Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp!

Tack för många bra och väldigt hjälpsamma svar! Har tyvärr inte kunnat svara då jag varit bortrest med jobbet i ett par dagar.

Att vädret är opålitligt i området under den tiden på året förstår jag och kommer förbereda mig på bästa möjliga sätt. Det lutar åt att jag kommer sova i stuga varje natt för enkelhetens skull och för att slippa släpa på ett tält när jag går ensam för första gången och med tanke på vädret. Tänker att jag då kommer kunna bära med mig mer mat och andra saker istället. Tänkte även att jag bör kunna lämna liggunderlag och sovsäck hemma, eftersom man i stugorna sover i våningssäng (vilket jag antar betyder att man sover som vanligt med täcke och kudde, annars tar jag med mig åtminstone sovsäck). Vet att jag kommer vandra mer i framtiden, har planerat att ev. gå med min bror och/eller en vän redan nästa vår/sommar och kände att det kanske är bättre att vänta med tältningen tills väderförhållandena är mer gynnsamma.

Vart kan man köpa en mer detaljerad karta över området, för att hinna studera den innan avfärd? Sökt på internet, men inte hittat något. Ska till Stockholm senare i veckan för att inhandla ett par saker, så om någon vet ett företag där eller en sida på nätet som säljer bra, detaljerade kartor vore det kanon! STF har ju en på sin hemsida som är väldigt bra för att se avstånd och få en översikt, men som sagt var så är väl en mer detaljerad version att önska för att kunna orientera sig när man är där.

Det var allt för den här gången, tackar återigen för hjälpen!
 
Fjällkarta BD6 täcker det område du tänkt vandra i. Finns i bokhandeln, friluftsbutiker och på nätet.

Då du tänker bo i stuga, beakta att stugorna på leden stänger 22/9 för säsongen i år! Årstidsmässigt är början av september full höst i norra Lapplandsfjällen och slutet av september på gränsen till vinter.
 
Abisko till Nikkaloukta är ett utmärkt val för en första fjällvandring. Det var även min första fjällvandring.

Har man inte fjällvandrat tidigare så är en stugtur att föredra. Betydligt mindre packning och därmed en behagligare tur.

Tänk på att du behöver ha bra regnkläder. Inte ovanligt med en hel dags regn.

Jag vet inte om det redan nämnts men i fjällen går man sällan snabbare än 3 km/h. Mellan Abiskojaure och Alesjaure är det 20 km. Alltså sju timmars vandring. Till det kommer pauser tex lunch. Startar man bara tidigt så går det bra.
 
Avresan bokad, på onsdag kväll bär det av! Kom att tänka på hygien, det känns rent spontant som att det kan bli aningen kyligt att bada i en sjö ute i vildmarken så här års? Hur löser ni det?
 
Näcka, på med foppatofflorna och gå i till knäna. Då går det att tvätta sig hyfsat även om det är relativt svinkallt (både i vatten och ute). Tycker att huvudet, under armar och skrevet är viktigast men brukar köra allt jag kommer åt medan man ändå håller på. Varje kväll. Så jäkla skönt att sova när man är nytvättad.

Avresan bokad, på onsdag kväll bär det av! Kom att tänka på hygien, det känns rent spontant som att det kan bli aningen kyligt att bada i en sjö ute i vildmarken så här års? Hur löser ni det?
 
fjällbastu

På vissa stugor finns det bastu man värmer varm vatten som ligger i en behållare ovanför bastuaggregatet. En fin belöning efter en dagsvandring. kostnad ca 50kr
 
Näcka, på med foppatofflorna och gå i till knäna. Då går det att tvätta sig hyfsat även om det är relativt svinkallt (både i vatten och ute). Tycker att huvudet, under armar och skrevet är viktigast men brukar köra allt jag kommer åt medan man ändå håller på. Varje kväll. Så jäkla skönt att sova när man är nytvättad.

Jag förstår, svårare är det alltså inte :)

Och bastu låter ju jävligt trevligt!
 
Precis som niklaz beskriver det. Kallt och ruskigt de få minuterna man är i plurret, men skönt efteråt när man lägger sig i sovsäcken ren och värmen kommer krypande:)
 
Brukar bada/tvätta av mej ordentligt i samband med rasten mitt på dan,när det är som varmast,sen när jag slagit läger "det mest angelägna".
 
Vart kan man köpa en mer detaljerad karta över området, för att hinna studera den innan avfärd? Sökt på internet, men inte hittat något. Ska till Stockholm senare i veckan för att inhandla ett par saker, så om någon vet ett företag där eller en sida på nätet som säljer bra, detaljerade kartor vore det kanon!

Kartbutiken ligger mitt emot Centralstationen i Stockholm och har ett bra sortiment som även går att beställa via nätet.

Fjällkarta BD6 täcker det område du tänkt vandra i. Finns i bokhandeln, friluftsbutiker och på nätet.

BD6 funkar, men den är i skala 1:100 000 och personligen föredrar jag 1:50 000 när jag vandrar tack vare den högre detaljupplösningen. Vill man ha en tyvekkarta i 1:100 000 så har Calazo en sådan, men personligen föredrar jag Utekartans 1:50 000 istället. Det bästa är i och för sig att ha både en 1:100 000 för översikten och en 1:50 000 för detaljerna. Dessutom kan det skilja på vad som finns med mellan olika fabrikat - renstängsel till exempel vilket jag nyligen fick erfara strax söder om Helags...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
schweingaard Vad ska jag ha i apotekspåsen? Fjällvandring 74
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.