Hur görs frystorkat?

millimeter; sa:
agathon; sa:
johankse; sa:
Din frys är en fenomenal torkmaskin. Bred ut på gladpackfilm eller smörpapper och frystorka. Glöm inte att frosta av!

menar du att man skulle kunna frystorka i sin egen helt vanliga frys och få ett bra resultat!?

Jag trodde att det generellt är rätt fuktigt i en frys (en massa is i kristall/gas-jämvikt), men om man, som johankse säger, avfrostar först så bör det bli torrare atmosfär där (och ännu mer om det man frystorkar är det enda som finns i frysen!).

okej men hur bra kan resultatet tänkas bli? jag menar det kan ju omöjligt bli lika bra som när man använder ordentliga grejor som är tillverkade för det specifika ändamålet frystorkning. måste ju bli en markant skillnad i hur länge maten håller sig färsk osv.
 
johankse; sa:
Den som letar problem och inte prövar lär sig sällan något!

syftar du på mig eller? :p

I så fall så får jag väl bara säga att jag tyckte det lät intressant men förhöll mig aningen skeptisk till om det verkligen kunde fungera på ett användbart sätt. därför frågade jag extra noga så att jag vet vad jag snackar om när min mamma undrar varför i herrans namn jag har fyllt halva frysen med massa köttfärs och andra livsmedel liggandes på smörpapper :D

//MIkael
 
Fabriksfrystorkat ligger i lufttäta förpackningar och med en skyddande atmosfär som ytterligare skyddar mot nedbrytning, t.ex. fettet i maten härsknar. Den biten kan vara svår att efterlikna även om man är noggrann med beredning och förpackning. Men å andra sidan har man kanske inte krav på flera års hållbarhet för egna produkter, utan de bereds max några veckor innan turen och äts upp innan de hinner förfaras.
 
agathon; sa:
I så fall så får jag väl bara säga att jag tyckte det lät intressant men förhöll mig aningen skeptisk till om det verkligen kunde fungera på ett användbart sätt. därför frågade jag extra noga så att jag vet vad jag snackar om när min mamma undrar varför i herrans namn jag har fyllt halva frysen med massa köttfärs och andra livsmedel liggandes på smörpapper :D

Om nu inte de industriellt använda torkarna helt enkelt är vanliga frysboxar - avfrostade och tömda - så antar jag att det precis som du misstänker inte är optimalt att frystorka hemma i egna frysen :) Isåfall skulle ju industrin antagligen använda den lösningen, bara i större skala.

Men som sagt, oftast behöver ju egentorkad mat bara hålla tills turen är pågående, dvs nån vecka eller två om man torkar alldeles innan. Jag värmetorkar dock bara min mat, men man kanske ska pröva frystorkning nån gång.

http://www.sik.se/ kanske har svaren :)
 
agathon; sa:
johankse; sa:
Den som letar problem och inte prövar lär sig sällan något!

syftar du på mig eller? :p

----

//MIkael

Nej men allmänt om inlägg på utsidan det skall vara detaljsvar och helst innan grejorna finns ute i marknaden.....(sic)
Själv gör jag en massa missar men en och annan (åtminstone i mina ögon) toppengrej emellanåt.

Angående din köttfärstorkning i frysen så har jag inte rekommenderat köttfärs till torkning i frys. Ugn fungerar mycket bättre.
Men om du gör det och det fungerar fint , lova din mamma att avfrosta hennes frys efteråt och beskriv gärna för oss andra här hur det utföll och hur det smakade såsmåningom.
(För en tid sedan hade vi en ung man som försökte torka några kilo nötfile på en gång i ugnen, det gick visst inte så bra...)
Lagom och i rätt tid är viktiga parametrar när man jobbar med mat! Färskt är en god grundregel.

go tur
 
Vaaakumm, eller hur fan det stavas...

Man kanske kunde ha en "vacumlåda" som man tömmer på atomsfäriskt tryck, och sedan stoppar i frysen. Men då kanske inte kondensen försvinner från maten. Man kanske får komplettera med något fukt-absorberande special-material (libresse).

Annars går det att köpa torkugnar i USA, dem kostar mellan ca: 39$ och 399$
+ ca: 40$ frakt
+ ca: 30% i tull o moms-kostnader.

Jag tror en elektrisk båtmotor (tungt och stort paket) kostade ca: 90$ i frakt till Sverige. Men jag minns inte exakt.

Förutom torra rostmackor har jag aldrig torkat mat. Frystekniken låter verkligen intressant.

MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-14 kl 19:28]
 
problemet med en vakuumlåda blir väl onekligen att du inte kan föra bort fukten, eftersom den kommer vara hermetiskt tillsluten. Utöver det lilla problemet så gör ju vakuumet att varan ifråga kommer kylas ner väldigt dåligt(då vakuum är en dålig ledare, lite konduktiv värmeöverföring sker ju, såvida inte varan svävar inne i lådan)
 
Precis, vid frystorkning bör ju maten frysas först och SEN utsättas för undertryck så att vattnet kokar bort.

Det är ju det som är hela vitsen. Att först pumpa bort luften och sen frysa blir ju meningslöst.
 
Wolf25; sa:
Men det går att värmetorka också.

/Ulf

Precis, för att återgå lite till början av tråden så pratar ju trådskaparen om att spara pengar och torka mat. Jag vet inte hur insatt du är men om du bara vill torka mat att ha med på fjällen o.dyl. så torkar du nog bäst och lättast i ugn, sök här på forumet efter torkning av mat eller försök få tag på boken "friluftsmat", av Anita Forsell.
 
Re: Poletter...

EvilEmil; sa:
Ibland landar poletterna... Efter ytterligare inlägg av andra förstår jag att jag inte förstått principen med frystorkning.

Lite googlande gav dock den informationen jag sökte om frystorkning. Hur det går till!

http://www.food.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/images/BLT010/Delprov0403/Frystorkning_gr_A.pdf

http://www.food.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/images/BLT010/Delprov0403/Frystorkning_gr_B.pdf

MvH/ Emil P.

PS! Men ni som visste kunde ju beskrivit frystorkning för oss andra. ¡Sd

Jag länkande till det andra av dessa dokument som svar nummer 2 samma kväll som frågan ställdes.

Att det sedan kanske inte tillhör allmänbildningen att veta vad trippelpunken för vatten är för något, jag förståelse för.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.