Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga

Men alltså… rent statistiskt så är nog resan till fjällen långt farligare än själva vandringen! Ut i fjället och njut av naturen!
Menar du som sitter i en stuga och vävar nätet?
Om du räknar per capita hur många som drabbades på en resan till Kiruna och hur många på en vandring i orådet senaste fem år får du helt annat statistik.
 
Senast ändrad:
Alvarligt, varför uppmuntra unga oerfarna människor att ta risken att vandra ensam i svenska fjäll som är så oförutsägbara?
De behöver gå kurs/ vandra flera gånger i grupp mm.
 
Senast ändrad:
Att vandra en av de första etapperna på Sveriges kändaste vandringsled är ju en perfekt sträcka som första solotur!
Riktigt fin sträcka som vandras av många, svenskar som utlänningar.
Hoppas du slipper åska, men som andra sagt försöka se till att du inte är på en kulle vid åska.
Vatten tar du där det är rinnande vatten, slå bara en kik uppströms så det inte råkar ligga något i vattnet.
Hoppas du får en fin tur :)

Och dmitrij, du har uttryckt ganska tydligt vad du tycker, och inte fått nå direkt svar på det, så ingen idé att fortsätta då va?
Ska du kommentera en tråd kan du ju försöka hålla dig till det som faktiskt frågas om.
 
Hej @Leafy.
Dmitrij har ju rätt i att man inte kan läsa sig till den erfarenhet man behöver... så det är bara att börja bygga upp den genom att ge sig ut :). Någon gång ska ju vara den första, och jag tycker du har valt en alldeles lagom nivå för detta. Du har tänkt förnuftigt kring tidsåtgången och svårighetsgraden; den sträcka du valt är mest bara att traska på, inga lömska stup eller djupa vad, och du kommer troligen varken att gå vilse eller vara särskilt ensam, så länge du håller dig till markerad led.

Ta ändå med karta och kompass, det är ett bra tillfälle att lära sig lite navigering även om du följer leden. Häng med på kartan var du befinner dig och öva dig i att tolka kartbilden mot den terräng du passerar. Lek lite med kompassen och eventuellt GPS:en i din mobil (som du i så fall ställer på flygplansläge för att spara batteri).

Alla nybörjarmisstag du kommer att begå kan göra din vandring lite mindre komfortabel, men knappast särskilt mycket farligare. Du har ju tält och troligen en hyfsat varm sovsäck med dig, vilket faktiskt är en trygghet ifall du mot förmodan råkar ut för något som gör att du behöver stanna och vänta på hjälp (se därför till att sovsäcken och sov/lägerkläderna skyddas från väta, t ex i en vattentät påse). Mitt på sommaren, på en välfrekventerad led, är det inte värre än så. Jag tycker faktiskt det känns pirrigare att behöva komma fram till en stuga varje kväll, och i värsta fall tvingas till en nödbivack utan skydd för regn och kyla.


Livet är aldrig riskfritt, men det gäller lika mycket i stan som på fjället; man väljer bara vilka risker som är värda att ta. Man kan alltid ha otur, men som någon skrev: rent statistiskt är resan till/från fjällen mer riskabel än den vandring du planerar.
 
Att vandra en av de första etapperna på Sveriges kändaste vandringsled är ju en perfekt sträcka som första solotur!
Riktigt fin sträcka som vandras av många, svenskar som utlänningar.
Hoppas du slipper åska, men som andra sagt försöka se till att du inte är på en kulle vid åska.
Vatten tar du där det är rinnande vatten, slå bara en kik uppströms så det inte råkar ligga något i vattnet.
Hoppas du får en fin tur :)

Och dmitrij, du har uttryckt ganska tydligt vad du tycker, och inte fått nå direkt svar på det, så ingen idé att fortsätta då va?
Ska du kommentera en tråd kan du ju försöka hålla dig till det som faktiskt frågas om.
Näe tjixy.
Slutet av augusti är tiden när sommarvandrare åkte bort och höstvandrare kom inte in.
Kan vara ganska ängsligt. Vädret kan slå om hur som helst om tom snö.
Angående åskan säger jag att man ska hålla bort järngrejer ca 30 m bort om man har dem oavsett på vilken höjd man befinner sig.
 
