Rottefella cobra R4 på turskidor?

Hej,

Ligger inne med ett par Rottefella cobra R4 men har lagt ner telemarksåkandet. Har intresserad mig allt mer för turskidåkning och funderar på om det är värt att slänga dessa på ett par modernare men billiga turskidor och använda ett par Lundhags Alaska som pjäxor istället för lägga ut en massa på nya bindningar och pjäxor.

Har läst att det går tyngre med chilin och att cobran skulle vara ännu värre men funderar på om det skulle vara acceptabelt alternativ för mig än då eller om jag är dumsnål.

Jag åker inga långa sträckor direkt och ofta sakta dragandes på en gammal träpulka. Vill gärna ha ett par pjäxor som liknar kängor i hög utsträckning då jag spenderar mycket av tiden ur skidorna så att säga. Vill även ta börja med ripjakt varför jag ser en fördel att i att ha pjäxor som liknar kängor. Kan tillägga att jag idag åker på ett par skateskidor vilket inte är någon höjdare.

Så, vore det ett fel beslut eller vad säger ni?

Bindning?

Passar ens Alaskan?
Jag har för mig att alaskan inte har en 75mm NN sulprofil utan någon form av skidflärpar som brukar ätas upp av de flesta bindningar...
Finns flera trådar om detta på utsidan!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kabel bindning eller Epok fungerar till Alaskan eller liknande kängor, tillsammnas med ett par breda turskidor eller jaktskidor. Jag använder mina Tegsnäs med epok för ripjakt tidigt på säsongen i lös snö.

För turåkning och ripjakt senare på säsongen är det bättre med moderna turskidor och rottefella magnum bindning och pjäxor.

Ett billigt alternativ för kortare sträckor är att använda snöskor till Alaska kängorna.

Kanske kan det fungera och då med lite knivanpassning av sulan framtill. Men tänk på att Alaskans sulor och klack inte tål tuff belastning.

En epokbindning är inte jättedyr.

Thure

Tack för svaren.

Får tänka igenom det en sväng till men snöskor blir det inte iaf. Ev. bara sätta på NIS platta på tur skidorna och flytta mellan bindningarna jag har idag på mina andra skidor fram tills jag känner att det är värt att köpa mig ett par BC Rottefella med tillhörande pjäxa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips