Akka-Stalo-Kvikkjokk

Jag har för mig att BLTs stugor inte har öppet på vintern, förutom ett säkerhetsutrymme, och det är inte säkert att det finns gasol.

/Ulf
 
En liten del.

Hejsan!

Jag åkte en liten del av Padjelantaleden i maj för två år sen. Det som man bör komma ihåg är att Padjelantaleden är en sommarled. Det betyder att leden inte är vinterledsmarkerad. Det ska finnas ett säkerhetsutrymmet öppet vid varje stugläge, men detta fungerar endast som nödutrymme.

Dvs om man vill skida i Padjelanta gäller i princip samma sak som om man skidar i Sarek, att man bor i tält och klarar sig helt själv. Fast med den extra säkerheten att stugorna finns där om det verkligen behövs. En annan sak som är bra att minnas är att man i princip hela tiden befinner sig uppe på kalfjället och att Padjelanta är relativt sett ganska platt. Detta tillsammans gör att området är klart svårorienterat i dåligt väder + att det mycket svårt att hitta platser som ligger i lä.

/ Stefan
 
Re: En liten del.

undvall; sa:
Jag åkte en liten del av Padjelantaleden i maj för två år sen. Det som man bör komma ihåg är att Padjelantaleden är en sommarled. Det betyder att leden inte är vinterledsmarkerad. Det ska finnas ett säkerhetsutrymmet öppet vid varje stugläge, men detta fungerar endast som nödutrymme.
Normalfallet är att en av stugorna på varje ställe är öppen året runt. Se t.ex.

http://www.fjallen.nu/parker/padje_stugor.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
BD6 Från Akka till Kisuriskåtan Turskidåkning 9
ErikThorsell Ritsem-Akka -Kutjaure-Kåsrsajaure-Vaisaluokta-Ritsem Turskidåkning 5
Rodluvan Akka, nån som vart där?!?! Turskidåkning 1
i4lean AKKA R/S för vinterbruk? Turskidåkning 0
Anders_Utsidan Restips Kvikkjokk-Gällivare 31 mars Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
peter.antman Platser i taxibuss Jokkmokk-Kvikkjokk 25/3 och 30/3 2023 Turskidåkning 2
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Tomas P Kvikkjokk-Tarraluoppalstugorna-Vaimok/Pieskehaurestugorna-Kvikkjokk Turskidåkning 2
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
monterey Kvikkjokk - inga förbindelser i påsk? Turskidåkning 11
josia Sulitelma - Kvikkjokk, och vidare till Saltoluokta Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
ClimbingCharlie Kvikkjokk-Sulitjelma Turskidåkning 2
sep skitur kvikkjokk-sulitjelma Turskidåkning 3
brigas Skating kring Kvikkjokk Turskidåkning 2
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
Franz321 Fran Nikkaloukta till Kvikkjokk Turskidåkning 4
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
avslut1008 Abisko - Kvikkjokk Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.