Senast ändrad:
Jag vandrar aldrig tidigare än i slutet av augusti, och de gånger (visserligen inte så många) som jag korsat större markerade leder, har det inte varit särskilt folktomt.

Visst kan vädret variera mer och någon frostnatt ha kommit, men det är bara bra, för då har myggjävlarna hunnit dö :p
När tjälen gått ur jorden och vinterns snö smält och runnit undan, är det mindre träskigt att vandra och marken varmare och torrare att sova på, och det är (som regel) lägre vattenstånd i bäckarna. Risken för de klassiska konvektionsåskvädren är också betydligt mindre än tidigt på sommaren.

Jag har njutit av 20+ graders värme i september och kämpat i snöstorm i augusti; det är bara att inse att man får vara beredd på bägge oavsett. Har TS tur prickar hen ett stabilt höstligt högtryck :)
 
Hej!

Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.

1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?

2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?

3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).

Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
Tja!
Omformulerar mig. Har du bra väderprognos över vandringen går det bra. Ostadigt vädret avråder.
 
Visst är finväder att föredra, men lite ostadigt väder skall inte avskräcka. Viktigast är att man har utrustning för ändamålet och inte minst viktigt kan hantera den även vid sämre väder. Torr, varm och mätt är som vanligt viktigt för att kunna ta kloka och rationella beslut.
Att TS dessutom väljer en stor och frekventerad led med både vindskydd och stugor är klokt och bidrar både med säkerhet och komfort om vädret blir för tufft. Efter denna tur har TS adderat ny och viktig erfarenhet och kan planera nästa tur med nya ögon.
 
Om man ska oroa sig för allt som kan hända då får man nog sitta hemma på sitt rum. Och det finns inga garantier på en fjällvandring för som det har sagts kan det vara allt från sommarväder till snöstorm. Jag tycker att TS har en bra plan som känns genomtänkt så det är bara att gå.
 
Varför så många pekpinnar istället för att svara på de ursprungliga frågorna?
Som många redan sagt så är det ju faktiskt en del av Kungsleden som ska besökas. Har precis själv kommit tillbaka från den nordligaste delen av den. Vore det inte för att jag ville se de delarna hade jag aldrig gett mig iväg just därför att där är så otroligt mycket folk.
Mer lättvandrad och trygg led får man leta efter.
En väderprognos i fjällen som stämmer lär du aldrig hitta. Det blir vad det blir.
Så länge du har kläder för alla väder och mat med dig så kör! Du kommer att få det helt underbart!
Att gå solo är helt fantastiskt och något jag tycker alla borde testa. I ditt fall kommer du dock att möta på massor av trevliga människor så ensam lär du inte känna dig.
Jag tycker det låter som en helt fantastisk tur!
Gå och njut!
 
För att återgå till (en av) TS frågor: det är mindre vanligt med åska (men inte regn) mot slutet av sommaren. Kolla väderprognoserna, när du passerar stugor, så är du lite bättre förberedd.
Är det varmt och soligt, men ändå inte den klara höstluften utan känns lite instabilt, är det bra att spana mot himlen ibland. Ser du då, att stora cumulonimbus-moln börjar byggas upp mot eftermiddagen, så kan det samla ihop sig till ett konvektions-åskväder. Starta tidigt sådana dagar, vänd ner mot dalgången om du råkat påbörja en mer exponerad toppbestigning och slå läger tidigt där du inte är högsta punkten, innan det (eventuellt) brakar loss.
Men det är som sagt råd som är mer relevanta i början av sommaren.
 
Är man åskrädd då kan man rädd för ngt annat. Är man rädd då tappar man förmåga att fatta rätt beslut.
Har man vandrat med andra som navigerade, reste upp tältet och fixade köket utan att göra det själv, tveksamt att rekommendera/stödja.
Jag tror att praktiskt taget alla människor har olika rädslor - både rationella och irrationella sådana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Bikinikillah Första ensamvandringen, förslag? Fjällvandring 6
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.