Jag kör med gryträtter och ölkorv, eller potatismos med ölkorv. Det är enkelt, bara att koka vatten och låta pulverbladningen dra i vattnet tills det är färdig. Jag brukar ha i korven mot slutet, bara så den ska bli varm och inte smaksätta grytan för mycket (en del av ölkorvarna är riktigt starka så jag försöker alltid köpa de mildaste).
Har tidigare ätit en hel påse med grytblandning och en hel ölkorv per måltid, men har nu insett att det är för mycket mat - visst fan får jag i mig det men jag blir ju proppmätt. Så vad jag har börjat med nu i år är att bara använda halva påsen med grytan och en halv ölkorv per måltid - mättar så där lagom mycket (och på kortare turer så klarar jag mig i alla fall på den lägre nivån av kalorier). Och fördelen är ju att 1 gryträtt + 1 ölkorv = 2 måltider, vilket betyder en halvering av matens vikt
Vill prova på vild chips och såg att getout.se säljer det så då kan man få det hem i brevlådan
En kombination med en gryträtt och ölkorv kostar oftast bara hälften av vad en påse med traditionell frystorkad turmat kostar.
Då jag bor i Oslo så kör jag med lokala varianter som producenten Toro säljer. En del av dessa kommer med pasta eller ris så just de grytorna är att föredra, då man slipper ha med sig pasta eller ris på sidan.
Men nån gång ibland när jag är hemma i Sverige så köper jag någon av de "vanliga" svenska gryträtterna (korv stroganoff, chili con carne) för variationens skull
På längre turer när behovet för högre näringsinnehåll är större, så har jag även med mig linfrön eller sesamfrön så att maten blir mer mättande.
Tänker mig även försöka på att torka köttfärs hemma och ta med mig istället för ölkorv - men det är fortfarande på på tankestadiet. Tillsvidare nöjer jag mig med ölkorv.
Lycka till
/Andreas