Mina tips
Hej!
Jag försöker kompromissa mellan vikt och matkänsla (på fjällvandring) och kan föreslå följande:
Till lunch brukar jag ta frukt/blåbär/nyponsoppa + "matsoppa" typ minestrone, am. farmarsoppa, osv ev stärkt med lite (<=1/2 dl) snabbmakaroner. Koka fruktsoppan först med matsoppkärlet (inkl vatten etc) som lock sparar energi och tid.
Till middag lite mer riktig mat:
Böckling eller annan rökt fisk. Potatismos till t.ex. Bör konsumeras ganska omgående, anpassas efter väderleken (om det är kallt så klarar det sig ju bra).
Tortellini, ostsås (pulversås), svamp (torkad) Enkelt, ostsåsen görs på pulvermjölkbas.
Risrätter. Jag brukar lägga riset i blöt till lunch för att förkorta koktiden (till middag). Om man är mindre noga tar man snabbris. Till detta kan man ta:
Bacon i paket. Håller sig bra i sin förpackning om man går i fjällen (dvs lite kyligt) och inte packar den ytterst mot solen. Svamp, lök(kostar vikt som färsk men det kan jag ta), chili, soja + vitlök så klart.
Salami, torkat kött. Mycket bra hållbarhet. Anrättar jag som bacon (trist va).
Första dagen kan man (dvs jag) tänka sig att bära lite onödigt tung mat. Köttbullar, potatismos + pulversås är enkelt men smakar smaskens efter en dags vandring. Lite lyxigare är att marinera kött (i förväg). Förslagsvis ris till.
Som toppning/variation kan man ta med en paprika och/eller annan färsk grönsak. Det blir snabbt tungt...
Om detta kostar mycket vikt vet jag inte säkert, men såvitt jag minns var viktökningen mindre än 20% jämfört med frystorkat, men jag var kanske inte helt objektiv när jag gjorde den jämförelsen....Å andra sidan är det lättare att ta exakt så mycket man behöver om man portionerar själv. Men större bränsleåtgång är svårt att komma ifrån.
God tur!