Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino.

Jag misstänker att det är den här tjejen som omtalas i notiserna ovan;
http://www.ylvaligoransson.se/Ylva-Li_Goransson/polarnatt.html

Om man följer hennes rutt på share.findmespot.com ser man att det finns stora luckor i rapporteringen, från starten i Abisko den 25/12. Uppenbarligen har/hade hon tekniska problem med sin SPOT-sändare/mottagare vilket föranledde räddningspådraget ovan.

Frågan är hur tillförlitligt SPOT är egentligen? Jag ska försöka kontakta Ylva-Li när hon är tillbaka från turen och ta del av hennes erfarenheter. Men är det någon annan som läser detta inlägg och som har erfarenhet av SPOT "IRL" och då i synnerhet användning i fjällterräng i norra sverige så får ni gärna delge era erfarenheter här. Eller ge mig tips på andra forum eller trådar i ämnet som jag eventuellt har missat.

Mvh//Janne
 
Att inte

SPOT fungerar p g a avsaknad av radiokontakt till kommunikationssatelliterna ifråga från nordliga fjälldalar i Skandinavien är välkänt. Men man kan ju tänka sig problem med batterispänningen i kyla i det här fallet också.

Hur som helst bra att nackdelarna med SPOT i det aktuella området blir mera allmänt känt.

Thure
 
Jag misstänker att det är den här tjejen som omtalas i notiserna ovan;
http://www.ylvaligoransson.se/Ylva-Li_Goransson/polarnatt.html

Om man följer hennes rutt på share.findmespot.com ser man att det finns stora luckor i rapporteringen, från starten i Abisko den 25/12. Uppenbarligen har/hade hon tekniska problem med sin SPOT-sändare/mottagare vilket föranledde räddningspådraget ovan.

Frågan är hur tillförlitligt SPOT är egentligen? Jag ska försöka kontakta Ylva-Li när hon är tillbaka från turen och ta del av hennes erfarenheter. Men är det någon annan som läser detta inlägg och som har erfarenhet av SPOT "IRL" och då i synnerhet användning i fjällterräng i norra sverige så får ni gärna delge era erfarenheter här. Eller ge mig tips på andra forum eller trådar i ämnet som jag eventuellt har missat.

Mvh//Janne

Jag använde en spot flitigt under förra årets vandringar och så fort man gick norr om höjder eller nere i dalgångar försvann kontakten helt. Upplevde det i stort sett på alla vandringar.

Kan nämna några exempel..
Kläppen - Helags, täckning ca 50% av vägen
Rago nationalpark i Norge, täckning ca 20% av vägen (mkt kuperat)
Lemminjoka Nationalpark i Finland, mycket bristfällig täckning, max 10% av besökt område (i skog).
Muddus, ca 50% av positionerna ok.

Använde också Spoten vid ett par bestigningar i Norge, var man på norra sidan fick enheten inte iväg en enda position.
 
Tack för mycket intressanta synpunkter!

Hmm... jag funderade faktiskt allvarligt på att införskaffa en SPOT men har nu skrinlagt dom planerna. Möjligen att den skulle funka som extra räddningsplanka vid skridskoturer och/eller paddlingar i ytterskärgården etc. om mobilen av ngn anledning givit upp.. , men nu inser jag att den på intet sätt skulle gå att förlita sig på vid fjällturer i terräng och situationer som beskrevs i inlägget ovan.

Addnature lämnar tydligen en rätt generös "ångerrätt" men det gäller väl knappast abonnemanget på 1 år á dryga 900 SEK och sen har man kanske inte så mycket nytta av det ena eller andra om man nu skulle råka så illa ut att man inte överlever och kan reklamera...

Någon som provat det senaste utbudet av satellittelefoner med möjlighet att använda "vanliga" sim-kort? T ex Iridium, Inmarsat? Är dessa mer tillförlitliga än SPOT eller lider de av samma begränsningar?
 
Senast ändrad:
Länk till tråd om Spot:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64178

Där jag även skrev följande, men det tål att upprepas.

"Har själv ägt en Spot messenger gen2 under 1 års tid. Äger ingen längre då jag efter många mail till spots support inte fick några svar och då gick addnature tillsammans med kajaktiv(generalagent) in och godkände returen.

Läs noga om denna utrustning och vad de lovar innan du köper den.

Läs reviews om den på tex. Rei.com

Den fungerar tex. Väldigt opålitligt på vissa sidor av berg eller i dalar.

Den kan ibland ta väldigt lång tid på sig att få iväg meddelande om meddelande alls går iväg. Och man har ingen aning om meddelandet går fram. Detta medför att folk som räknar med meddelanden oroar man mer än betryggar.

Finns andra liknande system som ligger på samma ca. Samma prisnivå men med dubbel kommunikation. Dessa system är dessutom på annat satelitsystem som har bättre täckning.

Spot2:an fungerade utmärkt för mig under segling på östersjön i utmärka förhållanden. Men på en resa genom ryssland och asien fungerade ingenting som väntat.

Ser alltså Spot som en opålitligt manick. Hade man bara fått en signal att meddelande inte gått fram så vet man, nu lever man i ovisshet. Det finns dock en fin grön lampa som blinkar på den när meddelande är skickat upp i himmelen, men det betyder inte att det fanns någon satelit som tog emot det.

Skulle inte rekomendera någon att köpa en Spot av något slag."

Skall jag någon gång i framtiden införskaffa mig en pryl som denna igen så kommer jag i första hand kolla på InReach som nämdes i denna tråd. Dels pga. Iridiumnätverket men störst anledning är 2vägskommunikation.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...