Kan man nå fjällräddning/polis på radio?

Fick en handhållen VHF radio av grannen och kom att tänka på det här; går det att nå räddningstjänst, fjällräddning, Kustbevakning, polis etc över radio eller måste man ringa in?
 
Jag skulle säga nej. Den VHF du fått är sannolikt för bruk på sjön och där passar större samt kommersiella fartyg samt en del mindre båtar alltid kanal 16, dessutom finns antenner längs kusten och där även JRCC/MRCC (joint/maritime rescue coordination center) passar för nödanrop. I fjällen finns inga VHF-antenner och därmed ingen som lyssnar eller hör dig. DU kan såklart komma överens med en kompis att ha en annan VHF med sig och är ni inom räckvidd för varandra kan ni så klart kommunicera men VHF, men det är inte helt inte reglerna för marina VHF-stationer.
Möjligen om en räddningshelikopter flyger förbi och råkar ha sin VHF påslagen så kan de råka höra dig men annars ska du inte räkna med att någon hör dig på VHF.
Formellt sett ska du ha SRC-certifikat för att prata i VHF (nöd går såklart före lag så händer något på sjön ska såklart vem som helst larma, men cert ger kunskap om hur man bör kommunicera så det blir tydligt och effektivt).

Men räkna inte med att någon hör dig på VHF i fjällen.

/Patrik
 
Kustbevakningens flygplan har jag själv anropat på kanal 16 på en skridskotur och bett dem vinka med vingarna när de nådde iskanten vid Aspöja SO om Norrköping. Detta var nån gång på slutet av 1980-talet

Frekvenserna i närheten av de marina VHF-frekvenserna används till diverse verksamheter och det är möjligt att det går att omprogrammera VHFen till andra kanaler men polisen och räddningstjänsten använder väl Rakel numera som jag tror är krypterad. Amatörradio använder liknande frekvenser och basstationer som kan koppla vidare signaler i nätverk.

Satellittelefon, PLB eller Garmins inReach är nog det du kan ha nytta av i nuläget.

iPhones nyaste modeller har viss nödfunktionalitet via satellit men om det är implementerat i Sverige ännu vet jag inte. Rätta mig gärna om det inte stämmer jag har inte iPhone. En del info hittade jag https://support.apple.com/sv-se/101573

SMSa med GSM- mobil från högt belägen terräng kan också fungera.

Thure
 
Senast ändrad:
Rakel har möjlighet till kryptering men kan användas okrypterad också. Tycker att det borde vara säkrare att kunna ropa ut ett nödlöge över radio så att alla i närheten hör än vara beroende av telefontäckning i fjällen.
 
Rakel har möjlighet till kryptering men kan användas okrypterad också. Tycker att det borde vara säkrare att kunna ropa ut ett nödlöge över radio så att alla i närheten hör än vara beroende av telefontäckning i fjällen.

Om du kan övertyga alla andra fjällvandrare att bära med en radio samt passa och strömförsörja den så har du helt rätt (då blir det som en VHF på sjön) men som det är nu är det som jag ser det ingen bra ide att förlita sig på VHF-radio i fjällen.

/Patrik
 
iPhones nyaste modeller har viss nödfunktionalitet via satellit men om det är implementerat i Sverige ännu vet jag inte. Rätta mig gärna om det inte stämmer jag har inte iPhone. En del info hittade jag https://support.apple.com/sv-se/101573

SMSa med GSM- mobil från högt belägen terräng kan också fungera.

Thure

iPhone innehåller någon halvhjärtad Globalstar-kommunikator. Globalstar är i vissa implementationer i det absoluta gränsområdet så fort man kommer över typ Gävle så det blir till att det kommer en del förhandserfarenheter av denna funktionalitet innan någon förlitar sig på den. I fjällvärlden kan också terrängen ställa till det med rak siktlinje till satelliter om man skulle råka bryta benet i nån dal...

Iridium är såvitt jag känner till det enda som är relativt legit, helt globalt.
 
Iridium är såvitt jag känner till det enda som är relativt legit, helt globalt.
och COSPAS-SARSAT förstås om vi nu skall syfta på räddning. Globalstar går som sagt bort på nordliga breddgrader pga geostationära satteliter (kanske därför Sverige inte är med i listan över länder som stöds i Apples lista?)
 
GSM kan köra typ gruppsamtal men det används inte i Sverige? Typ allmänt SOS-anrop.

Skulle eventuellt kunna bli en användbar funktion ute i obyggden.

Thure
 
GSM kan köra typ gruppsamtal men det används inte i Sverige? Typ allmänt SOS-anrop.

Skulle eventuellt kunna bli en användbar funktion ute i obyggden.

Thure

Till och med GSM har begränsad täckning i fjällen, det finns på vissa ställen men vissa ställen är inte täckta. T ex står en basstation vid Keb fjällstation, var GSM för länge sedan, men vet inte nu vad som sitter i den masten, om den finns kvar.

Tidigare fanns 450 MHz CDMA-nät med god täckning i fjällen som kommersielt kallades för Icenet som blev net1 som blev terracom mobil men företaget säljer inte längre abbonemang till konsumenter utan har bytt inriktning till endast kommunikation för samhälsviktiga aktörer.

Gamla analoga NMT450 hade också bra yttäckning.

Generellt kan man säga att lägre frekvens ger bättre yttäckning med samma effekt (men lägre bandbredd = lägre datahastighet). GSM går på 900MHz och nyare tekniker som 4G och 5G använder generellt högre frekvenser och får därmed högre datahastigheter men sämre yttäckning och kräver därmed att basstationerna måste stå närmare varandra.
Elektromagnetiska vågor avtar med kvadraten på avståndet.

/Patrik
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.