Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden?

Jobbet ska skicka upp mig till Abisko Naturvetenskapliga Station på kurs under vecka 14 och jag tänkte ta en dag extra där uppe med min 11 år gamla samojed. Det kommer nog bli hans sista vintertur... Så istället för att ta tåget vid fredag lunch så är planen att skida upp mot Kårsavagge (via Abisko Turist). Och sen på lördagen skida ner lagom till 16.xx tåget. Men det hela hänger väl lite på skicket på vinterleden är där uppe.

Visserligen så kan man ju inte utesluta att det droppar ner en massa nysnö som gör det svårt för honom att hålla ett normalt (pensionärs)tempo i spåren eller att snön hinner smälta bort, men om man bortser från sånt så undrar jag om det brukar vara skoterspår upp mot Kårsavaggestugan, framför allt i lågterrängen där inte vinden kommer åt att packa snön? För att snabbare få lite vyer att njuta av så hade jag tänkt att ta den led som på kartan sneddar upp SV om Slåttatjåkka. Men det kanske finns bättre vägval? Kommer skida med en lite Segebadenpulka och tar med tält ifall vi inte kommer att hinna upp till Kårsavagge eller om det är fullt i hundutrymmet.

Mvh Jesper (och Sito)
 

Bilagor

  • DSC_0698.jpg
    DSC_0698.jpg
    22.7 KB · Visningar: 791
Såvitt jag minns, det är några år sedan nu, så följer man i princip ett av Abisko turists preparerade längdspår upp genom björkskogen. När man väl kommer upp i själva Kårsavagge så var det ganska renblåst när jag gick där. Jag gick med ryggsäck och kompisen med pulka. Jag kan inte minnas att det var snö som var hans problem, utan snarare bitvis ganska branta, men relativt korta backar i skidspåret i skogen.
 
Fint före

Körde samma tur med två huskeys förra påsken och då gick det att skejta nästan hela vägen. Förutom genom de smala bitarna genom björkskogen, det gick snabbt (90 min dit och 60 hem) men då är mina Siberian unga och snabba!

Nedfärden därimot läskig på skejtskidor...
 
Kan intyga att det gick FOOOOORT för Dr Fafner när jag mötte honom ute på Abiskojokken! Såg väldigt härligt ut dock att åka så fort på den perfekta isen.
 
Föret upp till Kårsavagge kan variera högst betydligt.

Jag åkte den sträckan för drygt tre veckor sedan, som en dagstur innan vi gav oss av söderut från Abisko under en vecka. Då var det välpreparerat både i spåren och omkring. Isiga spår gjorde det jobbigt med fästet uppför och "lättåkt" nedför ... phu.

På grund av hård vind gick vi tilbaka till Abisko en dag tidigare än planerat och skulle då passa på att göra en avslutande dagstur samma sträcka. Då hade det snöat ymnigt och drivit snö under flera dagar. Det var helt totalt ospårat upp emot Kårsavagge. Skidorna sjönk ner 20 -30 cm i lös nysnö de första kilometerna och det var riktigt jobbigt att ta sig fram, inte minst i de ganska branta uppförsbackarna första halvmilen från Abisko. Vi var tre som byttes av att spåra efter ca 150 meter var. Riktigt jobbigt. Det kändes som om man bara stod och trampade snö i uppförsbackarna och fick lyfta en hel dels snö för att få upp skidorna varje tag. Då gav vi upp och kom inte ända upp.
Ovan för björkskogen och den första halvmilen var det fortfarande ospårat men inte lika djup lös snö.

Så det upplysande svaret är att det beror helt på väder. Abisko pistar vanligvis dessa spår men det är tydligen inte längspåren utan backen som de prioriterar om det snöat mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
liquidmonkey snö upp i abisko Turskidåkning 7
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.