Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars

Hej!

Jag och en kompis planerar en skidtur nu i mars från Nikkaluokta till Kvikkjokk, planen är att sova i stugor. Vi kommer båda ha pulka bakom oss och dessutom varsin draghund :) Är det någon som skidat denna sträcka? Hur lång tid tog det ungefär? Har försökt googla, men har som bara hittat information om sträckan från vandringar på sommaren. Så vore superbra att få lite info om just skidtur :)
 
Ungefär samma som antalet stugor :)

Hejsan, jag har skidat i området ett flertal gånger och det är alltid lite lurigt att bedöma hur snabbt man tar sig fram på vinterturer. Vissa år skidar man fram på fast fin skare, -5 grader ute och blåkupa mest hela tiden....andra gånger tokdumpar det 50 cm nysnö, blåser konstant och man får inte en cm gratis på hela turen.

Det "normala" i fjällen är att man går från en stuga till nästa på en dag. Avståndet mellan stugorna (oftast 15-20 km) är anpassade så att det är ganska lagom för de flesta. Så går ni längs Kungsleden och jag antar att ni tar bussen från Vakkotavare till Kebnats blir det 12 dagars skidåkning.

Det sagt är det lättare att göra lite längre dagsetapper på vintern och ni ska ju dessutom ha med er varsin draghund. Så jag tror nog att ni kommer kunna skida två stugor vissa dagar. Det är ju ganska kort mellan vissa av stugorna.

Å andra sidan är ju risken klart större att man blir fast i en stuga i snöstorm på vintern, så man bör ju lägga in ett par reservdagar.

Summa summarum hade jag nog planerat för en 12-14 skiddagar på turen (om ni följer Kungsleden). Får ni kanonfint väder finns det många stugor där man kan stanna någon dag eller två och göra dagsturer i närområdet :)

/ Stefan
 
Okeej, ja, det är ju sant som du säger, mycket beror ju på vädret och formen på en själv, hehe. Jo för vi hade nästan planerat in att kunna skida två stugor på vissa sträckor. vi har kört och vandrat nikka-singi ett antal gånger, och den rutten har vi alltid gjort på en dag. Men det kan bli lite väl häftigt om man planerar att göra monsterrutter varje dag, lätt att det blir mer stressigt än härligt :)

Jag själv måste anpassa mig till ledigvecka, så får se om vi kör ända till Kvikkjokk, eller om vi stannar i Saltoluokta helt enkelt :)

Men tack så mycket för informationen och tipsen!
 
Jeg har to ganger gått langtur i området, begge gangene fra Abisko-området til Sulitjelma. Vi hadde bra føre, og gikk greit forbi minst en hytte og sov i den neste. Totalt brukte vi seks overnattinger mellom Abisko og Sulis. Så er du heldig kan det gå riktig fort. Siden du har hund slipper du jo å bære noe av utstyret, så da går det fortere.

Men i dårlig vær kan det om vinteren snu seg til det motsatte. Vi gikk en gang med hund mellom to hytter og bruker vanligvis to timer på turen. Da vi kom frem etter seks timer var vi svært slitne. Hunden også. Heldigvis var vi totalt seks stykker i følge, slik at hunden fikk et brukbart fast spor å følge. Ellers hadde han ikke greid det, han sank nedi til buken og vel så det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Lisa_LH Nikkaluokta-Singi 19-20/3 Turskidåkning 0
oskarlin Vinterleden Nikkaluokta - Kebnekaise Turskidåkning 2
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
Nikkaluokta-Singi på baksidan om Skárttoaivi Turskidåkning 4
fiskpralin Hyra av turskidor i Nikkaluokta Turskidåkning 1
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
Anders_Utsidan Restips Kvikkjokk-Gällivare 31 mars Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
peter.antman Platser i taxibuss Jokkmokk-Kvikkjokk 25/3 och 30/3 2023 Turskidåkning 2
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Tomas P Kvikkjokk-Tarraluoppalstugorna-Vaimok/Pieskehaurestugorna-Kvikkjokk Turskidåkning 2
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
monterey Kvikkjokk - inga förbindelser i påsk? Turskidåkning 11
josia Sulitelma - Kvikkjokk, och vidare till Saltoluokta Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
ClimbingCharlie Kvikkjokk-Sulitjelma Turskidåkning 2
sep skitur kvikkjokk-sulitjelma Turskidåkning 3
brigas Skating kring Kvikkjokk Turskidåkning 2
rjo Akka-Stalo-Kvikkjokk Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
Franz321 Fran Nikkaloukta till Kvikkjokk Turskidåkning 4
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
avslut1008 Abisko - Kvikkjokk Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Akklokk Tursällskap mars -17 Turskidåkning 0
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
jonsa Följ med på tur en vecka i mars-april... Turskidåkning 1
koaladaniel Tur i slutet av mars Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.