Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga

Tja!
Omformulerar mig. Har du bra väderprognos över vandringen går det bra. Ostadigt vädret avråder.
Börjar tro att du är någon form av troll på högsta nivå. Kungsleden till syterskalet går förskolebarn som friluftsdag, det är på samma nivå som jämtlandstriangeln aka ”stockholmshagen”. I den värsta av världar är det typ 2-3h ner till bubbelpool och skumpa.
Ts, det kommer gå fint, vandrare är hjälpsamma och det kommer finnas gott om dom.

Börjar tro att du är någon form av troll på högsta nivå. Kungsleden till syterskalet går förskolebarn som friluftsdag, det är på samma nivå som jämtlandstriangeln aka ”stockholmshagen”. I den värsta av världar är det typ 2-3h ner till bubbelpool och skumpa.
Ts, det kommer gå fint, vandrare är hjälpsamma och det kommer finnas gott om dom.
Lätt att förstå att mest kritik på mina varningstecknen kommer från dem som är nya på Utsidan.
Högsta nivå låter bra.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lätt att förstå att mest kritik på mina varningstecknen kommer från dem som är nya på Utsidan.
Nya på Usidan = oerfarna enligt dig? Korkad slutsats att kort medlemstid = inte erfarna nog att ge stöd!

Kollar man lite snabbt på de som kommenterat här i tråden hittar vi:

Joanna, medlem sedan 2000
Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Om nu ”medlemstid” spelar någon roll för dig så kanske du borde lyssna på oss.

Hoppas verkligen inte trådstartaren blivit avskräckt av kommentarerna här! Ge dig ut och bygg kunskap och erfarenhet! Ha en underbar vandring

Nya på Usidan = oerfarna enligt dig? Korkad slutsats att kort medlemstid = inte erfarna nog att ge stöd!

Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Hoppas verkligen inte trådstartaren blivit avskräckt av kommentarerna här! Ge dig ut och bygg kunskap och erfarenhet! Ha en underbar vandring
Psssss

Att det kan blåsa ordentligt i unna räitavagge är alltså ett argument mot att vandra kungsleden mellan hemavan och syterstugan?

En sträcka på två mil.
I ena änden turistorten hemavan, i andra syterstugan.
Längs färdvägen finns viterskalsstugan med nödtelefon samt ytterligare en nödtelefonsbyggnad.

Kan det bli lämpligare än så för en nybörjare?

Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
Hoppas det gick bra för dig! Berätta.

Totteman, 2000
HasseQ, 2001
Jag, 2004
Skogbaronen, 2011
Still alive, 2011.

Lite sent svar, men allt gick toppen! Blev inte avskräckt, stort tack alla som gav konstruktiv hjälp. Fick njuta av både perfekt och riktigt surt väder. 😃🌻 Det va jättelärorikt och faktiskt trevligt att åka ut själv, det va ändå en del folk på leden och många va pratglada så det var nog ett perfekt ställe att göra en första ensamtur på.

Lite sent svar, men allt gick toppen! Blev inte avskräckt, stort tack alla som gav konstruktiv hjälp. Fick njuta av både perfekt och riktigt surt väder. 😃🌻 Det va jättelärorikt och faktiskt trevligt att åka ut själv, det va ändå en del folk på leden och många va pratglada så det var nog ett perfekt ställe att göra en första ensamtur på.
Tack för återkopplingen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips