Var kan jag få tag på torrmjölk?

HasseQ

Temp. avstängd
Alltid tråkigt, när välkända produkter försvinner. Men om ingen köper så kan dom inte hålla på. Ofta kan man hitta någon ersättning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns alternativ på marknaden, med dessa verkar vara betydligt dyrare och innehåller mindre protein. Tittar man på den vanliga produkten Nido från Nestlé är den dubbelt så dyr och innehåller bara 27,5 % protein.

Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.

Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.
...och vill man, av etiska/politiska skäl, inte köpa Nestléprodukter, finns ofta Frieslands "Peak" i invandraraffärer - minst lika gott och i varje fall inte dyrare (har för mig att jag köpte det billigare senast). Även detta är alltså ren, fullfet helmjölk. Sempers smaklösa skummjölkpulver kommer inte jag (heller) att sakna.

Just mjölk känns inte som högsta prio ur beredskapssynvinkel.

Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.

Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.

Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.

Thure

Varken sempers eller Nidos smakar gott i kaffe, så dricker alltid svart när jag är ute..
Nido är bra till frukosten. Brukar blanda direkt i påsar med musli, chia, bärpulver och socker. Sen bara på med jokkvattnet direkt och låta stå några minuter.

Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.

Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.

Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.

Thure
Tänker du utifrån beredskapsperspektivet, alltså långtidsförvaring i rumstemperatur? Låter rimligt att man då inte vill ha fettet som ju härsknar så småningom, men då handlar det väl om betydligt längre tider än (rimligen) för löpande uteliv.

Jag dricker inte mjölk normalt och skulle aldrig hinna förbruka ett paket färskmjölk, men har en 400 grams burk Peak - nogsamt försluten och med en inre rund skiva som sjunker i takt med pulvret för att minimera luftexponeringen - stående i kylen för ovanliga specialbehov (typ kaffedrickande spontanbesökare), och som ingrediens i vandringsprovianten.

Det kan ta några månader att göra slut på en sådan burk, men jag har aldrig märkt att den blivit ofräsch. Och då har jag ett överdrivet gott luktsinne och reagerar på minsta antydan till härskna odörer långt före alla andra.

Tillverkaren anger två års hållbarhet "vid korrekt förvaring" (torrt, svalt och mörkt).

HasseQ

Temp. avstängd
Konservburkar med Thai kokosmjölk ! Kanske inte för en fjällvandring, men lång hållbarhet. Och sen kan man fixa en massa fantastiskt goda Thailändska maträtter !!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips