Var kan jag få tag på torrmjölk?

HasseQ

Avslutat
Alltid tråkigt, när välkända produkter försvinner. Men om ingen köper så kan dom inte hålla på. Ofta kan man hitta någon ersättning.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det finns alternativ på marknaden, med dessa verkar vara betydligt dyrare och innehåller mindre protein. Tittar man på den vanliga produkten Nido från Nestlé är den dubbelt så dyr och innehåller bara 27,5 % protein.

Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.
 
Protein i all ära, det är fettet man vill åt i dessa sammanhang. Det är väl bara beredskapsskäl som får en att sörja Sempers äckliga torrmjölk. De flesta av oss som gör egen friluftsmat ser det som en välsignelse att Nido dykt upp som ett mer aptitligt alternativ.
...och vill man, av etiska/politiska skäl, inte köpa Nestléprodukter, finns ofta Frieslands "Peak" i invandraraffärer - minst lika gott och i varje fall inte dyrare (har för mig att jag köpte det billigare senast). Även detta är alltså ren, fullfet helmjölk. Sempers smaklösa skummjölkpulver kommer inte jag (heller) att sakna.

Just mjölk känns inte som högsta prio ur beredskapssynvinkel.
 
Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.

Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.

Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutat260323

Avslutat
Varken sempers eller Nidos smakar gott i kaffe, så dricker alltid svart när jag är ute..
Nido är bra till frukosten. Brukar blanda direkt i påsar med musli, chia, bärpulver och socker. Sen bara på med jokkvattnet direkt och låta stå några minuter.
 
Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.

Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.

Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.

Thure
Tänker du utifrån beredskapsperspektivet, alltså långtidsförvaring i rumstemperatur? Låter rimligt att man då inte vill ha fettet som ju härsknar så småningom, men då handlar det väl om betydligt längre tider än (rimligen) för löpande uteliv.

Jag dricker inte mjölk normalt och skulle aldrig hinna förbruka ett paket färskmjölk, men har en 400 grams burk Peak - nogsamt försluten och med en inre rund skiva som sjunker i takt med pulvret för att minimera luftexponeringen - stående i kylen för ovanliga specialbehov (typ kaffedrickande spontanbesökare), och som ingrediens i vandringsprovianten.

Det kan ta några månader att göra slut på en sådan burk, men jag har aldrig märkt att den blivit ofräsch. Och då har jag ett överdrivet gott luktsinne och reagerar på minsta antydan till härskna odörer långt före alla andra.

Tillverkaren anger två års hållbarhet "vid korrekt förvaring" (torrt, svalt och mörkt).
 

HasseQ

Avslutat
Konservburkar med Thai kokosmjölk ! Kanske inte för en fjällvandring, men lång hållbarhet. Och sen kan man fixa en massa fantastiskt goda Thailändska maträtter !!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.