Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga

Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
 
Man kan tälta överallt i fjällen enligt allemansrätten. Och dricka från strömmande vatten som ser friskt ut, ta med en vattenflaska och fyll på. Om det är åska bör man kanske inte campa på en höjd som sticker ut mkt från omgivningen, annars är det lugnt.
 
1. Var som helst. Nära stugorna = betala gärna serviceavgift OM du nyttjar fasciiliteter…dock ej toa som är gratis.
2. Tälta inte på högsta punkten, och se till att det inte kan rinna vatten in i tältet.
Åska när du vandrar…gå gärna ned så du inte är högsta punkten.
3. Jag tar bara rinnande vatten, bär med mig någon halvliter under vandring. Fyller på till natten för frukosten.

Korta svar som jag hoppas hjälper.
Hälsningar Thomas
 
Dina frågor väcker misstankar om en del oerfarenhet.
Är du säker att efter två nätter med kompisar blir det bra fyra nätter ensam?
 
Man kan tälta överallt i fjällen enligt allemansrätten. Och dricka från strömmande vatten som ser friskt ut, ta med en vattenflaska och fyll på. Om det är åska bör man kanske inte campa på en höjd som sticker ut mkt från omgivningen, annars är det lugnt.
Stort tack 🌻
 
1. Var som helst. Nära stugorna = betala gärna serviceavgift OM du nyttjar fasciiliteter…dock ej toa som är gratis.
2. Tälta inte på högsta punkten, och se till att det inte kan rinna vatten in i tältet.
Åska när du vandrar…gå gärna ned så du inte är högsta punkten.
3. Jag tar bara rinnande vatten, bär med mig någon halvliter under vandring. Fyller på till natten för frukosten.

Korta svar som jag hoppas hjälper.
Hälsningar Thomas
Stort tack 🌻
 
Hur får man erfarenhet? Genom att prova, försöka, misslyckas lite och lära sig… Och längs med Kungsleden i augusti invid stugor är ju relativt säkert ändå. Det är ju inte någon som tänker dra ut på en förstagångs-treveckorsvandring i Sarek i november! Blir det alltför illa finns ju Syterstugan… Och ja, man kan göra illa sig eller bli sjuk men det kan man bli längsmed Sörmlandsleden eller i skärgården också. Någonstans måste man få lära sig och Kungsleden är väl ett utmärkt ställe?!

Många svar har du fått redan, åska kan vara läskigt men genom att lägga sig ner på en lägre punkt och kanske ta av sig ryggsäcken så borde det gå bra. Vissa anger att man ska sätta sig på huk så att kängornas gummi isolerar.. Har varit med om ett rejält åskoväder i en djup dal och det var läskigt när ljudvågorna fick stenar att lossna från bergsväggarna men det är svårt att göra något mer än att ta det lugnt och vänta ut det hela…en erfarenhet rikare 🥳
 
Dina frågor väcker misstankar om en del oerfarenhet.
Är du säker att efter två nätter med kompisar blir det bra fyra nätter ensam?
Som jag skrev, jag är relativ nybörjare i ren fjällmiljö och har tidigare bara vandrat med sällskap i blandad fjäll-/skogsmiljö och är överlag åskrädd, därför ställer jag frågan.
Det var nog otydligt skrivet av mig i texten, men har varit ute på flera turer, men som längst har dom turerna varit 2 nätter i rad (dvs. inte bara en 2 nätters tur vid 1 enskilt tillfälle). Har även tältat ute själv, dock inte lika ofta. Learn by doing, alla har varit nybörjare någon gång.
 
Hur får man erfarenhet? Genom att prova, försöka, misslyckas lite och lära sig… Och längs med Kungsleden i augusti invid stugor är ju relativt säkert ändå. Det är ju inte någon som tänker dra ut på en förstagångs-treveckorsvandring i Sarek i november! Blir det alltför illa finns ju Syterstugan… Och ja, man kan göra illa sig eller bli sjuk men det kan man bli längsmed Sörmlandsleden eller i skärgården också. Någonstans måste man få lära sig och Kungsleden är väl ett utmärkt ställe?!

Många svar har du fått redan, åska kan vara läskigt men genom att lägga sig ner på en lägre punkt och kanske ta av sig ryggsäcken så borde det gå bra. Vissa anger att man ska sätta sig på huk så att kängornas gummi isolerar.. Har varit med om ett rejält åskoväder i en djup dal och det var läskigt när ljudvågorna fick stenar att lossna från bergsväggarna men det är svårt att göra något mer än att ta det lugnt och vänta ut det hela…en erfarenhet rikare 🥳
Precis 🥳 Stort tack för svar 🌻
 
Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
Det är en fin och behaglig vandringsträcka. Du kommer ha gott om bäckar att ta vatten ur. Jag gick ungefär samma sträcka på 3 dagar istället och tog jag och gick över vallentjåkke ner till laisaliden vidare drottningleden hem. Då slipper du gå samma sträcka hem och får uppleva mer. Blir va 5.5 - 6 mil totalt på 4 dagar då. Du kan gå upp på murtserttoppen istället för att gå ner till laisaliden och drottningleden, då sparar du ca 7km om jag inte minns fel. Har bifogat en fil på hur man kan gå. Är en fin och trevlig sträcka för 3-4 dagar
 

Bilagor

  • received_596252412493274.jpeg
    received_596252412493274.jpeg
    215.5 KB · Visningar: 189
Det är en fin och behaglig vandringsträcka. Du kommer ha gott om bäckar att ta vatten ur. Jag gick ungefär samma sträcka på 3 dagar istället och tog jag och gick över vallentjåkke ner till laisaliden vidare drottningleden hem. Då slipper du gå samma sträcka hem och får uppleva mer. Blir va 5.5 - 6 mil totalt på 4 dagar då. Du kan gå upp på murtserttoppen istället för att gå ner till laisaliden och drottningleden, då sparar du ca 7km om jag inte minns fel. Har bifogat en fil på hur man kan gå. Är en fin och trevlig sträcka för 3-4 dagar
Tack snälla för tipset!🌻Såg leden på kartan tidigare och funderade faktiskt på det som alternativ. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Bikinikillah Första ensamvandringen, förslag? Fjällvandring 6
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.