Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga

Som jag skrev, jag är relativ nybörjare i ren fjällmiljö och har tidigare bara vandrat med sällskap i blandad fjäll-/skogsmiljö och är överlag åskrädd, därför ställer jag frågan.
Det var nog otydligt skrivet av mig i texten, men har varit ute på flera turer, men som längst har dom turerna varit 2 nätter i rad (dvs. inte bara en 2 nätters tur vid 1 enskilt tillfälle). Har även tältat ute själv, dock inte lika ofta. Learn by doing, alla har varit nybörjare någon gång.
En nybörjare på gym/simhall är en sak, en nybörjare i fjäll en annan.
 
Jag för min del tycker att TS verkar ha klart tillräcklig erfarenhet för att ta sig an den planerade relativt enkla och säkra (välanvänd led) sommarvandringen. Hade det varit fråga om vintertur i Sarek hade läget självklart varit ett helt annat!
Är man åskrädd då kan man rädd för ngt annat. Är man rädd då tappar man förmåga att fatta rätt beslut.
Har man vandrat med andra som navigerade, reste upp tältet och fixade köket utan att göra det själv, tveksamt att rekommendera/stödja.
 
Är man åskrädd då kan man rädd för ngt annat. Är man rädd då tappar man förmåga att fatta rätt beslut.
Har man vandrat med andra som navigerade, reste upp tältet och fixade köket utan att göra det själv, tveksamt att rekommendera/stödja.
TS har fått bra svar på sina direkta frågor i ett antal inlägg ovan.
Dina kommentarer har ringa relevans vare sig till TS frågor eller innehållet i hans inlägg i övrigt.
Jag förstår faktiskt inte (bakgrunden till) alla dina invändningar o varningar.
 
TS har fått bra svar på sina direkta frågor i ett antal inlägg ovan.
Dina kommentarer har ringa relevans vare sig till TS frågor eller innehållet i hans inlägg i övrigt.
Jag förstår faktiskt inte (bakgrunden till) alla dina invändningar o varningar.
Har varit med vid flera räddningsinsatser.
 
Du kan gå upp på murtserttoppen istället för att gå ner till laisaliden och drottningleden, då sparar du ca 7km om jag inte minns fel.
Kan tillägga som info att första stigningen upp mot Murtsertoppen från vindsskyddet i öster är brant och i klippblocksterräng. Så även om den är kortare så kommer tempot bli mycket lägre. Sedan är det dock väldigt fin utsikt där uppe :)
 
Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).

Tycker det låter som en alldeles utmärkt vandring för nybörjare.
Jag har aldrig gått just den där sträckan, men kungsleden är att anse som säker. Mycket människor, lättnavigerat och gott om byggnader.

Se bara till att ha rätt utrustning och använd den klokt (håll rast/vilokläderna torra). Tänk på vikten och bär inte onödiga saker.
Lär dig fr.a. att sätta upp tältet. Öva gärna i hård blåst. Ett tips är att låta en stormlina på tältets vindsida hänga ut ur tältpåsen. När du ska resta tältet fäster du stormlinan i ryggsäcken, så att tältet inte kan blåsa bort.
Om det är dåligt väder är det också bra att ha extra bra ordning på all utrustning i tältet, så att inget försvinner om en tältspik skulle släppa.

Ser man att det är ett åskoväder på väg in kan man såklart undvika att slå upp tältet på en utsatt plats, men om åskan överraskar under natten så är det inte så mycket man kan göra.
Min vilda gissning är att det är bättre att ligga kvar i tältet än att ge sig ut. Oftast är det blött på marken och regn i luften när det åskar, vilket gör att marken kan bli strömförande ganska långt från nedslagsplatsen. Ligger man kvar på liggunderlaget i det torra tältet antar jag att man får ett visst skydd.

Nedströms större fjällstugor/stationer bör man vara lite försiktigt med att dricka vattnet, men förutom det så är det inga problem att dricka vattnet i de "fina" vattendragen.
Det finns nuförtiden bra och lätta vattenfilter att köpa. Sawyer Mini/Micro kan gängas på en vanlig petflaska. Jag brukar ha ett sådant på min vattenflaska. Behövs egentligen inte, men antalet acceptabla vattenkällor ökar med ett filter.

Kör på!
 
Bra skrivet! Men allt detta behöver man öva i ett sällskap några gånger för att bemästra.
Har man bra väder är det vad som helst tillåtet.

T.ex: ta en skalpell, gör en snitt till höger i magen längst ner, öppna, hitta inflammerad appendix och klip bort det. Sy ihop tarmen, injicera antibiotika, slut. rich-rach
 
Senast ändrad:
Bra skrivet! Men allt detta behöver man öva i ett sällskap några gånger för att bemästra.
Har man bra väder är det vad som helst tillåtet.

T.ex: ta en skalpell, gör en snitt till höger i magen längst ner, öppna, hitta inflammerad appendix och klip bort det. Sy ihop tarmen, injicera antibiotika, slut. rich-rach
Hur vanligt är det, eller hur stor risk löper man, att få en blindtarmsinflammation på en 4 dagars vandring?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Bikinikillah Första ensamvandringen, förslag? Fjällvandring 6
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.