Nikkaluokta - Abisko

Jag undrar mest om någon har skidat Nikkaluotka - Abisko.
Och då menar jag just nikkaluokta abisko, och ej Abisko - nikkaluokta. Det känns som att de vanligaste är att börja i norr, alltså i abisko, är det mer nedför därifrån (lättare resväg?)

Är mer inne på att börja i nikka och sen ta mig upp mot abisko,? någon som gjort detta och har erfarenhet?
Är det betydligt jobbigare eller inte någon skillnad, jag menar, bara för att abisko ligger nordligare behöver det ju inte betyda uppförsbacke.

Dela gärna med er/dig om du gjort detta, och vad man egentligen bör göra. Anledningen till att jag hellre går från nikka är jag jag varit där förr, och vill spara det outforska till sist,

/R
 
Har bara skidat åt andra hållet, men.....

Hejsan,

Min uppfattning är att det inte är någon skillnad i hur jobbigt det blir. Kollar man på kartan ligger Nikkaluokta på ungefär 465 möh och Abisko på cirka 370 möh, så om något skulle det väl vara lättare att skida åt det hållet som du planerar.

Den enda egentliga skillnaden är vind och sol. Solen skiner ju som bekannt från söder och vinden blåser ganska ofta från samma håll. Så skidar man norrut kommer man ha både solen och vinden i ryggen.

/ Stefan
 
En fördel med att gå med solen i ryggen är att man upplever mer av landskapet när man inte bländas! (Även om man har solglasögon och skärmmössa.)
 
Jag har åkt Nikka Abisko

och Nikka Narvik på turskidor.

Att gå norrut är klart bättre IMHO bl a för att snökvaliten för utförsåkningen blir bättre. Finns många alternativa vägval på sträckan.

Thure
 
och Nikka Narvik på turskidor.

Att gå norrut är klart bättre IMHO bl a för att snökvaliten för utförsåkningen blir bättre. Finns många alternativa vägval på sträckan.

Thure

Ah schysst, låter alltså snarare som fördelar. Det med solen i ryggen låter ju skönare, upplyst landskap. att man får mindre färg i ansiktet får man väl leva med, hah,

Ni som åkt detta, är det värt det? fint? Är det mycket uppför så att man måste ta av sig skidorna?

Har gått nikka - keb fjällstation på hösten och gått upp på kebs topp två ggr. Men har ingen erfarenhet av fjällen vintertid, (planerar ej att gå upp på keb, endast skidning nikka - abisko)
 
Beror lite på hur mycket tid du har till förfogande, men sträckan norrut från Alesjaurestugorna är ganska flack så titta även på att ta vägen Alesjaure-Unna Allakas-Abiskojaure som omväxling. Ganska trevlig vintersträcka.
 
Gillar

du toppturer är Hunddalen suveränt. Du kan t ex gå Unna Allakas-Hunddalen och avsluta vid järnvägen i Katterat.

Thure
 
Jag tycker du gör helt rätt som skidar till Abisko, tycker Abisko är ett trevligare ställe att avsluta turen på än Nikkaluokta och då menar jag Abisko fjällstation.
Nu talar du inte om hur lång tid du har på dig men vill tipsa om att ta omvägen förbi fjällstugan Nallo för att där ta en vilodag och göra en dagstur i omgivningen. När jag skulle göra min första vintertur så föll valet på att ta den omvägen och ibland gör man bra val här i livet för det var höjdpunkten på min resa.
Jag har varit där på sommaren och då är det ett härligt ställe men faktisk så är det lite
bättre/vackrare på vintern.
Om du inte tar dig tillbaks upp på Kungsleden via Sielmmavaggi och Tjäktjastugan, det är brant och du kommer att behöva stighudar dock räcker det med korta stighudar(kickerskins),
så kan du skida till Vistasstugan för att sen ta dig till Alesjaure. Det ska vara en mycket fin sträcka, jag har dock inte åkt eller vandrat där.
Under min profil finns några bilder från den turen och om du söker här på utsidan så finns det ganska mycket att läsa om den här sträckan du tänker skida.

Tomas
 
Beror lite på hur mycket tid du har till förfogande, men sträckan norrut från Alesjaurestugorna är ganska flack så titta även på att ta vägen Alesjaure-Unna Allakas-Abiskojaure som omväxling. Ganska trevlig vintersträcka.

Ja okej, såg det, men då blir det en extra dag.
Har egentligen mycket tid.
Det vi har tänkt att är åka i mars, det blir 7 nätter i stuga/på fjälllstation. Abisko och Keb-fjällstation, sen de fem stugorna som ligger mellan.
+ två tågnätter upp från uppsalaområdet.

Så alltså nio nätter.
Men schysst me lite tips ! tänker ge oss av i mars, mitten typ. Det är rätt lämpligt vad jag förstått.
 
Om man då tittar på 5 nätter (6 skiddagar) i stuga mellan Kebnekaise och Abisko Turiststationer och kan tänka en dagsturer på upp till 25km har jag följande förslag som ger er för en fin tur:

Sälka-Vistas (via Nallo)-Alesjaure-Unna Allakas-Abiskojaure

Om dagsformen eller vädret ställer till det för er har ni med detta förslag möjlighet att i slutet av turen ändra färdplanen och skida direkt Alesjaure-Abiskojaure. (Även möjligheten finns att skida direkt tillbaka till Nikkaloukta finns via Vistasdalen om ni har riktig otur med vädret).
Då ni bor i stuga (som många även har proviantförsäljning) och kan åka med ganska lätt packning ser jag inte dagsturer upp mot 25km som något problem så länge vädret och hälsan är OK)
 
En artikel jag skrev här på Utsidan om min skidtur mellan Nikka och Abisko.

Minnet av en fjälltur

Kanske inte den mest informativa, men ger ändå en liten uppfattning om vad det innebär.

Mvh /Joel

Schysst spännande.

Någon mer som åkt, eller ni som har åkt, är det mycket bärande av skidor?
Alltså svår terräng? Är det längre sträckor som man måste bära skidorna tro?

Och om man ger sig ut i april typ, visst borde det finnas spår då? Tänker lite på hur lätt det är att följa vart man ska, (vägvisning m.m) om det skulle bli svårt väder.. Sånt är inget orosmoment när det gäller denna etapp av kungsleden i april va?

tack för alla tidigare svar.!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Lisa_LH Nikkaluokta-Singi 19-20/3 Turskidåkning 0
oskarlin Vinterleden Nikkaluokta - Kebnekaise Turskidåkning 2
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
Nikkaluokta-Singi på baksidan om Skárttoaivi Turskidåkning 4
fiskpralin Hyra av turskidor i Nikkaluokta Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.