Du får köpa på dig ett lager. Och vi har väl inte speciellt mycket produktion kvar i detta landet, så vi är väldigt dåligt förberedda för en kris.Går det att göra något åt saken? Vi borde ha produktion av torrmjölk i landet av beredskapsskäl tycker jag.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var kan jag få tag på torrmjölk?
- Trådstartare clas
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Man får skaffa konto hos martin&servera
Det finns alternativ på marknaden, med dessa verkar vara betydligt dyrare och innehåller mindre protein. Tittar man på den vanliga produkten Nido från Nestlé är den dubbelt så dyr och innehåller bara 27,5 % protein.
Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.
...och vill man, av etiska/politiska skäl, inte köpa Nestléprodukter, finns ofta Frieslands "Peak" i invandraraffärer - minst lika gott och i varje fall inte dyrare (har för mig att jag köpte det billigare senast). Även detta är alltså ren, fullfet helmjölk. Sempers smaklösa skummjölkpulver kommer inte jag (heller) att sakna.Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.
Just mjölk känns inte som högsta prio ur beredskapssynvinkel.
Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.
Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.
Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.
Thure
Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.
Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.
Thure
Tänker du utifrån beredskapsperspektivet, alltså långtidsförvaring i rumstemperatur? Låter rimligt att man då inte vill ha fettet som ju härsknar så småningom, men då handlar det väl om betydligt längre tider än (rimligen) för löpande uteliv.Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.
Thure
Jag dricker inte mjölk normalt och skulle aldrig hinna förbruka ett paket färskmjölk, men har en 400 grams burk Peak - nogsamt försluten och med en inre rund skiva som sjunker i takt med pulvret för att minimera luftexponeringen - stående i kylen för ovanliga specialbehov (typ kaffedrickande spontanbesökare), och som ingrediens i vandringsprovianten.
Det kan ta några månader att göra slut på en sådan burk, men jag har aldrig märkt att den blivit ofräsch. Och då har jag ett överdrivet gott luktsinne och reagerar på minsta antydan till härskna odörer långt före alla andra.
Tillverkaren anger två års hållbarhet "vid korrekt förvaring" (torrt, svalt och mörkt).
Finns ju också kokosmjölkPULVERKonservburkar med Thai kokosmjölk ! Kanske inte för en fjällvandring, men lång hållbarhet. Och sen kan man fixa en massa fantastiskt goda Thailändska maträtter !!
En av mina stapelvaror för vandring. Även de finns i mer prisvärda storpack.
Intressant, går det att få tag på Ica?Finns ju också kokosmjölkPULVER
En av mina stapelvaror för vandring. Även de finns i mer prisvärda storpack.
Har ej kollat, har lyxen att omges av 5-6 invandrar-mataffärer inom 200 meters radieIntressant, går det att få tag på Ica?
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 760
- Svar
- 5
- Visningar
- 632
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar