Ritsem-Akka -Kutjaure-Kåsrsajaure-Vaisaluokta-Ritsem

Vi är ett gäng med viss fjällvana som tänkt gå ut på fjälltur nu till påsk med rutt enligt rubriken. Vi har drygt 3 dagar på oss.

Låter det som en rimlig rutt?
Någon som har erfarenhet från den sträckan?

Kom gärna med tips om ni har!

Tack på förhand!

/ Erik
 
Det är en fin tur. Ska ni bo i stugorna och vilka etapper har du tänkt dig per dag? Att skida från Ritsem till Kutjaure eller tvärtom på en dag blir en ordentlig dagsetapp. Om ni vill korta turen kan ni beställa skoterskjuts över Akkajaure (den sträckan kan vara lite småtrist om vädret inte är riktigt, riktigt fint).
 
Vi kommer upp fredag lunchtid och tänkte då först skida över sjön o slå läger i närheten av akkastugan. Nästa dag är målet kutjaurestugan målet, tredje dagen vaisaluokta och sista halvdagen över sjön till Ritsem.

Jag har beställt finväder över påsk så sjösträckan borde vara lugn ;)

Tips på något alternativ i närheten?
 
Bra tur!

Jag gick den rutt ni beskriver under vecka 9 i år. Lätt marsch över Akkajaure, observera att isleden inte alls följer den markering som finns på kartan. Man utgår från en plats nära båtbryggan och går sedan längs markerad isled som först går en aning åt sydväst, för att sedan nästan gå raka vägen mot Akkastugorna. Mycket trevlig stugvärd i Akkastugorna (Björn Löfström) med mycket bra tips på vägval mm.

Från Akkastugorna följer man till en början den markerade vinterleden, men skoterspåren leder ned på Vuojatätno när leden tangerar densamma. Ätnon kan man följa tills att man är i höjd med de sista stupen på höger hand, här viker ett skoterspår av upp mot vinterleden. På så vis slipper man den kuperade leden. Från leden ska det enligt uppgift ibland gå ett genande skoterspår mot samevistet nära Kutjaurestugan, när leden når myrmarkerna ovanför Kutjaure. Annars åker man ner på sjön och tar riktning mot samevistet. Bästa väg upp till stugan tror jag är att följa det skoterspår som brukar gå upp i skogen strax väster om vistet. Det stiger långsamt uppåt och viker först på slutet mot söder mot stugläget. Om man följer jokken så kan det vara jobbigt att komma upp ur jokkens "ravin".

Färdvägen upp förbi Kårsajaure är mycket fin (ej vintermarkerad, men vi hade mycket lite snö och såg då och då sommarledens rösen.) Enda kruxet är nerfarten mot Vaisaluokta. Vi följde länge jokken, men till slut blev det till en kanjon, och då valde vi att inte chansa utan kämpade oss ut ur den branta ravinen i tjock lössnö. Ravinen hade så långt erbjudit en skön nerförslöpa. Bättre är nog att redan från början hålla sig ifrån ravinen, men vilken sida som är bäst är jag inte helt säker på. Björn Löfström sa att det brukar gå ett skoterspår på den västra sidan, men då måste man korsa en nerskuren jokkravin. Där vi kom ur ravin, på den östra sidan, kom vi sedan på ett skoterspår som vi delvis gick ned längs då det blev för brant för oss.

Vaisaluoktastugan är inte vinteröppen. Bara ett nödutrymme. Vi gick vidare till Akkastugorna samma dag. En lagom dagsetapp.

En hake är att snötillgången kan vara väldigt dålig i år, kolla med Ritsem. När vi var där var snötäcket väldigt tunnt. SMHI:s snödjupskarta stämde dåligt just där, iallafall då.

Daniel
 
Jag har aldrig lyckats hitta det där skoterspåret ner mot Vaisastugan. Om jag förstått rätt från dom beskrivningar jag hört, så gäller det att lämna jokkarna och gå västerut så tidigt, och på så hög höjd som möjligt, sedan hålla sig över trädgränsen hela tiden tills man är ovanför stugan. Björkskogen är tät hela vägen, men det ska tydligen finnas en ränna man kan åka i just där.
 
Är det någon som vet om det går går att åka nere i jokkravinen hela vägen ner till Vaisa?
Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.