Någon som turat västerut mellan Ritsem och Hellemobotn fjorden på norska sidan? Ska vara ca 45 km. Isåfall hur funkade nedgången mot fjorden på skidor? Även erfarenhet från sommarvandring av intresse.
/ Fredrik
/ Fredrik
jag gick från akka till hellemobotn sen agusti för ett år sedan väldigt vackert speciellt på norska sidan.lättgått.
Ok, det låter lovande - hur lång tid tog det ungefär och hur lång sträcka? Vi har ju tänkt ta oss över i april från Ritsem, över isen och ned mot Hellemobotn. Får inte vara för brant för att kunna ta ned fjällpulkan.jag gick från akka till hellemobotn sen agusti för ett år sedan väldigt vackert speciellt på norska sidan.lättgått.
Tack för all info. Kanske ringer om jag behöver veta mer detaljer. Faktum är att vi tänker ta havskajaker som "pulkor" som vi sedan ska fira ner när det blir för brant terräng. Tror att södra delen ner mot fjorden har de förutsättningar som vi behöver. Därefter så byter vi - paddlar ut i Tysfjorden och kommer göra avstick för toppturer. Erfarna på såväl paddling som toppturer. Målet är Lofoten. Vi har jobbat på detta i ett antal månader nu. Corona är det största hotet mot om det går att realisera eller ej.ojoj jag har åkt mycket skidor i fjällen för snart 10 år sen.jag skulle inte åka skidor från gränsen och ner.mycket tvärt och du måste kalla på båten en dag i förväg,.du kan ringa mig om du vill.jag tror att det tog 4 dar.😀
Som jag svarade till Leif tidigare: Faktum är att vi tänker ta havskajaker som "pulkor" som vi sedan ska fira ner när det blir för brant terräng. Tror att södra delen ner mot fjorden har de förutsättningar som vi behöver. Därefter så byter vi - paddlar ut i Tysfjorden och kommer göra avstick för toppturer. Erfarna på såväl paddling som toppturer. Målet är Lofoten. Vi har jobbat på detta i ett antal månader nu. Corona är det största hotet mot om det går att realisera eller ej. Låter ändå som din erfarenhet kring området är väldigt intressant för oss att ta del av. Vi har suttit och gått igenom kartan, google maps och sett filmer på you tube. Tror vi är rätt säkra på vägval men ändå svårt att veta hur verkligheten ser ut så klart.Spännande tur!
Gick in mot Hellemobotn för två år sedan och kom fram till X-et på kartan, då jag hade min lilla grabb på 4 år med mig. Oerhört mäktig tur! Men jag känner mig väldigt tveksam att det går att ta sig ner med skidor + pulka på vintern. Har skidat genom Rago (och vidare ända till Saltoloukta), 10-talet mil söderut, på vintern och "räddades" då av att det fanns en skoter-"väg" upp från havsnivå till fjället. Hade definitivt inte velat göra den turen ospårat och färdvägen ner/(upp?) från Hellemobotn ser ännu brantare ut.
Personligen hade jag valt att skida fram till platån efter Kanonen och slagit upp tältet nära höjen 545 möh. Sen hade jag försökt mig på en dagstur ner till Hellemobotn och tillbaka upp om och endast om snöförhållandena var mycket säkra. Jag hade även tagit med mig stegjärn och kanske till och med isyxan. Har det blåst in blötsnö/regn som sen frusit fast kan det vara väldigt isigt på "rätt" höjd, något som vi fick erfara på Rago-turen.
Men lycka till med en jättespännande tur!!
/ StefanVisa bilaga 34238
Exakt vi planerar att ta en omväg och komma mer söderifrån. Se bild.Såg lite på kartan och det verkar ju vara två partier som är lavinbranta. Den ena, vid Kanonen, har väl också en rasbrant ovanför sig och ett otrevligt utlöpsfält. Så det går att gå där om man vet vad man gör, men 25-30 grader med pulka är kanske för extremt? Det ser ut som att man slipper den ena branten om du ankommer genom Runoasvaggi från söder men då blir turen från Ritsem lite längre.