att träna med pulkan innan. Det gick bra. det är ju mest på platten man skidrar under denna sträcka. Ser att en del i dina svar till dig dissat detta med pulka, själv är jag en "pulkaförespråkare"! Drog pulka för att jag ville äta gott under turen så jag lastade med mat som vägde tungt. Med pulka kostade jag även på mig att ha ett extra underställsombyte. Hursomhelst, uppför Keironbacken var det enklare att gå då det var så skarpt före så bra ta med sig "snören" att fästa fast skidorna vid pulkan.

Förra året startade jag en torsdag om jag minns rätt från abisko. Valet av dag berodde på att jag tänkte att många säkert startar en lördag, dessutom tror jag att STF hade en guidad fjälltur som startade på fredag samma vecka. Gå in på STF´s hemsida och kolla när deras guidade turer går av stapeln så kan du välja någon annan dag. Blev förvånad över det var hyfsat lite folk i stugorna våren 2010, en stugvärd trodde att det berodde på att det varit vinter i södra sverige så förhoppningsvis blir det även lite folk i år.

Avslutar med några korta:
Pannlampa - vill du läsa en stund i sängen på kvällen?
Inner"skor" - själv hade jag med mig ett par lätta hellyhansen "sockar"
Med några extra spännband och silvertejp kommer man långt om något skulle gå sönder...( men som sagt var din sträcka innebär ju inte många brantare partier där man riskerar att köra sönder pulkan)

Trevlig tur!
 
Pulka - rygga?

Hej
Första gången man drar pulkan kommer det att kännas rätt ovant. Den går lätt på plattlandet men utgör ett visst mostånd i motluten. Men fördelen med pulka är ju att när man stannar till för att pusta ut en stund, behöver man inte kränga av sig en tung rygga. Dvs lätt att vila.
Åker man ensam har ju hastigheten ingen betydelse. Man åker i sin egen takt. Är man två så kan det bli lite irriterande för den som inte har pulkan efter sig, han åker lite fortare..... får vänta osv.

Men fördelen med pulkan är ju att man inte behöver vara lika noga med vikten, man kan lyxa till det lite och ta med god mat, kanske dryck också.

Med eller utan pulka, så anser jag att man skall ha med sig vindsäck och spade (hållbar), samt liggunderlag.

Åker man i lite mer kuperad terräng så är nog stighudar att rekomendera. Har själv bara sk felle lås.

Det kommer alltid att vara de som fördömmer pulkan, så testa båda varianterna och bilda dig själv en egen uppfattning. testa hemma med den vikt du kommar att ha,

Jag tycker man skall ha en "riktig" fjällpulka, med skaklar, inte hemmagjorda varianter av barnpulkor. Har varit med om att bärga allt för många sådana, eller plocka skräp efter dem, platsbitar osv.
 
Hej

Det kommer alltid att vara de som fördömmer pulkan, så testa båda varianterna och bilda dig själv en egen uppfattning. testa hemma med den vikt du kommar att ha,

Fördömma och fördömma, du får det att låta så hårt ;-)

Även jag skulle utan att blinka välja pulka om det gällde att ha med mig tält osv. Dock anser jag mig mkt snabbare och smidigare kunna ta mig fram utan pulka om jag ej behöver vara tungt lastad med dessa prylar.
 
Fel ordval..

ok, kanske uppfattades mitt ordval som hårt. Menar kanske inte så men det finns ju som sagt två "läger", för eller emot.. så är det och så blir det så fort det finns valmöjligheter.

Svårt att veta och ta ställning utan att själv provat, för de allra flesta gäller väl båda alternativen beroende på vilken sorts tur man skall ut på, lång tur med tung packning = pulka och som sägs kort tur med lätt packning = rygga..
 
Hej alla! Kul med så många bra svar! :)

Jag har också sett att det är andra här i forumet som annonserat efter sällskap men jag kunde tyvärr bara runt vecka 11 pga jobb och annat. Tycker som du Linda att det är skönt att vara ute på egen hand så det gör absolut inget att åka själv. Huvudsaken är att jag fixar det med min begränsade erfarenhet av vinterturer. Att åka mellan stugorna känns bra såhär första gången men jag ska definitivt försöka att inte starta samma dag som eventuella guidade turer.

När jag funderade kring pulkan tyckte jag att det var en stor fördel just det där att kunna ta med sig nästan vad man vill i matväg och dessutom lite mer kläder än annars. Sen tänker jag att det kanske blir lite stadigare med pulka än med rygga i upp- och nerförsbackarna. Rätt eller fel vet jag inte. Ska i vilket fall ta till mig det ni säger och provåka både med och utan pulka samt klura på packningen innan jag bestämmer något.

(Pulkan är min pappas gamla draghundspulka, men den är ordentlig och med nya skaklar tror jag att det kan fungera.)

Tusen tack för alla smarta tips - det är precis vad jag behöver och vad jag var ute efter :) Så lätt att tro att man har tänkt på allting och ändå är det mycket som fattas. Glasögon och spade måste införskaffas! Vindsäck verkar också bra. Är det nödvändigt att kunna gräva en bivack om man ska ut själv om vintern? Behöver jag stighudar för denna sträcka?
 
Stighudar behövs kolla min packlista i länkarna ovan.

Läs på om hur du gräver bivak och testa någon dag då du har tid. Ju tryggare du blir
i att hantera väder och vind desto mer kan du njuta av turen är min erfarenhet.

God tur
 
Våga livet?

... Framför allt - kan jag göra detta själv om jag förblir utan färdkamrat? (Jag är en tjej på 20 år med okej kondition.)

Ber om ursäkt, men det här konservativa svaret kommer du nog inte att gilla...

Det är nog rätt sannolikt att du kan göra det själv. "Normalt" sett borde du klara det. MEN: blir det "dåligt" väder och du tar fel beslut dör du. Och utan erfarenhet är det väldigt svårt att veta vad rätt beslut är.

Så brutalt är det...tänk bara på alla de som nyligen omkommit i de norska fjällen, tre nu i veckan, fyra för ett par veckor sedan, mindre än 1 km från stuga/räddningen. Inte ensamma, längre söderut än du planerar att vara. Vinterfjället är bland de minst förlåtande miljöerna.

Med tanke på din ringa erfarenhet - som du uppvisar med att du inte hade tänkt på så elementära saker som glasögon, spade och vindsäck, eller att du frågar om väder(!) och före - tycker jag inte du ska ge dig ut på den här turen ensam. Det spelar ingen roll om du så har med dig all tänkbar utrustning om du inte har erfarenhet för att veta vad du ska göra med den, och när. Det räcker inte med att titta ut genom stugfönstret på morgonen...du måste alltid vara beredd på att behöva göra en nödbivack, oavsett vad väderleksrapporten säger.

Mvh Kalle G
 
Bra sammanfattat Kalle.

Lars Fält skriver i sin läsvärda bok Vinterfärden sidan 19

Upp till -15 då har man råd att begå några misstag
-15 till -30 då har man råd att göra ett eller två misstag
-30 kallare då har man ej råd att göra några misstag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
jonaslundmark Turskidor abisko-keb valborg, snöförhållanden? Turskidåkning 2
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.