Kvikkjokk - Ritsem på vintern

Vi har tänkt att skida från Kvikkjokk till Ritsem någon gång i mars-april. Turen är tänkt att gå via Pårtestugan och över Ivarlako ner i Rapadalen och sedan västerut genom Ruotesvagge. Finns det någon som har erfarenhet från denna rutt (finns det en bättre väg men med samma start- och slutmål, är det lättare att ta den omvända turen, dvs Ritsem - Kvikkjokk mm)?

Börja i Ritsem

jag har åkt den turen för ett par år sedan, och det är en väldigt fin tur. Jag skulle rekommendera att börja i ritsem istället. Mycket pga att det är ganska eländig terräng från pårtestugan upp till kalfjället. Jag kommer ihåg att vi hade nog problem att ta oss ner, jag kan bara tänka mig hur det skulle vara att gå upp där. Vid Gådokjåkkå tror jag att du ska gå på den södrasidan, vi gjorde misstaget att börja på den norra, och sen var det en rejäl hängdriva hela vägen så vi var tvungen att åka till bron vid renvaktarstugan, och en annan fördel är Ivarlahko, det är en underbar plätt, och vi hade kanonföre och gled flera kilometer ändå ner till renvaktarsugan i "ripriset" på kartan.
Vi stannade till och gjorde en toppbestigning av sarektjåkkå stortopp, grym utsikt.
bakom Akka skulle jag rekommendera att åka i dalen där sjön Sjnjuvtjudisjavrasj, konstigt namn, har åkt där ett par ggr och det tycks ofta vara skoterspår där som underlättar åkningen.
trevlig tur.
/Andreas.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips