Välja rätt turskida och bindningssystem...

Hej, önskar få synpunkter och tips kring turskidköp! :)

jag är inne på att köpa mig ett par turskidor att ha till följande - dagsturer och flerdagsturer genom obanad terräng/djupsnö i skog, upp på berg och i fjällen, och vid toppfågeljakt, turer på skoterspår, med ryggsäck och/eller pulka. Tanken är ett par skidor till allt utanför det vanliga skidlöparspåret!

Tidigare har jag åkt på 210 cm:s vita blixten (träskidor) vid toppfågeljakt och turer ut i skogen, med stövelbindning (röd plast + balatarem), men känner att jag vill ha bättrad skidåkningskänsla, kunna ta ut steget, stålkant och använda stighudar.

Det jag är inne på är Åsnes Combat Nato Jeger eller Åsnes Nansen, pga deras bredd och ämnade för djupsnö, sen vill jag ha styrskena under för bättre kontroll på hårdpackad snö (testat plana turskidor och dem fladdrar så mycket på hårdpackat).
De mått/vikt på skidor jag tänker kring är ca 200 cm långa, för vikter 75-90 kg, i o m att jag kommer minst ha en ryggsäck på 5-10 kg på ryggen då jag åker.

Min längd: 176 cm
Vikt: ca 80 kg

Jag tänker att en vallningsfri skida är bättre, dels för jag inte gillar att valla och det är lättare att sätta på/ta av stighudarna - har man satt på valla kommer den väl klibba i stighuden annars?

Bindningar? - Är det bättre med en NN 75 (med/utan kabel) eller en BC? Jag tänker själv att NN 75 med kabel (ex. denna Rottefella 75 mm binding with wire, tåbindning med vajer - Svart - Toppturbindingar | XXL) är stabilare, vilket är bättre när jag ska åka i djupsnö, och behöver bryta å lyfta skidorna i snön av och till.

Önskar feedback från er som är erfarna inom turskidåkning! :)

//Mvh Petter
 
Har du åkt utför en gång på vallningsfria så vill du byta, de låter högt. I övrigt förefaller du ju redan veta vad du vill ha, men väg även skidklädseln från kängor till vintermössa, de väger mer än du tror. 10 kg i ryggsäcken väger även den.

go tur
 
Jag gillar BC-pjäxor och BC-bindningar tycker de är bra kompromisser. För att få bättre stabilitet får du välja plastpjäxor till NN75 vilket jag tycker är onödigt för ditt användningsområde. Jag gillar Fishers vallningsfria crownbelag. Har dessa på E99 E109 och E89.

Thure
 
+1 på Rottefella BC pjäxor och bindningar och fischer E109/transnordic82 med då med easyskin korthudar som du kan ha på hela tiden. På toppfågeljakt i lös snö funkar långa träskidor bäst Tegsnäs/Olsskogens, min användning i vinter 50% Tegsnäs,40% Fischer E99 10% vita blixten.
 
NN 75 är lite stabilare men BC-bindningarna är tillräckligt stabila. Åtminstone till den användning du beskriver. Utför på vindpackat kan möjligen NN 75 kännas tryggare.
Jag håller även med Thure som menar att det då krävs plastpjäxor.
En annan aspekt är att jag upplever BC som varmare eftersom man slipper all den där metallen i NN 75 bindningen som kyler ner främre delen av skon.
 
Har du åkt utför en gång på vallningsfria så vill du byta, de låter högt. I övrigt förefaller du ju redan veta vad du vill ha, men väg även skidklädseln från kängor till vintermössa, de väger mer än du tror. 10 kg i ryggsäcken väger även den.

go tur

Så du rekommenderar att ta en skida med spann för ca 10-20 kg mer än min kroppsvikt?
 
Tack för alla svar! Jag bestämde mig för att beställa ett par av de länkade bindningarna NN 75 med kabel och montera på mina vita blixten, och känna hur de känns och börja där, eftersom jag har ett par beggade skor för NN 75. Så kan jag gå vidare och jämföra BC mot detta senare.
 
Att sätta sina Vita Blixten i spänn, två remmar och en eller två träklossar, en under trampet och en längre för att hålla upp brättningen funkar väl. Tjärvallnming luktar gott dessutom.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
andersjon Rätt strykjärnstemperatur för vallning? Turskidåkning 4
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
Gun-valld Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89??? Turskidåkning 32
NyaKungen Turskida för jakt Turskidåkning 5
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
johan5588 Turskida Madshus Glittertind 940, omdömme ? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.