var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda)

Hej!

Vi har torkat mat i några år i en hemmagjord tork modell flyttkarong + värmefläkt men den börjar nu ge upp. Den har dessutom en del nackdelar
- stor = bor unandstuvad i källaren vilket gör att vi sällan spontantorkar säsongsvaror
- värmer upp ett helt rum som därmed är oanvändbart under torktiden
- viss brandrisk (eller är vi hysteriska?)
- inte helt användarvänlig konstruktion (delvis vårat eget fel, erkännes)

Så vi funderar på att skaffa en liten elektrisk tork, ungefär som den som man ser på bild i Anita Forsells bok. (För er som inte har boken: Rund plastanordning med värme i botten och flera lager torkollor som staplas på varandra, kanske 30 cm i diamteter och lika hög) Den verkar smidig och lättstuvad i köket. Kanske kan man köra torkollorna i diskmaskin när de blivit riktigt kletiga?

Är det någon som har erfarenhet av den sådan tork, och framförallt, vet var de säljs?

/ Anna
 
Såg en sån på OBS, eller Coop Forum kanske det heter nu. Det var på sensommaren, vid svampsäsong i alla fall.
Har för mig att någon här på Utsidan köpte en och tyckte att den höll för hög temp.
Själv torkar jag i varmluftsugn, har byggt ramar i trä och spännt på myggnät i metall.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Jag gissar att det är apparaten från Bjurholms Industriplast du menar. Har två stycken (egentligen har jag en och mina föräldrar en) och har mycket god erfarenhet av dem.

Bjurholms Industriplast - Umeå
Tel. 0932-106 66
Industriv. 5, 91631 BJURHOLM
[Ändrat av avslutad210712 2006-07-03 kl 07:06]
 
Det du....

frågar efter är nog Evermat.
Jag har en sån och är mycket nöjd med den.
Den värmer visserligen upp rummet där den andvänds. Men detta är nog svårt att undvika.

Finns på:

http://www.evermat.se/

//Göran
 
Tack för bra svar!

Det verkar stå mellan

- Evermat (http://www.evermat.se/) som ger ett lite gedignare intryck på bekostnad av pris 1750:- och sammanlagd torkyta 0.37m2

och

- Obhnordica (http://www.obhnordica.se/Products/product.asp?ProductNo=6772) som saknar tex termostat men i gengäld kostar ca 545:- och har en torkyta på 0.45m2. Kanske var det den som någon tyckte höll för hög temperatur?

Någon som har några argument för eller emot den ena eller andra?

/ Anna
 
OBH-nordica

Jag har använt OBH-nordicas tork i ett år och är skapligt nöjd med resultatet. Visst blir den lite varm men det avhjälps med ventilen eller att lyfta lite på locket. Jag använder även en digital timer från Claes O. för att styra tiden lite. Har torkat både grönsaker och kött med bra resultat. /skalman
 

avslutad210712

Gäst
Argument för Evermat

Inbyggd termostat och timer


Argument för OBH

Priset


Lite svårt att argumentera för eller emot två produkter när man inte testat båda men självklart är inbyggd termostat rätt bra att ha. Timer går som nämts att klara sig med en extern. Om termostaten är värd massor av pengar låter jag var osagt. En sak som kanske är rätt bra med Evermat är att man kan köpa reservdelar till den vilket man kanske inte kan med OBH. Kan en tork gå sönder - tja jag "hörde" talas om en som tänkte vara rationell och lade djupfrysta champinjoner i torken med påföljd att smältvattnet rann ner i motorn som mådde obra efter det om man säger så. Den fungerar visserligen fortfarande men låter lite illa. En ny motor inklusive fläktvinge och frakt gick på 250:- från tillverkaren. Personen ifråga har inte bytt motor ännu men det skall jag, förlåt han, göra snart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
jamo Norskt militärkäk - Var köpa? Friluftsmat 13
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2
mikmik Var köpa utr. i Kina??? Friluftsmat 1
IsakW Var finns snabbriset nuförtiden? Friluftsmat 25
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 16
liquidmonkey gatorade / powerade --- var??? Friluftsmat 2
Setter2 Var hittar jag ett rökeri??? Friluftsmat 3
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 10
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
terman59 Köpa guldburkar Friluftsmat 17
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
tsebring Går det att köpa nötter i bulk? Friluftsmat 9
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Tidenztand Kraftkakor att köpa ??? Friluftsmat 2
Nyman Köpa Kvikklunsj i sverige? Friluftsmat 4
muppielupp Köpa grejor Friluftsmat 3
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Jonas Tobin Köttfärsen är fet efter tork, för gammal? Friluftsmat 29
brigas OBH:s frukt och bär-tork. Friluftsmat 1
Kung Stalle Hur lång torktid i tork? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.