Ryggsäck 40-45 l

Hej!

Är i tagen att köpa upp mig på en mindre ryggsäck, ca 40-45 liter, och skulle gärna få lite tips. Har i dagsläget två Osprey som jag är väldigt nöjd med.

Syftet är främst att ha en mindre ryggsäck för att helt enkelt packa mindre onödiga saker (har identifierat att jag ofta bär onödigt tungt) men även att ha en mindre säck för när jag går stugturer.

Har tittat (utan att ha provat) nedan ryggsäckar som jag skulle uppskatta feedback på, men tar tacksamt emot tips på andra säckar också.
  • Lundhags 'Padje light' 45 l
  • Lundhags 'Padje ultralight' 45 l
  • Haglöfs 'Magma' 40 l
  • Osprey 'Sirrus' 44 l
  • Rab ' Muon ND' 40 l

Jag har även testat Fjällrävens 'Kajka X-lätt' 45 l som jag inte gillade.

Tacksam för tips!

Har inte testat någon av de ryggsäckar du nämner, men har HMG Junction 55 l(finns även som 40 l): https://hyperlitemountaingear.com/products/junction
(Finns i några få svenska butiker)

Har haft den i några år och är supernöjd. Extremt lätt, sitter väldigt skönt på ryggen med bra avbärarbälte, lätt att packa och få överblick med nätficka bak som rymmer otroligt mycket samt vattentät säck så man slipper regnskydd(om det inte vräker ner regn i flera timmar). Den är också väldigt lätt att "rulla ner" locket på när den inte är full så den sitter bra på ryggen även då. Enkelt att fästa tält på utsidan på toppen. Nackdelen är priset. Använder den både för längre dagsturer och kortare övernattningsturer på några dagar.

Med HMG's vattentäta packpåsar så utnyttjas utrymmet i säcken maximalt och det blir det också väldigt enkelt att ha bra ordning i ryggsäcken: https://hyperlitemountaingear.com/products/pods

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Hyberg kan jag rekommendera om du vill ha en mindre säck utan ram! Annars finns det ju också Bonfus som gör lätta små ryggsäckar, eller Atompacks från UK. Durston Wapta kan även vara väldigt intressant med 30L i main body och cirka 16L utanför. Kan definitivt komma under 800g relativt billigt om du kör på en 40L ryggsäck.

Du gillar ju Osprey, men tyvärr väger den ju nästan dubbelt så mycket som dom andra.
Tyvärr måste du nog själv testa då det är väldigt individuellt vad man trivs med?

Stor viktspridning mellan säckarna i din lista. Allt mellan 1600 och 800g. Över 1000g för för en så pass liten säck är inte så lätt tycker jag.
Nu vet jag inte riktigt hur stor volym säckarna faktiskt är, så det är lite vanskligt att jämföra så. Vissa tillverkare räknar bara in huvudfacket i volymen, andra räknar in fickorna.

De två lättaste är Lundhags UL och Halglöfs Magma. Båda ligger på 800g ganska precis.
Haglöfen ser trevlig ut vid en snabb anblick. Den har dessutom en ficka på avbärarbältet, något som många lätta säckar tyvärr saknar.
Rullstängning tycker jag är ett krav på en lätt säck. En lätt säck med klen ram, eller helt ramlös, är beroende av att man kan komprimera, och det är så mycket lättare med rullstängning.

Själv har jag en Gossamer gear g4-20.
Den tycker jag är riktigt trevlig. Enda nackdelen är att materialet inte är helt vattentätt, så man får ha en sopsäck i. Den är dock helt ramlös och kräver att man packar rätt.

Hade jag köpt en ny ryggsäck idag hade jag nog tittat på en Atompacks. De verkar väldigt genomtänkta och välgjorda.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.