(...) Köra på plåt i vanliga ugnen känns inte aktuellt då man av litteraturen att döma får göra någon pyttesats om dagen. (...)
Det här känner jag inte alls igen! En normalstor ugn har ju en stor tvärsnittsarea, som de torkapparater jag sett inte kan mäta sig med, trots större antal "våningar". Det går utmärkt att torka tre - fyra plåtar samtidigt, ännu mer om man har varmluftsugn. Beror naturligtvis lite på det ursprungliga vatteninnehållet - är det mycket "såsiga" saker så går jag ner till två plåtar åt gången.
Jag är ofta ute länge, torkar stora mängder, har inom några dagar torkat all maten för fyra hungriga tonåringars tiodagarstur, och har aldrig brytt mig om att skaffa någon torkmojäng.
Tidsödande är det ju inte heller när man fått in rutinen. Man laddar ugnen, stoppar en gaffel i öppningen, går och lägger sig, och skyfflar ut det färdiga resultatet nästa morgon. Alternativt laddar ugnen på förmiddan, gör något annat under dagen och plockar ut på kvällen.
Man får rätt snabbt en känsla för hur mycket och hur finfördelat det ska vara för att bli klart under en given tid.
Det finns många lata genvägar, om man inte gillar att laga all maten från scratch. ICA:s billiga men goda frysta wok- eller rotgrönsaker är t ex ytterst tacksamma att torka. De är redan skalade, ansade, hackade och t o m förvällda, så det enda som krävs är upptining (gärna i mikrougnen, de vätskar sig inte då) och kryddning efter tycke och smak.