Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ?

Fick ett tips från Naturkompaniet om Åsnes Vikafjell QS (http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=65051).
De är vallningasfria och har inga fästen för fiskfjäll/skinn/"eller-vad-det-nu-kan-heta".
Enligt säljaren är det bara att tuta och köra och de ska vidare enligt honom funka bra både i spår och även lite utanför spåren.
Självklart vill han ju sälja, men de brukar vara rätt ok i sin service på Naturkompaniet när det gäller andra prylar.

Skulle detta vara ett bra startalternativ som kan vara tillräckligt allround till att börja med ?
Funkar de i maskinspår eller är de för breda ?
3/4 stålkanter; bra eller dåligt ?


ligger stugan /boendet du besöker vid en större skidanläggning och du inte har ändrat din inledande krav-spec är skidan helt fel och du kommer inte bli annat än besviken.

är det däremot ett ganska enskillt boende (förhållandevis orörd natur) och du växlar över ditt intresse till att mer gå åt tur hållet, då är den nog bra.

det spelar ingen roll hur mycket du frågar, du kommer få samma svar ändå, förutsatt att personen som svarar vet vad han eller hon pratar om.
 
Då undrar jag som har ett par själv och har åkt ett antal dagar med dem vad du grundar det på? Det enda jag inte testat är att åka i spår men det bör gå bra det med då de är 50-60 mm breda. Kanske inte sportig träningsåkning men det är inga stockar som väger 5 kg styck. De upplevs inte alls som tunga utan snarare nästan lite späda och lätta i skogen. Funkar prima och stålkanter gillar jag mer och mer. Fast jag kanske inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte håller med dig.

ligger stugan /boendet du besöker vid en större skidanläggning och du inte har ändrat din inledande krav-spec är skidan helt fel och du kommer inte bli annat än besviken.

är det däremot ett ganska enskillt boende (förhållandevis orörd natur) och du växlar över ditt intresse till att mer gå åt tur hållet, då är den nog bra.

det spelar ingen roll hur mycket du frågar, du kommer få samma svar ändå, förutsatt att personen som svarar vet vad han eller hon pratar om.
 
Vilket ju då inte var huvudsyftet med dem ens... Jag har åkt i spår med andra skidor som inte känts annorlunda än de här. Har du provat Åsnes Vikafjell själv då du verkar veta att OP blir besviken?

nej förmodligen inte, men det är väl inte så konstigt, du hade ju inte provat att åka med dom i spår.
 
Vilket ju då inte var huvudsyftet med dem ens... Jag har åkt i spår med andra skidor som inte känts annorlunda än de här. Har du provat Åsnes Vikafjell själv då du verkar veta att OP blir besviken?


alltså det är ju inget fel på dom där skidorna.

men som jag tolkar "önskemålen" så ska dom till stor del också funka i stockholm. hur gärna man än vill blir det ju i princip bara spår man är hänvisad till. på grund av våra dåliga snöförhållanden går det helt enkelt inte att åka någon annan stans. (förutom sjöar som jag var inne på tidigare)

det är klart man kan åka precis brevid spåret, men det finns väl inget större nöje i det.

"fjällvärlden" är ju ett ganska stort begrepp, är du ute i anslutning till en hyfsat stor anläggning är det ju packat/stampat/pistat/preparerat så att man kan gå kilomtervis tom i lågskor. det var hit mina tankar gick. och här finns det inget som helst behov av en bredare skida, alltså för att skidan ska bära på snön.

det finns alltså ingen direkt fördel, däremot ganska mycket nackdelar.

jag ser det ungefär som om man näst intill alltid cyklar på plan och fin asfalt och står inför valet mellan en citybike, racer, en annan "vanlig" cykel eller om man ska välja en mountainbike med riktigt breda, grovnabbade och tungrullade däck.

visst båda funkar, men tittar man rent krasst bara på vad som är smidigast minst jobbigt att cykla på vinner ju dom normala (smala) däcken.

mountainbiken kan man ju ta en sväng med på grusvägen, men det går också hyfsat med den normala cykeln.

ska du ut på en åker och cykla kommer du ingen stans med nån av dom.

och det är väl lite så det är också med dom där skidorna som det länkades till. jag har ett par atomic mountain med ungefär samma mått och inte är det direkt något att kasta sig ut i "obanad terräng" med, om man med det avser 50-100cm "ny" -snö i nån dalgång och det är väl där treåringar brukar hålla till.

på ett vindpinat fjäll eller skarsnö framåt vårkanten går det ju förstås bra, men då är vi tillbaka till att dom vanliga längdskidorna också funkar hyfsat.

det finns helt enkelt ingen allroundskida som funkar bra till allt. det är bara att inse och istället börja fundera på var man är mest. och vad man vill göra avkall på

anledningen till att jag engagerade mig är att jag sett så oerhört mycket av dom där lite bredare fiskfjällskidorna hos fel målgrupp. och att dom hamnat där just av skälet vi lite är inne på, det är ett argument som är lätt att ta till sig av -jo, dom funkar både i spår och vid sidan av....


det jag däremot fortfarande vidhåller är att man ska ägna en tanke åt dom andra fördelarna, dom medföljande skorna, balansen, värme, komfort osv.

sen är det ju så att även om man åker till 100% på asfalt med cin cykel så föredrar väldigt många känslan av att sitta på nåt rejält, lite grövre och det är ju helt ok. men man ska då inte sälja /argumentera för den lösningen genom att föra fram den som mer eller lika lättrullad.

man betalar ett pris i from av högre vikt /rullmotstånd och så är det även när du tar ut dina stålkantsförsedda 60mm breda skidor i ett spår. vill du betala det priset till förmån för andra fördelar är det ju frid och fröjd.
 
Fick ett tips från Naturkompaniet om Åsnes Vikafjell QS (http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=65051).
De är vallningasfria och har inga fästen för fiskfjäll/skinn/"eller-vad-det-nu-kan-heta".
Enligt säljaren är det bara att tuta och köra och de ska vidare enligt honom funka bra både i spår och även lite utanför spåren.
Självklart vill han ju sälja, men de brukar vara rätt ok i sin service på Naturkompaniet när det gäller andra prylar.

Skulle detta vara ett bra startalternativ som kan vara tillräckligt allround till att börja med ?
Funkar de i maskinspår eller är de för breda ?
3/4 stålkanter; bra eller dåligt ?

----

Ja - Åsnes Vikafjell skulle nog passa dina behov. Jag använder själv ofta denna modell (Åsnes Taiga, samma skida som Vikafjell, men annan design) när jag är i vinterfjällen. Det är en lätt men samtidigt stabil skida som fungerar bra såväl i uppkörda skidspår som ute på kalfjället.

För egen del föredrar jag dock alltid vallningsbara skidor. Att valla är inte alls särskilt svårt, och även valla-tejp är bättre än "fiskfjäll" under skidorna.

Ett norsk test av olika "allround-skidor" finns att läsa här.
 
Valla på vallningsfria ?

Det verkar på svaren att skidor jag vallar själv kan ge en bättre upplevelse.
Men, jag känner mig själv så pass väl att jag vet att jag vill ha minsta möjliga underhåll och fix med skidorna innan (och efter) jag ger mig ut.
Tejp verkar vara en smidig lösning som kanske ger det bästa av två världar, dvs en vallningsskida som jag inte behöver lägga så mycket tid på om jag inte vill. Stämmer det ?

Funkar det att lägga valla eller tejp på vallningsfria skidor om jag skulle märka att fästet på ett par sådana skidor inte räcker ?
 
Jag har vid något tillfälle nödgats lägga på klistervalla på mina vallningsfria. (Alternativet utan fiskfjäll fanns inte på Blocket där jag köpte mina. I alla fall inte just då)

Låt mig säga såhär: Att sedan ta bort klistret var inte lätt... men det gick så småningom.
 
Det verkar på svaren att skidor jag vallar själv kan ge en bättre upplevelse.
Men, jag känner mig själv så pass väl att jag vet att jag vill ha minsta möjliga underhåll och fix med skidorna innan (och efter) jag ger mig ut.
Tejp verkar vara en smidig lösning som kanske ger det bästa av två världar, dvs en vallningsskida som jag inte behöver lägga så mycket tid på om jag inte vill. Stämmer det ?

