Var kan jag få tag på torrmjölk?

Jag har sökt i ett antal livsmedelsbutiker efter torrmjölk men inte lyckats finna det. Kan någon ge mig ett tips om var i Stockholm det finns att köpa.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
???

Eh ärligt...
Vad ska man ha torrmjölk till???
Jag har hört talas om namnet, men aldrig liksom fattat vad det annvänds till.

--- Det finns inga dumma frågor va? ---
Nyfiken Dan

Re: Vad ska man ha torrmjölk till?

mmm ... torrmjölk ...

åtminstone lättare än färsk mjölk att bära med sig på fjället...

tips:

1) torrmjölk, vatten och muesli = frukost
2a) torrmjölk, vatten, ost bitar, salt och peppar = ostsås till dina makaroner.
2b) byt ost mot bacon = 'makaronicarbonara'
2c) byt ost mot ketchup + falukorv = korvstrognaoff
2d) o.s.v...
3) torrmjölk, vatten och chokladpuddingpulver = efterrätt.
4) torrmjölk till kaffet ... nja, smakar inte allt för bra.

/Fredrik

ps. 5) torrmjölk, vatten, mjöl, ägg, socker och salt = pannkaka ;)

Torrmjölkspulver, kakao, socker + varmt vatten => Varm choklad! Finns det något som är godare i naturen - bortsett från kokkaffe ur svartpanna??

//B

billigt

Torrmjölk är inte bara praktiskt, det är också det enda frystorkade som är billigt. Fast om man vill göra pannkakor så är färdigt pannkaksmix (med mjölkpulver och äggpulver) både enklare och billigare än att blanda själv. Men jag förstår dem som vill blanda själva med tanke på att det blir godare så (ofta lite väl lite ägg i färdig mix).

Tillverkaren Semper slutar sälja torrmjölk hösten 2024:
https://www.semper.se/flera-produkter/semper-mjolk

Det här var inte bra tycker jag. Torrmjölk är en bra källa till fullvärdigt protein vid friluftsliv. Det innehåller bara 3 % vatten och är därmed lätt att bära. Proteininnehållet är hela 36 %. Proteinrikare livsmedel är svåra att finna, och detta är fullvärdiga animaliska proteiner. Det är en prisvärd produkt för den som vill lagra eller bära proteinrik föda. Semper torrmjölkspulver kostar nu 100 kr/kg (kostade 70 kr/kg år 2021.)

Det finns alternativ på marknaden, med dessa verkar vara betydligt dyrare och innehåller mindre protein. Tittar man på den vanliga produkten Nido från Nestlé är den dubbelt så dyr och innehåller bara 27,5 % protein.

Den svenska torrmjölken utvecklades som produkt på 1930-talet med stöd från jordbruksdepartementet då företaget som senare skulle få namnet Semper startade. År 2006 köptes Semper av det multinationella Hero Group. (Företagen Nestlé och Hero Group har båda sina säten i Schweiz.)

Hero Group lägger nu ner produktionen av torrmjölk i Sverige. En Svensk epok som startade år 1939 går i graven. 190 anställda i Götene förlorar sina jobb: https://www.gotene.se/naringslivoch...etattsemperstangerfabrikenigotene.268034.html

Det här påminner om slakten av det svenska livsmedelsföretaget Findus som också köptes upp av ett multinationellt företag och lades ner (den gången gick det mycket fortare).

Går det att göra något åt saken? Vi borde ha produktion av torrmjölk i landet av beredskapsskäl tycker jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips