Snötillgång mellan Abisko - Nikka

Hej.
Jag och polarn ska sticka upp till Abisko nästa helg och skida ett par dagar, den 26 april till Keb och Nikka. Någon som har koll på snötillgången längst med leden? Vi ska åka med våra längdskidor.
Vi kommer upp med tåget men vill ha en väska skickad till Nikkaloukta. någon som vet om man kan lämna in den på STF Abiskooch de skickar den med nästa buss eller måste man själv fixa det?

TT
 
Senast ändrad:
Snö finns det!

Hejsan!

Vad det gäller väskan vet jag inte om de ordnar det pa fjällstationen, men generellt sett brukar de vara mycket trevliga och hjälper till med det mesta!

Men mängden snö kommer rimligtvis inte vara något problem. Kollar man i närområdet så har Riksgränsen 122 cm med snö, Björkliden 107 cm och Abisko 100 cm enligt snöguiden. Bra Web-kameror i området är:

Abisko: http://www.abisko.nu/webbkamera/abisko.jpg

Björkliden: http://www.bjorkliden.se/ (kolla in Lapporten, kan vara Sveriges vackraste Web-Cam)

Kebnekaise: http://www.svenskaturistforeningen..../STF-Kebnekaise-Fjallstation/Mall_undersida1/

/ Stefan
 
snötillgång

Hej.
Jag och polarn ska sticka upp till Abisko nästa helg och skida ett par dagar, den 26 april till Keb och Nikka. Någon som har koll på snötillgången längst med leden? Vi ska åka med våra längdskidor.
Vi kommer upp med tåget men vill ha en väska skickad till Nikkaloukta. någon som vet om man kan lämna in den på STF Abiskooch de skickar den med nästa buss eller måste man själv fixa det?

TT

Det som möjligen kan vara snöfritt eller åtminstone fläckvis bart på en påsktur är sista biten mellan Keb och Nikka. Kan ibland också vara lite dåligt sista biten in mot stationen, ungefär från Tuolpagori och framåt. Men det brukar ändå finnas fläckar att åka på, skotrarna trycker till bra och den snön ligger länge.

Kolla med Keb, de vet hur det ser ut i år.

//J
 
Genomslag

Jag kom just hem från Abisko i fredags och vad gäller snön så blir det väldigt jobbigt sårt fort temperaturen stiger över +5 och det leder till totalt genomslag även med skidor och i sin tur leder till väldigt mycket is vilket gör det svårare att skida. Snön finns det dock gott om ett tag till även om jokkar håller på och tina nu.

Vad gäller paket så brukar det stå en massa bussgods i foajen på turisten i Abisko så det går säkert att skicka därifrån direkt men du kan ju kontakta dem på info@abisko.nu och fråga.

Ps. På www.parnes.com/blog/ finns gott om bilder från förra veckan om du vill kolla snömängd.
 
Tack Peter för all information. Låter inte så där riktigt bra med snön. Hade inte ni mycket blåst också? Hörde på SMHI att det blåste övr 10 m/s förra veckan. Jag ska kolla med Abisko med väska och bussgods. Det låter fint. Nu ska jag kolla dina bilder.

TT
 
Vind och väder

Som du säkert vet så varierar väder och vind kraftigt från ställe till ställe. Nere i själva Abisko var det ganska lungt under de 9 dagar jag var där men uppe på kalfjället blåste det uppåt 8 m/s som mest när jag var där upp. Det kan ju ändras från stund till stund.

Slå en signal till Turisten, de som jobbar där brukar ha bra koll!
 
Kom tillbaka idag från en tur sträckan Abisko-Vakkotavare och det fanns ganska gott om snö. I måndags förra veckan hade det varit blidväder så man blev ordentligt blöt om skorna på Abiskojauresjön. Men sedan blev det kallare och en del snö. Visst var det isigt här och där och någon enstaka barfläck men föret var helt OK.

Det var stormvarning på fredagen men jag tror inte att det blev så många sekundmetrar. Däremot blåste det ordentligt på söndagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ssundin parkering tossåsen? samt snötillgång Turskidåkning 0
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
hannulan Snötillgång Komosse o Store Mosse Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
diwic I skogen mellan stugor? Turskidåkning 15
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Promenad Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa? Turskidåkning 8
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.