Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek

Hej, jag ska på skidtur från Ritsem till Kvikkjokk i Mars, ensam. Ingen klättring. Har gått sådana turer i Sarek och Norge en del, men har alltid funderat lite på vilka livshotande scenarier det finns och vad man skulle göra i så fall.

Min tolkning så länge: Med toppen utrustning och fjällräddning via satellit överlever man allt förrutom två saker:

1. Laviner - finns inte mycket att säga om det här förutom det som har skrivits i hundratals böcker.
2. Att bryta genom is någonstans. Skidor på, ryggsäck, kopplat till pulkan. Blöta kläder - det är mycket som kan gå åt helvete.

Någon som har funderat på de scenarierna och kommit fram till något svar? Hur stor är risken av att bryta genom is i Sarek egentligen?

(bryta ben, arm, kalla nätter upp till -35, allt det är överlever man på något sätt).
 
Jag skulle vilja se någon gräva bivack eller sätta upp tält i blåst med bruten arm...

Annars är väl köldskador på fingrar ett stort hot. Tappa en vante eller var lite nonchalant kring kylan, så har du snart så kalla fingrar att du inte klarar öppna dragkedjan till jackan eller snäpplåsen till ryggsäcken. Jag har själv gjort det misstaget, men fick hjälp av en vän. Nedkylning av fingrar går ruskigt snabbt
 
Fångremmar applicerade till yttervantarna är ingen lek Kompliterade med snöre genom ärmarna till fångremmarna. Vantarna får aldrig blåsa iväg. För att undvika att kissa i handskyddet applicera det på ärmen under fångremmen.
Har varit med och grävt fram två ur laviner med öppna benbrott, de hade förblött under snörn. Speciellt vårvinter är laviner ingen lek.
 
Hej, jag ska på skidtur från Ritsem till Kvikkjokk i Mars, ensam. Ingen klättring. Har gått sådana turer i Sarek och Norge en del, men har alltid funderat lite på vilka livshotande scenarier det finns och vad man skulle göra i så fall.

Min tolkning så länge: Med toppen utrustning och fjällräddning via satellit överlever man allt förrutom två saker:

1. Laviner - finns inte mycket att säga om det här förutom det som har skrivits i hundratals böcker.
2. Att bryta genom is någonstans. Skidor på, ryggsäck, kopplat till pulkan. Blöta kläder - det är mycket som kan gå åt helvete.

Någon som har funderat på de scenarierna och kommit fram till något svar? Hur stor är risken av att bryta genom is i Sarek egentligen?

(bryta ben, arm, kalla nätter upp till -35, allt det är överlever man på något sätt).

Hejsan,

Den första frågan handlar mest om att undvika att ge sig ut i lavinfarlig terräng. Naturligtvis finns det en pytteliten risk att en lavin spontant startar uppe på fjället när man skidar fram nere i dalen, men jag har i alla fall inte hört talas om någon som haft så stor otur. Och risken är ju garanterat mycket mindre än att köra/åka med bil på allmän väg, något som de flesta riskerar...

Fråga nummer 2 skulle jag säga är även den oerhört liten risk i mars om man iakttar normal försiktighet. De flesta sjöar brukar ha så tjock is att det går att landa med en jumbojet och i de flesta jokkar rinner det bara mycket lite vatten. Enda ställena där man i normalfallet riskerar svag is är i inlopp/utlopp och så ska man naturligtvis hålla ögonen öppna vindbrunnar som kan finnas lite var som helst, men de brukar för det mesta vara mycket enkla att upptäcka.

/ Stefan
 
ang punkt 2 kom jag att tänka på det här gamla inlägget:
 
Det är väl samma risk på en bergskam / topp, som vid en djup bäckravin. En överhängande snödriva som inte syns uppeifrån. Går man för långt ut och för nära kanten rasar man igenom. Har väl tyvärr inträffat flera sådana olyckor. Något att tänka på.
 
Läs Johanna Öhrlings masteruppsats så får du lite statistik och kött på benen kring dödsolyckor i Svenska fjällen:

Ensam är stark- eller bara mer försiktig?: En mixmetodologisk studie om dödsolyckor och risktagande i friluftslivsaktiviteter i svenska fjällen

 
Jag tackar för alla svaren. Jag tar med mig att risken för att bryta genom is är relativt låg. Bättre att lägga energi på att tänka på laviner och raviner.

Oavsett är det en intressant och skrämmande scenario att fundera på - vad händer när man bryter genom is med skidor på och 50kg pulka bakom sig. Får man av skidorna och vad gör pulkan?
 
Pulkan kommer med mycket stor sannolikhet att flytta rätt länge innan den sjunker. Har du packat i vattentäta påsar kommer den troligen aldrig att sjunka. (Det beror naturligtvis på vad du har i pulkan. Vanlig friluftsrustning är rätt lätt. Får du för dig att fylla pulkan med sten så kommer den naturligtvis att sjunka.)

När det gäller skidorna så beror det lite grann på vilken bindning du har. Generellt sett går det rätt bra att få av dem. Det går sedan att använda stavarna som isdubbar. Eller så använder du bara benen för att "simma" upp på isen.

Att gå igenom isen blir riktigt farligt om isförhållandena är sådana att du inte tar dig upp på isen igen. Det kan vara omöjligt att orka ta sig igenom bristande is fram till stranden. Eller om du skadar dig när du går igenom. En frisk och vältränad människa med rätt utrustning (och kunskap att använda den) brukar ta sig upp från en vak relativt enkelt.

Går du igenom i strömmande vatten kan du följa med vattnet in under fast is. Det slutar sällan väl.

Sedan kommer frågan vad man gör kall och blöt långt ute i vildmarken. Har du då tillgång till torrt ombyte är det ofta inget större problem. Har du inte det kan det bli riktigt otrevligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.