Frystorkat

Är jag och min dotter ensamma om att ha problem med att "äta om maten" efter en måltid med frystorkad mat? Med detta menar jag att det bubblar i magen och man hela tiden får upp smaken av det man ätit. Vi har gjort precis som det står på förpackningarna angående den tid som maten ska stå och dra efter man hällt i vattnet.
 
Nej, jag brukar också bli tämligen "bubblig" i magen. Min teori är att det handlar om ev tillsatser och effekten av det. Är ju rätt lång hållbarhet på produkterna.

// Lelle
 
Jag blir också fort lös i magen av REAL och annat frystorkat. Ibland halsbränna så jag brukar undvika frystorkat så gott det går men ibland är ju vikten viktig.

PS. Jag kör ofta REAL flera minuter längre och tar lite extra vatten till de med kött i.
 
Nej, jag brukar också bli tämligen "bubblig" i magen. Min teori är att det handlar om ev tillsatser och effekten av det. Är ju rätt lång hållbarhet på produkterna.

// Lelle

Men frystorkad mat har ju inte fler "tillsatser" än annan färdiglagad mat! Att de har lång hållbarhet beror ju på att de har torkats, inte pga tillsatser! Och är det "oroligt" i magen så brukar väl det snarast bero på ökad bakteriell aktivitet, varför skulle bakterierna plötsligt gilla tillsatserna när det de kommer ner i magen?
 
Det kan nog vara ovana. Jag har som mest käkat 8 dagar på raken men jag blir inte bra i magen. Sen är de rätt dyra för oss som är privatpersoner = inte sugen på att vänja mig inför vandring för 80-90 kr påsen direkt :) Så illa är det
 
Det vi hade nu var båda av Blå Bands fabrikat, kyckling ris och curry samt Skinnarmos pasta carbonara. Vad den första hade att göra med kyckling ris och curry att göra förstår varken min dotter eller jag, har aldrig smakat en så totalt värdelös frystorkad rätt. Sen alla bubblor i magen på detta :)
 
För mig har det funkat bra, men jag väntar alltid längre än vad som står på paketet. Tycker ofta att man tuggar på bitar som inte är klara om man inte lägger på 5 min minst.
 
Ska testa att lägga på fem minuter vid nästa tur, har kvar ett par Blå Band påsar till.
Det var samma med vår mat att det fanns en del hårda bitar kvar.
Kanske därför som det bubblar och jäser i magen, maten är inte färdiglagad.
Hoppas på det bästa, annars är det väl till att testa ett annat fabrikat.
 
Det vi hade nu var båda av Blå Bands fabrikat, kyckling ris och curry samt Skinnarmos pasta carbonara. Vad den första hade att göra med kyckling ris och curry att göra förstår varken min dotter eller jag, har aldrig smakat en så totalt värdelös frystorkad rätt. Sen alla bubblor i magen på detta :)

Testa Real istället, den består av maträtter med verkliga råvaror som tillagas och frystorkas i färdigt skick. Blå band är vanlig trist industrimat...dvs aromämnen och konsistensgivare i oskön förening...

Deras kött i vinsås smakar snarare kött i ketchupsås :)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.