Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga

Tja!
Omformulerar mig. Har du bra väderprognos över vandringen går det bra. Ostadigt vädret avråder.
Börjar tro att du är någon form av troll på högsta nivå. Kungsleden till syterskalet går förskolebarn som friluftsdag, det är på samma nivå som jämtlandstriangeln aka ”stockholmshagen”. I den värsta av världar är det typ 2-3h ner till bubbelpool och skumpa.
Ts, det kommer gå fint, vandrare är hjälpsamma och det kommer finnas gott om dom.
 
Börjar tro att du är någon form av troll på högsta nivå. Kungsleden till syterskalet går förskolebarn som friluftsdag, det är på samma nivå som jämtlandstriangeln aka ”stockholmshagen”. I den värsta av världar är det typ 2-3h ner till bubbelpool och skumpa.
Ts, det kommer gå fint, vandrare är hjälpsamma och det kommer finnas gott om dom.
Lätt att förstå att mest kritik på mina varningstecknen kommer från dem som är nya på Utsidan.
Högsta nivå låter bra.
 
Senast ändrad:
Lätt att förstå att mest kritik på mina varningstecknen kommer från dem som är nya på Utsidan.
Nya på Usidan = oerfarna enligt dig? Korkad slutsats att kort medlemstid = inte erfarna nog att ge stöd!

Kollar man lite snabbt på de som kommenterat här i tråden hittar vi:

Joanna, medlem sedan 2000
Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Om nu ”medlemstid” spelar någon roll för dig så kanske du borde lyssna på oss.

Hoppas verkligen inte trådstartaren blivit avskräckt av kommentarerna här! Ge dig ut och bygg kunskap och erfarenhet! Ha en underbar vandring
 
Nya på Usidan = oerfarna enligt dig? Korkad slutsats att kort medlemstid = inte erfarna nog att ge stöd!

Kollar man lite snabbt på de som kommenterat här i tråden hittar vi:

Joanna, medlem sedan 2000
Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Om nu ”medlemstid” spelar någon roll för dig så kanske du borde lyssna på oss.

Hoppas verkligen inte trådstartaren blivit avskräckt av kommentarerna här! Ge dig ut och bygg kunskap och erfarenhet! Ha en underbar vandring
Psssss
 
Att det kan blåsa ordentligt i unna räitavagge är alltså ett argument mot att vandra kungsleden mellan hemavan och syterstugan?

En sträcka på två mil.
I ena änden turistorten hemavan, i andra syterstugan.
Längs färdvägen finns viterskalsstugan med nödtelefon samt ytterligare en nödtelefonsbyggnad.

Kan det bli lämpligare än så för en nybörjare?
 
Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
Hoppas det gick bra för dig! Berätta.
 
Nya på Usidan = oerfarna enligt dig? Korkad slutsats att kort medlemstid = inte erfarna nog att ge stöd!

Kollar man lite snabbt på de som kommenterat här i tråden hittar vi:

Joanna, medlem sedan 2000
Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Om nu ”medlemstid” spelar någon roll för dig så kanske du borde lyssna på oss.

Hoppas verkligen inte trådstartaren blivit avskräckt av kommentarerna här! Ge dig ut och bygg kunskap och erfarenhet! Ha en underbar vandring
Lite sent svar, men allt gick toppen! Blev inte avskräckt, stort tack alla som gav konstruktiv hjälp. Fick njuta av både perfekt och riktigt surt väder. 😃🌻 Det va jättelärorikt och faktiskt trevligt att åka ut själv, det va ändå en del folk på leden och många va pratglada så det var nog ett perfekt ställe att göra en första ensamtur på.
 
Lite sent svar, men allt gick toppen! Blev inte avskräckt, stort tack alla som gav konstruktiv hjälp. Fick njuta av både perfekt och riktigt surt väder. 😃🌻 Det va jättelärorikt och faktiskt trevligt att åka ut själv, det va ändå en del folk på leden och många va pratglada så det var nog ett perfekt ställe att göra en första ensamtur på.
Tack för återkopplingen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Bikinikillah Första ensamvandringen, förslag? Fjällvandring 6
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.