Från Muddus till Abisko

Hejsan

Planerandet av årets stora tur har påbörjats. Den här gången tänkte vi sikta in oss på en kontrastrik och ovanligt tur. Planen är att starta längst ner i sydöstra hörnet av Muddus och sen skida upp till Abisko. Till detta har vi vikt de två sista veckorna i Mars och den första i April, dvs 3-veckor sammanlagt.

Så den generella frågan är om någon gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Mer specifikt undrar vi om det förutom den berömda ravinen finns några "måsten" i Muddus? Vidare om det finns någon extra tilltalande väg genom Sjaunja, efter den första kiken på kartan känns det frestande att följa Sjunjaätno uppströms för att sen skida genom Teusavagge. Men det finns kanske andra förslag?!?

Sen har vi två små hinder längs vägen, E45 + järnvägen. Nu tror jag inte att någon av dessa (framför allt inte bilvägen) är något egentligt hinder, men om någon känner till att det finns några viltövergångar/tunnlar så hade man ju kunnat sikta in sig på dessa.

/ Stefan
 
Järnvägen brukar inte vara plogad så du märker nog knappt att du passerar den.
Inga viltövergångar eller tunnlar efter 45:an.
 
Ja just det :)

Hade glömt bort att det är inlandsbanan som går genom Sjaunja och att den inte är öppen på vintern. Det underlättar ju, tågspår med renstängsel på vardera sidan kändes som att det eventuellt kunde vara ett litet hinder.

En helt annan fråga:

Vet någon om var/om det går att få tag på topografiska kartor i 1:100.000 eller 1:50.000 i "området"? Det enda jag hittat är att lantmäteriets "blåa" karta verkar finnas över Muddus, men jag kan inte hitta någon karta över Sjaunja. Klart irriterande!!!

/ Stefan
 
Vet någon om var/om det går att få tag på topografiska kartor i 1:100.000 eller 1:50.000 i "området"? Det enda jag hittat är att lantmäteriets "blåa" karta verkar finnas över Muddus, men jag kan inte hitta någon karta över Sjaunja. Klart irriterande!!!
Omradet som är inte täckt av Vägkartan (blå kartan) finns som Fjällkartan. Sjaunas södra delen finns på Blå kartan 173 Gällivare (tror jag), norra delen finns på Fjällkartan BD4 Kiruna.

1:50'000 finns tyvärr inte, fanns inte med påden gamla Gröna kartan och den nya täcker ju även mindre. :(

Henning
 
Är du säker?

Hejsan.

Vill inte tvivla på mina medmänniskor, men då jag kollar på baksidan på mina fjällkartor ser BD4 ut att sträcka sig ner till Kaitumälven. Medans 173:an enigt kartindelningen ser ut att sträcka sig upp till Satihaure i runda slängar.

Så jag tänkte bara dubbelkolla om du är säker Henning innan jag beställer dom?

/ Stefan
 
Erik har du den nyaste BD4? De har ändrat de täckta omrader under senare åren.
BD4 gar ner till Koordinaten 7480000 i SWEREF99
Ni kan kolla på http://kso.lantmateriet.se hur langt ner omradet täcks av Fjällkartan, funkar tyvärr inte för Vägkartan (Blå kartan).
Men Erik kan ja hjäpa med det.

Henning

Om jag tittar på täckta omradet av Blå kartan 173 här (Klicka på kartbildet) och sen på Fjällkartan, tänkar jag åt de passar ihop.
Den sväng Inlandsbanan gör är ganska tydligt.
 
Några tips längs vägen......

Förutom Muddusfallet/Kanjon har ni ju läge att göra ett besök vid Arvidssons bevakarstuga i norra delen av Muddusjaure, liten fin koja som ligger väldigt fint till. Den ska vara öppen.

Att hitta bra väg genom Sjaunja på vintern är en ganska enkel match (om föret är bra). Det är i sin helhet ett öppet landskap med stora myrar. Tanken att åka längs Sjaunjaälven kan ju vara ok, men ofta är det ju risigt och besvärligt längs älvkanterna. Myrstråken är en lättare och framför allt en rakare väg.

Det går en skoterled mellan Allavaare och Ritteljaure, kan vara bra att veta. Den passerar norr om Vuoddasjaure och går parallellt med älven (renstängslet) upp till Riteljaure och vidare västerut till skoterleden mellan Kirjaluokta och Tjuonajokk (ansluter strax norr om Tuvva-sjöarna). Sjaunjaleden är inte trafikerad i någon större utsträckning, men kan vara bra att känna till om ni vill ha omväxling till att gå helt ospårat.

Om ni ska vidare upp i Teusadalen kanske ni bör ta av i Riteljaure och gå vidare ner mot Satisjaure (tråkigare sträcka enligt mig).
Ett "rakare" och trevligt alternativ däremot är att gå vidare på den skoterled jag beskrev ovan. Väl på den mer trafikerade leden till Tjuonajokk går det fint att "gena" över till Harrejaure (skoterförbuds-område) och komma ut på Kaitumälven nedanför Tjikkompakte (ovanför Tjirtjamforsarna). Du kan sedan välja att gå vidare antingen mot Kaitumjauretugorna, längs kaitumsjöarna eller vika av upp via Kaukuljaure-Liddujaure och komma ut vid Singi-stugorna.
Hela den sträckan är riktigt fin, samtidigt som den erbjuder enkel kupering utan egentliga svårigheter.

Ta dig ett djup titt på kartorna (om du hittar några) och fundera vidare!
 
Det stämmer att jag har en öldre version av bd4. 173 går upp till N 7480000 så de kartorna täcker hela området, får ta och ordna mig själv lite modernare kartor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanna Törnquist Resekompis/guide till Muddus V 8 Turskidåkning 0
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
peter1969 Muddus tillgängligt på vintern! Turskidåkning 8
Silverfox Muddus i februari Turskidåkning 3
axeknu-2 Skidor i muddus i november? Turskidåkning 4
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.