Hur görs frystorkat?

Hej jag undrar bara kort och gott hur gör man igentligen frystorkad mat rent praktiskt? är det något man skulle kunna göra själv? I så fall finns det ju lite pengar att tjäna. //Alex
 
Feta livsmedel som glass går bäst att frystorka. Torra som köttfärssås lämpar sig bättre för torkning i torkugn.
Att frystorka på riktigt kräver både låg temperatur och lågt tryck, m a o inget för amatörer.
 
johankse; sa:
Att frystorka på riktigt kräver både låg temperatur och lågt tryck, m a o inget för amatörer.

Instämmer. Men det skulle nog finnas marknad för en liten hemmafrys med vakuumpump för hemmatillverkning av frystorkad mat för eget bruk. För oss som har elvärmda hus skulle driftskostnaderna för en sådan frys vara obefintliga under vintern. På samma sätt som nu för den vanliga frysen och kylen.
 
Det finns labbfrysar med undertryckkammare som säljs kommerciellt. Men både investeringsnivån och driftkostnaderna gör de synnerligen tvivelaktiga i hobbysammanhang.
Men precis som ismaskiner går in genom frysskåpsdörren i köket kan givetvis hemmapularen skaffa sig sin egen frystorkmaskin, sålänge som hobbyn får fylla och kosta...
 
johankse; sa:
Feta livsmedel som glass går bäst att frystorka. Torra som köttfärssås lämpar sig bättre för torkning i torkugn.
Att frystorka på riktigt kräver både låg temperatur och lågt tryck, m a o inget för amatörer.

Jag kan inte förstå det där med glass. :)
Tar man med sig sin frystorkade glass på fjället, fyller på kallt vatten i ZIP-påsen och vipps så har man glass..? :cool:
 
Själv använder jag frystorkad glass som en efterrätt i nykokt kaffe. Kan ge en fin avrundning till middagen. Men jag vet de som brukar det med frystorkade bär och på kex...bara fantasin sätter gränser....

go tur
 
agathon; sa:
johankse; sa:
Din frys är en fenomenal torkmaskin. Bred ut på gladpackfilm eller smörpapper och frystorka. Glöm inte att frosta av!

menar du att man skulle kunna frystorka i sin egen helt vanliga frys och få ett bra resultat!?

Jag trodde att det generellt är rätt fuktigt i en frys (en massa is i kristall/gas-jämvikt), men om man, som johankse säger, avfrostar först så bör det bli torrare atmosfär där (och ännu mer om det man frystorkar är det enda som finns i frysen!).
 
johankse; sa:
Själv använder jag frystorkad glass som en efterrätt i nykokt kaffe. Kan ge en fin avrundning till middagen. Men jag vet de som brukar det med frystorkade bär och på kex...bara fantasin sätter gränser....

go tur

Låter hur gott som helst.
Men är glassen som sega bitar då? Ungefär som gammal frusen glass kan bli..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.