Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-09-20, 10:52
Leya Leya är inte uppkopplad

fråga Köpa torkad mat i lösvikt

Hej,

Är det någon som vet om man kan köpa torkade råvaror i lösvikt? Morötter, haricots verts, majs... Grönsaker och eventuellt kött för att kombinera kvällsmåltider till en fjällvandring.

//Leya
Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 11:15
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Friluftsmat

Friluftsmat har en del sådant.
http://friluftsmat.nu/?gclid=C ... CSaYQAvD_BwE
Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 11:50
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Morötter dock ej i lösvikt.
https://www.borgebykryddgard.s ... rkade-flakes
Finns annat torkat om man letar runt.

Ej någon anknytning utom som kund.
Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 13:39
Småtärna Småtärna är inte uppkopplad

Jag har sett en del i min vanliga Ica-butik. Men det kostar skjortan och är enligt min mening inte prisvärt.
Att torka grönsaker är mkt enkelt, att torka kött är inte svårt men kräver lite noggrannhet. Våga prova!
Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 14:13
heme heme är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Småtärna Visa inlägg
Jag har sett en del i min vanliga Ica-butik. Men det kostar skjortan och är enligt min mening inte prisvärt.
Att torka grönsaker är mkt enkelt, att torka kött är inte svårt men kräver lite noggrannhet. Våga prova!
Men det blir ju mycket godare mat om man torkar tillagad mat i stället för att laga mat av enskilda torkade ingredienser!
Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 22:32
Dagensrygg Dagensrygg är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Småtärna Visa inlägg
Har du några bra tips
Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 20:32
ludwigjoakim ludwigjoakim är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Leya Visa inlägg
Hej,

Är det någon som vet om man kan köpa torkade råvaror i lösvikt? Morötter, haricots verts, majs... Grönsaker och eventuellt kött för att kombinera kvällsmåltider till en fjällvandring.

//Leya
Är medveten om att det kan vara drygt att inte svara på TSs fråga utan tipsa om något annat men jag chansar. Jag köpte en tork på en second hand-affär för några veckor sen för 100 kronor. Igår torkade jag aubergine(skivad tunt) och vikten på en normalstor sådan blev 16 gram! Kommer definitivt utnyttja detta inför nästa vandring. Jag har även torkat ananas, mango, banan, melon och pumpa. Man kan ju tillaga grönsaker som man sen torkar så är man ett steg närmre färdig rätt. Det är kul och det blir skitbra. Hoppas jag kan ha inspirerat!
Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 20:35
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Jag har sett att invandrarbutiker kan ha en del. Typ torkad lök och en del bladgrönt.. Ej löstvikt där heller.
Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 21:51
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ludwigjoakim Visa inlägg
Man kan ju tillaga grönsaker som man sen torkar så är man ett steg närmre färdig rätt.
Visst kan man, men man behöver inte. De flesta grönsaker kan torkas utan tillredning och är sen ätklara efter att de har rekonstituerats.

Vissa grönsaker bör förvällas kort innan torkning, men de behöver alltså inte tillagas.

(Sen har vi ju såna saker som ris, bönor och liknande, men de räknar jag inte "grönsaker" och dessa köper man ju redan torkade.)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.

Logga in