Hur görs frystorkat?

Hej jag undrar bara kort och gott hur gör man igentligen frystorkad mat rent praktiskt? är det något man skulle kunna göra själv? I så fall finns det ju lite pengar att tjäna. //Alex

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Feta livsmedel som glass går bäst att frystorka. Torra som köttfärssås lämpar sig bättre för torkning i torkugn.
Att frystorka på riktigt kräver både låg temperatur och lågt tryck, m a o inget för amatörer.

johankse; sa:
Att frystorka på riktigt kräver både låg temperatur och lågt tryck, m a o inget för amatörer.

Instämmer. Men det skulle nog finnas marknad för en liten hemmafrys med vakuumpump för hemmatillverkning av frystorkad mat för eget bruk. För oss som har elvärmda hus skulle driftskostnaderna för en sådan frys vara obefintliga under vintern. På samma sätt som nu för den vanliga frysen och kylen.

Det finns labbfrysar med undertryckkammare som säljs kommerciellt. Men både investeringsnivån och driftkostnaderna gör de synnerligen tvivelaktiga i hobbysammanhang.
Men precis som ismaskiner går in genom frysskåpsdörren i köket kan givetvis hemmapularen skaffa sig sin egen frystorkmaskin, sålänge som hobbyn får fylla och kosta...

johankse; sa:
Feta livsmedel som glass går bäst att frystorka. Torra som köttfärssås lämpar sig bättre för torkning i torkugn.

Jag kan inte förstå det där med glass. :)
Tar man med sig sin frystorkade glass på fjället, fyller på kallt vatten i ZIP-påsen och vipps så har man glass..? :cool:

Själv använder jag frystorkad glass som en efterrätt i nykokt kaffe. Kan ge en fin avrundning till middagen. Men jag vet de som brukar det med frystorkade bär och på kex...bara fantasin sätter gränser....

go tur

agathon; sa:
johankse; sa:
Din frys är en fenomenal torkmaskin. Bred ut på gladpackfilm eller smörpapper och frystorka. Glöm inte att frosta av!

menar du att man skulle kunna frystorka i sin egen helt vanliga frys och få ett bra resultat!?

Jag trodde att det generellt är rätt fuktigt i en frys (en massa is i kristall/gas-jämvikt), men om man, som johankse säger, avfrostar först så bör det bli torrare atmosfär där (och ännu mer om det man frystorkar är det enda som finns i frysen!).

johankse; sa:
Själv använder jag frystorkad glass som en efterrätt i nykokt kaffe. Kan ge en fin avrundning till middagen. Men jag vet de som brukar det med frystorkade bär och på kex...bara fantasin sätter gränser....

go tur

Låter hur gott som helst.
Men är glassen som sega bitar då? Ungefär som gammal frusen glass kan bli..?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips