Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm]

Hej!

Funderar på att ta en helgtrip kommande helg. Med avresa fredag efter jobbet, hemkomst söndag kväll. Färdas med bil.

Letar efter tips på områden närmre än Grövelsjön!
Finns det något bra? :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan tänka mig att det finns en del i trakten av Sandviken eller Norberg i och med den väntade snön i veckan. Kanske blir det tillräckligt med snö även närmre Stockholm. Jag brukar föredra "Stockholmsskidor" dvs gamla repiga löparskidor när det gäller åkning på tunna snötäcken i låglandet. Stålkanter behövs inte.

Bra fråga förstås. Finns en site www.skidspar.se

Thure

Jag rekommenderar Gyllbergen mellan Ludvika och Borlänge. Ett höglänt område mellan 400 och 500 möh, delvis naturreservat och naturskogsartat och med stora myrar. Här finns fina längdspår i kuperad terräng. Snösäkert.

Hur är Färnebofjärdens naturreservat för skidåkning? Det är väl en del myrar där om jag inte blandar ihop det med nåt annat...

Blir det snö i Norduppland på torsdag så är myrområdet Florarna på gränsen mellan Tierps och Östhammars kommun fint att åka skidor i. Men det är lite litet för en hel helg. Mer en lång dag eller två lite kortare.

Inte så kort som de andra alternativen i tråden men tycker att Sälen/Transtrandsfjällen är ett underskattat område att tura i. Fantastiskt fint bortanför liftarna! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips