Trött på frystorkat

Hej alla
Jag är så trött på frystorkad mat
Finns det några kloka utsidare som har förslag på annan mat man kan ha med sig på vandring i fjällen i sommar , jag kommer dock att ha frystorkad mat till toppturer.
 
Det finns en del trådar som tar upp detta ämne. Jag antar dock att du funderar på bra ersättning till frystorkat och att mattipsen tar hänsyn till vikt, energimängd och enkelhet att tillreda.

Mina tips:

Couscous, komplettera med valfri smaksättning, pulversåser, varma koppen osv.
Potatismos, komplettera med t.ex. ölkorv (vacuumförpackade, t.ex. Ridderheims)
Soppor + tortillabröd (för hållbarhet)

Detta var några tips. Ingen av dem kräver tillagning, utan det räcker med att ha varmt vatten. I stort innehåller en måltid baserad på couscous eller potatismos lika mycket energi relaterat till vikt som vanlig frystorkat.

Mvh /Joel
 
Jag kör med gryträtter och ölkorv, eller potatismos med ölkorv. Det är enkelt, bara att koka vatten och låta pulverbladningen dra i vattnet tills det är färdig. Jag brukar ha i korven mot slutet, bara så den ska bli varm och inte smaksätta grytan för mycket (en del av ölkorvarna är riktigt starka så jag försöker alltid köpa de mildaste).

Har tidigare ätit en hel påse med grytblandning och en hel ölkorv per måltid, men har nu insett att det är för mycket mat - visst fan får jag i mig det men jag blir ju proppmätt. Så vad jag har börjat med nu i år är att bara använda halva påsen med grytan och en halv ölkorv per måltid - mättar så där lagom mycket (och på kortare turer så klarar jag mig i alla fall på den lägre nivån av kalorier). Och fördelen är ju att 1 gryträtt + 1 ölkorv = 2 måltider, vilket betyder en halvering av matens vikt :)

Vill prova på vild chips och såg att getout.se säljer det så då kan man få det hem i brevlådan :)

En kombination med en gryträtt och ölkorv kostar oftast bara hälften av vad en påse med traditionell frystorkad turmat kostar.

Då jag bor i Oslo så kör jag med lokala varianter som producenten Toro säljer. En del av dessa kommer med pasta eller ris så just de grytorna är att föredra, då man slipper ha med sig pasta eller ris på sidan.

Men nån gång ibland när jag är hemma i Sverige så köper jag någon av de "vanliga" svenska gryträtterna (korv stroganoff, chili con carne) för variationens skull :)

På längre turer när behovet för högre näringsinnehåll är större, så har jag även med mig linfrön eller sesamfrön så att maten blir mer mättande.

Tänker mig även försöka på att torka köttfärs hemma och ta med mig istället för ölkorv - men det är fortfarande på på tankestadiet. Tillsvidare nöjer jag mig med ölkorv.


Lycka till

/Andreas
 
Några ord

Hej!

Har många gånger kört följande upplägg:

Frulle: Färdigblandad müsli med tillägg av solrosfrön, krossade linfrön, torkad aprikos, gojibär, blåbär och torrmjölk. Portionsförpacka redan hemma. Bara slå i vatten och ligg kvar i sovsäcken och ät. Värm vattnet lätt vid behov.

Lunch vandring: Real frystorkad mat. Gott med varm mat och bra smak även om det är frystorkat. Enkelt och snabbt. Just i busväder är en enkelt lagad lunch att föredra. Slå gärna i lite olivolja för bättre smak.

Lunch topptur/klättring: Energikakor, snickers, gel etc. Vad som helst som inte kräver kök och att man stannar för att laga. Snabbt och lätt. Snabba kolhydrater är bra eftersom du ändå är i språnget.

Eftermiddagsmål när man kommit fram: En liten portion som inte kräver tillagning, men så att kroppen får något att jobba med för snabbare återhämtning. Gör att du kan dra ned på kvällsmatens storlek och den behöver då inte bli så stor i magen.

Kvällsmat: Ris/pasta/bulgur + sås. Och t.ex. rökt renhjärta, slamami, chorizo, egentorkat kalvinnanlår (bredstrimlad mager lövbiff i fettfri marinad (chillisås + kryddor i 24h) och sedan torka i ugn på galler (40grader / 24h). Slå en ordentlig skvätt olivolja i hopkoket; ger fyllig smak.

Och varför inte baka egna småkakor till kaffet. :)

Alla rätter portionsförpackas (efter hur de skall tillagas) så att man slipper stå och mäta upp. Salt kan hällas i rispåsen etc.

//Örjan
 
Jag hittade dessa vegetariska alternativ. De kan ju lätt tillredas i någon kryddmix, exempelvis indisk eller thai. Kanske tillsammans med kokosmjölkspulver+vatten och torkade grönsaker.

Jag har inte provat sojaprodukterna ovan. Någon annan kanske har och kan säga något om dem? Sojaprodukter har väl relativt bra energi-/näringsvärde. 125g torrvara för 4 portioner.
 
Jag hittade dessa vegetariska alternativ. De kan ju lätt tillredas i någon kryddmix, exempelvis indisk eller thai. Kanske tillsammans med kokosmjölkspulver+vatten och torkade grönsaker.

Jag har inte provat sojaprodukterna ovan. Någon annan kanske har och kan säga något om dem? Sojaprodukter har väl relativt bra energi-/näringsvärde. 125g torrvara för 4 portioner.

Jag brukar laga mat på de där ofta. De är goda. Tänk typ färsgryta när du tillreder de, för vandring lagar o torkar jag hemma, jag har inte provat att blanda de m torra ingredienser bara.
 
Jag hittade dessa vegetariska alternativ. De kan ju lätt tillredas i någon kryddmix, exempelvis indisk eller thai. Kanske tillsammans med kokosmjölkspulver+vatten och torkade grönsaker.

Jag har inte provat sojaprodukterna ovan. Någon annan kanske har och kan säga något om dem? Sojaprodukter har väl relativt bra energi-/näringsvärde. 125g torrvara för 4 portioner.

Ja, de överraskade mig i Ica-hyllan. Tyvärr verkar det fortfarande vara problem att få fram ekologiska sojagryn men om påsen är grön känns det bättre att köpa?
Det går bra att blanda med färdig tomatsås i pulverform. Med spaghetti påminner det om svunna allätardagar. Komplettera med torkad svamp eller lök. Strimlorna kan man ha i mattermos tillsammans med en halv buljongtärning och snabbnudlar. Om man inte vill äta palmoljeprodukter går det bra med till exempel Icas små ekologiska pastasnäckor. Man får dock vara obs. på koktiden.
 
Senast ändrad:
Torka själv

För en familj på fyra blir färdigköpt frystorkad mat för dyr. Köttfärs är lätt att torka själv. (se andra inlägg här på sajten) Denna blandar vi med mix för taco och har snabbris till. Blandas med köttfärssåsmix för spagetti med köttfärssås. Gott! Knorrs rekommenderas.
Rivna morötter är lätta att torka och blir efter blötläggning som färska igen. Vill man lyxa sig mer så kan man marinera och torka lövbiff, men det är lite meckigare - men supergott med bearnaisesås och potmos.
 
Egentorkad mat

Jag håller med om tipset att torka själv. Förra våren torkade jag mycket egen mat och det blir väldigt gott och dessutom betydligt billigare än frystorkat. Jag torkade bl.a. köttfärs, morötter, majs och potatis. Här på utsidan finns många bra tips om hur man gör när man torkar.
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.