Fjällräddning ute igen!

Sju personer får problem för att vinden sopar iväg två av tre tält. De ringer och berättar att de försöker klara av situationen men på kvällen ber de att bli hämtade. Sex fjällräddare med skoter plockar upp dom.

Jag utgår från att de hade tillgång till mobiltelefon. Hur hade de gjort utan mobiltelfoner? Inte gett sig ut? Satt upp tälten tidigare? Grävt ner sig tidigare? Eller klarat av situationen i alla fall?

Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

Hur kommer det sig att fjällräddare kan ge sig ut i ett väder som gör att skidåkare har grävt ner sig? Beror det på att skoter är säkrare i fjällen än skidor?

Läs mer i Expressen >>

Två kvinnor anmäldes försvunna i Jokkmokksfjällen (Nikkastugan Sarek?)vid 11.00 i går. Fjällräddning och helikopter ryckte ut. De hittadas välbehållna vid 19.00 tiden. De hade bygt vindskydd och var välbehållna.
Försvunna - NSD
Hittade - NSD

Det vore intressant och få någon rapportering av alla dessa räddningsuppdrag. Orsaken till att man larmar, vad som hänt, vad man gjort rätt, vad man borde har gjort och vad man inte borde ha gjort.
[Ändrat av Rungá 2006-04-14 kl 07:32]
 
Hur skulle du själv ha gjort?

Vädret i fjällen kan ändras mycket snabbt, så långt är väl alla överens. 20 m/s och -20 grader är svårt att klara. Det är svårt att via en tidningsartikel sätta sig in vilka förhållanden som egentligen rådde. Vem som helst kan råka ut för en kedja av små missöden - i riktigt oväder behövs inte mycket. Det kan räcka med att bli hastigt sjuk, tappa en tältpinne, missförstå sin tältkamrat (vädret tillåter ingen normal kommunikation), bli uppskrämd och gripas av panik o.s.v. Artiklarna säjer dessutom ofta inget om t.ex. diabetes, hjärtsjukdom etc. Det är skillnad på att sitta inomhus framför datorn med klar hjärna och komma med goda råd - mot att stå skräckslagen ute i eländet. Jag hade inte velat byta med någon av dem som hamnat i dessa siuationer.
 
Re: Hur skulle du själv ha gjort?

elga; sa:
Vem som helst kan råka ut för en kedja av små missöden - i riktigt oväder behövs inte mycket. Det kan räcka med att bli hastigt sjuk, tappa en tältpinne, missförstå sin tältkamrat (vädret tillåter ingen normal kommunikation), bli uppskrämd och gripas av panik o.s.v. Artiklarna säjer dessutom ofta inget om t.ex. diabetes, hjärtsjukdom etc.

Det var väl just det som Roland ville veta mera om ;)
 
Ett fritt land.

Rungá; sa:
Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

Varför det? Denna gång kanske mobilen räddade personernas liv. Skall man förbjuda bälten i bilen också? Då kanske folk kör försiktigare eller?
Som sagt 20 meter i sekunden på vinterfjället är nog ingen höjdare. Man kan nog bli lätt stressad i sånna lägen.
Men som tur är så lever vi i ett fritt land där faktist vem som helst får ge sig ut på fjället.
Låt det vara så.
Om du ute på stan hittar en drogad eller full person medvetslös liggandes i en snödriva och det är 20 minusgrader, skall du strunta i den personen då?
"Han får skylla sig själv som gett sig ut i det tillståndet".
Om en fortkörare kör av vägen med bil och skadar sig, skall han nekas sjukvård då?
Detta kanske låter som extrema exempel men principen är detsamma. Visst folk kan göra dumma och idiotiska saker ibland men så länge vi lever i ett civilicerat samhälle så är det bättre att ta hand om varann istället för att gå men pekpinnar hela tiden.
 
det finns redan idag gränser för vad samhället ställer upp med gratis och inte. Frågan är väl om de är rätt satta. Om jag tex stukar foten och vill ha helikopter så får jag betala den själv. Om jag däremot bryter foten så behöver jag sjukhusvård (och inte bara vila) och får helikopterhämtning.

Om jag ger mig ut i dåligt väder och sen behöver hjälp. Vem ska betala den hjälpen? Har jag rätt att kräva att andra ger sig ut i detta dåliga väder för att rädda mig?
 
-->
Hur kommer det sig att fjällräddare kan ge sig ut i ett väder som gör att skidåkare har grävt ner sig? Beror det på att skoter är säkrare i fjällen än skidor?
<--

Mod & Erfarenhet !! eller vad tror du ...

När de hämtade oss fast vi smsat att vi var okej och mådde bra så hade en av fjällräddarna frostskador på kinderna.

Om de haft mobiltelfonen som en "extra säkerhet" för att pusha på längre än vad man skulle göra utan telefon så är det oturligt... men jag tvivlar starkt på att så är fallet.

Jag litar inte alls på media efter det som skrevs i tidningarna efter att vi snöade in...
[Ändrat av Drexhy 2006-04-14 kl 11:26]
 
lapetter; sa:
Drexhy; sa:
Jag litar inte alls på media efter det som skrevs i tidningarna efter att vi snöade in...
[Ändrat av Drexhy 2006-04-14 kl 11:26]

Välkommen till klubben :) Det brukar bli så efter att man fått egen erfarenhet av media.

Den enda gången jag har blivit helt korrekt citerad i tidningen var jag ganska onykter, så det hade varit lika bra att dom gjort som vanligt och skrivit vad dom själva tycker. :)

Litar inte ett ord på vad som står i tidningen.

/Ulf
 
Rungá; sa:
Hur kommer det sig att fjällräddare kan ge sig ut i ett väder som gör att skidåkare har grävt ner sig? Beror det på att skoter är säkrare i fjällen än skidor?
En detalj som jag tror nämndes i DN var att det blåsiga vädret + skare/isigt före skulle göra det svårt att ta sig fram med skidor eller gåendes, samt att det är svårgrävt och svårt att få fast tältet. En skoter blåser/glider inte iväg så lätt, och det kan tänkas vara en anledning till att skotrarna funkade bra. Jag har själv ingen aning om hur det såg ut där, teoretiserar bara lite utifrån egna skidturer i blåst och på skare.
 
Har själv suttit fast precis nedanför en fjälltopp med 34 m/s och ett antal minusgrader, dessutom ett fruktansvärt snöande. 50 cm kom på drygt 2 h.

Vi hade mobiltelefon och ringde och meddelade att vi mådde bra trots omständigheterna. Satt fast i 2 dygn extra dock och fjällräddningen kunde inte ta sig upp pga rådande förhållande.

Helikopter var inte att tala om..

Dock var det jäkligt tur att vi hade mobiltelefon, så vi iaf kunde meddela att vi mådde bra, trots att vi levde på knäckebröd och vatten sista dygnet ;)

Så mobiltelefon tycker jag är alldeles utmärkt att ha med sig, men att man verkligen inte missbrukar resurserna som finns om man verkligen inte behöver det. Under detta oväder var det andra som låg mer risigt till än vi, bara vatten, något slags skydd och ingen är allvarligt sjuk så klarar man sig bra länge.

Som försvar varför vi gick upp var att väderlekstjänsterna inte hade sett detta oväder komma i denna omfattning, snöstorm i slutet av maj och i denna styrka är sällsynt.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.