Funkar det att lägga valla eller tejp på vallningsfria skidor om jag skulle märka att fästet på ett par sådana skidor inte räcker ?


jag förstår att du tänker så och det är ju inte helt omöjligt att det är ett bra val du gör.

men vore jag som dig skulle jag ta en funderare på vad råden i den här och andra trådar här inne på utsidan är grundade på.

dom där naturkompaniet skidorna är ju ganska nichade mot den gruppen av användare som kanske är ganska överrepresenterade här inne.

jag tycker du fick en hel del kloka råd inledningsvis, sen tog (jag) thure & niklaz över.

jag tvivlar inte på att dom sistnämnda vet något om den lite bredare skidan, men hur mycket har ni åkt på "vanliga" längskidor???

det är ju först när man kan ställa det man pratar om mot alternativen det blir värdefull information.

jag rekomenderar dig att ställa samma fråga (som du startade tråden med) /läsa trådar här inne, innan du gör ditt val; skidforum.se


för att återgår till frågan;

fiskfjäll är inga som helst problem att lägga lite klister, eller vad man önskar, på. som nån sa är det ju betydligt bökigare att få bort, men med en sprayburk valla väck och lite papper får du smidigt bort det som stör.

jag är snart uppe i 2000 skidmil, och det var först förra året jag började med styrkjärn, invärmning, sickling mm mm.

innan dess har jag tagit skidorna ur affären, inte gjort ett smack mer än rugga upp fästzonen och lagt på några få sorters valla, oftast nåt klister, i 9 fall 10 har dom sedan bara ställts undan, tagits fram och fått lite ny valla och sedan ut i spåret igen, om det inte är nått jätte temperatur fall är det inte alls så kinkigt, det enda är väl att det blir lite kletigt och skitig, men det löser man genom att alltid transportera dom i fodral.

betydligt viktigare är att du får rätt spann utmätt och där ska du vara jäkligt kinkig, i slutet av säsongen, på rea skidorna brukar det vara väldigt urplockat och mycket extremt hårda eller väldigt mjuka kvar.

ungefär som på skorean, bara 39-40 & 46-47 kvar

och vad en oseriös handlare rekomenderar när han har hela källarn kvar av skidor 60-70kg vet man ju...

detta är framförallt viktigt när du köper vallningsfria, en vallningsbar skida kan du ju alltid kompecera lite, får du en för hård vallningsfri är du helt rökt, eller så får du ha 20kilo ryggsäck på dig...

en annan sak om du står och väger mellan vallningsfritt eller vanliga belag är kanske att fråga dig när på säsongen du åker mest. i början mitten av säsongen när snön är "ny" & kall är det lätt att få fäste=vallningsfritt. senare på säsongen och i slutet, isigt = svårt att få fäste med vallningsfritt
 
Mitt skidförråd

är nog jämförbart med en genomsnittlig norrmans.

Här lite om mina erfarenheter för att ni skall förstå varför jag gett råd som jag gjort i inläggen ovan.

Jag har tre par löparskidor, 4 par Fischer 99 varianter, ett par avancerade toppturstelemarkskidor (Scotty Bob). På Fisher Europa 99 liknande skidor gillar jag crownbelag bättre än fästvalla av olika skäl. Mest för att jag inte behöver ta med mig stighudar men jag lider lite av sämre glid utför. Visslande ljudet på hårt underlag har jag lärt mg acceptera. Jag har gått långtur Nikkaluokta - Abisko i påsktid via bland annat trepassleden och Mårmamassivet med ett par stålkantade smala telisskidor utan crownbelag. Min kamrat hade crownbelag och då kom jag fram till att det var en bättre kompromiss för en så varierad tur.

Jag har åkt Vasaloppet (inte öppet spår) ett par gånger på rimligt bra tider (6.22 som bäst).

Jag tycker att det är helkul med löparskidor och lätta och styva löparstavar i bra spår.

Men med mina barn i blandad fjällterräng etc använder jag både löparskidor och andra skidor enligt ovan. Löparskidor har nackdelar speciellt när man åker nedför utanför skoterspår eller bra skidspår respektive när man spårar i lite lösare före. Jag gillar att få till vettiga svängar när jag åker utför i tursammanhang och då ger löparskidor inte samma skidglädje för mig som skidor med stålkant och lite midja. Men jag har också chockat alpina åkare när jag kört nedför pister i Schweitz med löparlagg.

Jag förordar alltså antingen flera par eller ett par av allroundkaraktär för trådstartaren med de prioiteringar han angav i första inlägget.

Thure
 
Åsnes Nansen...

... är väl defenitivt fel skidor? Jag har turat på såna och ja, dom funkar. Grejen är att jag har testat även andra skidor... ;)

Ska man inte åka utför så är dom onödigt mjuka i spannet. Åsnes har här gjort en bra kompromiss för tur/telemark, men ska man bara gå på tur är det bättre att skaffa hårdare skidor där vallan sitter kvar och glidet är bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.