Sulitelma - Kvikkjokk, och vidare till Saltoluokta

Jag sitter och planerar vinterns skidtur. Jag tänkte ta mig från Sulitelma till Saltoluokta och skulle gärna påbörja turen 5 april. Jag räknar med att nå fram till Tarraätno och Kvikkjokk några dagar senare och Rapadeltat en dryg vecka efter start. Men jag har gott om tid på mig så de exakta datumen är inte det viktiga. Läste i den här artikeln på Utsidan ( http://www.utsidan.se/cldoc/det-ar-langt-hadan-och-dit.htm ) att författaren med sällskap hade blivit rådda att åka i mars för att isarna skulle vara torrare och skotertrafiken mindre intensiv.

Skotrarna stör mig inte, tvärtom, jag åker ensam och det känns tryggt att träffa andra på fjället. Men jag skulle gärna undvika att bli blöt. Därför undrar jag om andra på utsidan kan dela med sig av sina erfarenheter av att åka nämnda sträcka i första halvan av april.

Om det är någon som skidat från Sulitelma till Pieskehaure så skulle jag vara väldigt tacksam på tips om bästa möjliga färdväg.

Jag har själv bara varit norr om Akkajaure under vintern och har då aldrig haft problem med isarna. Även sent på säsongen med undantag för sträckan Kebnats Saltoluokta men det berodde ju på regleringen.
 
Vistas årligen i Mavas / Pieskehaure-området ungefär den tiden (vanligtvis mellan v14-16) och det är mycket sällan det är några som helst problem med isarna vid den tiden. Några av mina vänner är dit v19 varje år och då brukar det vara blött av deras filmer och historier att döma.

När du säger Sulitelma så förutsätter jag att du menar byn i Norge. Det har gått en skoterled från Sulitelma turistsenter till Pieskehaure-stugan tidigare år. Tror den finns kvar än i dag.
 
Leden som jag talar om går från Coarvihytta (ungefär) via Calalveshytta fram till Låmivatnets södra strand. Sedan följer den Låmivatnet och går på landtungan mellan Låmivatnet och Eidevatnet och ansluter sedan till leden som går längst Låmivatnets norra strand.

(Allt enligt ut.no/kart)
 
Tack för ditt svar Stefan!

Jag förstår inte hur jag får upp skoterleder på ut.no/kart. På svenska fjällkartan så syns ingen vinterled markerad. Men om man väljer papirkart så ser det ut som att det går elledningar en bit längs Låmivattnets sydvästra strand. De syns inte på svenska fjällkartan. Ja, en liten detalj bara. Hur ser jag skoterleder?

På Muorkihyttas beskrivning på ut.no står det under Adkomst vinter att man kommer från kyrkan i Sulitelma, är det så den skoterled du ser går?

När du är där, brukar du utgå från Kvikkjokk? Är det blött eller vansklig is där då?
 
Längs Padjelantaleden?

Hejsan.

Har skidat i "området" på olika påsk - 1:a maj turer ett antal gånger. Min erfarenhet är att så länge som du följer olika leder (dvs åker i skoterspår) är det inga problem med att bli blöt. Självfallet kan det bli plusgrader med blöt snö som följd, men så länge som man skidar på fast/packad snö, har i alla fall aldrig jag varit med om att man sjunker ner så mycket att det skulle vara beskymmersamt. Däremot har jag vid ett par tillfällen varit med om att drabbas av genomslagssnö i senare delen av April då man skidar off-led så att säga. Senast detta hände var vinter 2011 då vi skidade genom övre delen av Rapadalen typ 27-28 April....var rent ut sagt ett jäkla slit ända till vi hittade ett ensamt skoterspår att följa.

Så om det inte blir en osedvanligt varm April borde det inte vara några problem tycker jag.

En liten passus dock. Skotertrafiken genom Tarradalen är MYCKET intensiv upp till Tarraälvhyttan. Var tidvis som att skida på en vältrafikerad väg sist jag skidade den sträckan! Då är det mycket trevligare att vika norrut och skida upp till Tarraluoppalstugorna för att sen skida Sarvesvagge-Rapadalen till Aktse, men det förutsätter i och för sig att man har med sig tält....eller kan tänka sig att sova i snöka.

/ Stefan
 
Jeg har gått i dette området mange år, ca ti ganger mellom Sulis og Pieski. Når du starter i Sulis kan du enten starte ved kirka, eller ved Daja. Der starter skootersporet. Det er der de har bygd ny skibakke og mange hytter. Det er litt mindre bratt fra Daja, men like mange høydemeter du må opp, så det blir en smaksak. Personlig liker jeg kirka best.

For å komme seg til Pieski kan du enten følge skootersporet som går nord mellom Lomivatn og Mørkivatn, og over i Lairodalen og ned til Pieski. Eller du kan gå rett over mot Muorkihytta og ned på isen og over den til Pieski. Det vil nok være best føre å følge skootersporet. Selv sent på sesongen vil det være fast og bra for skigåere.
Otto
 
Nej du kan inte få upp skoterlederna på den kartan. Jag utgår från Mierkenäs och bor i Mavas varifrån jag gör mina dagsutflykter. Kanske ska tillägga att jag kör snöskoter.

Ring till Sulitelma Turistsenter och hör om skoterleden fortfarande gårdärifrån.


/Vojma
 
Ett tips är att, om du väljer skoterleden, att svänga vänster av denna just före du kommer till gränsen och åka fram till Sulitelmaglaciären som reser sig mäktigt 15-20 m över skönsång den kalvar ut i. Blir en omväg på några km men säkert värt det.


/Vojma
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.