Jag vill inte äta frystorkat till middag

  • Trådstartare blomback@algonet.se (Johan Åberg)
  • Start datum

blomback@algonet.se (Johan Åberg)

Gäst
Till lunch står man väl ut med att äta knäckemacka och fruktsoppa från Blå Band. Men vad finns det för alternativ till middagar om man inte vill äta makaroner i sås eller pulvermos med tillbehör varje dag. Några basic tips behövs inte, men jag skulle vilja ha reda på lite annorlunda rätter som är omväxlande och inte väger för mycket i packningen.
Tack på förhand:
Johan
 
Pasta med kapris och salami.

...ungersk salami, en decimeter ungefär. En burk inlagd kapris och några matskedar olja. Pasta. Parmesan ost är ett gott tillbehör.


Blanda kapris och olja. Mängden kapris får provas ut hemma. Koka pastan och tärna salamin under tiden. När pastan är klar vänds kapris, olja och salami tillsammans med den avrunna varma pastan i kastrullen. Krydda med svartpeppar, gärna grovmalen. Lägg på lite parmesanost. Komplettera med grönsaker om det finns.


Lätt att laga, hyfsat lätt att bära. Gott.


M v H


Johan
 

karin.djurvall@mail.bip.net (Karin Djurvall)

Gäst
Annan trevlig mat

Hej Johan!


Håller med dig om att frystorkat kan bli rätt trist! Jag vet inte vad du har för typ av friluftstur i tankarna. Ibland vill man jaga gram, ibland är det inte alls lika nödvändigt. När man är på paddeltur, t.ex. Jag antar att du vill ha snabblagad mat för bränsleåtgångens skull...


Jag är en stor matälskare och anser att middagar ute är bland de absolut godaste! De kan verkligen förgylla en tur och göra effekten av dåligt väder lite mindre.


Något som är gott, snabbt, enkelt och lätt är couscous. Rekommenderas ihop med kryddstark sås, t.ex. gjord med stark korv och kanske någon pulversås som bas (för enkelhets skull). Snabbnudlar går att använda som bas till grytor och matiga soppor. Det finns även snabbkokt s.k. minutris att köpa i affären. Och pasta kan man väl inte tröttna på??


Det finns ingen anledning att äta tråkigt ute! Om packningen medger det brukar vi ha med oss någon liten grönsak, speciellt lök som är bra till nästan allt. I små täta burkar kan man ta med sig t.ex. salsa, pesto m.m. Man kan ju också torka mat hemma, tomatpuré t.ex., som sedan kan sätta piff på matlagningen.Man kan faktiskt laga mat på riktigt även på stormkök! Det blir oftast billigare dessutom!


Hälsningar Karin
 

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Lägg ner tid och planering på matlagningen

Jag var ute i helgen med ett gäng patrullscouter och vi gottade oss mer med mat än vad det brukas göra hemma.


Matlagningen är en del av friluftslivet och det är alltid riktigt kul att stå och greja med mat (tid finns ingen brist på).


Vi tillagade bakpotatis ilindad i folie och placerad i glöden där de fick genomgräddas i nästan en timme. Samtidigt hade vi elden flyttad en bit ifrån så vi hela tiden kunde fylla på med glöd. Till detta hade vi i förväg hemma blandat till två olika röror en Skaagenvariant och en med kassler - blanda ihop en röra och smaksätt den med massor av kryddor. Urgott!!


Mot kvällen friterades munkar i olja. Andra gånger har vi gjort en enklare variant av äppelpaj. Båda riktigt smarriga - dock inte fettsnåla, men vadå maten hör till friluftslivet!!! Jag äter alltid gott när jag är ute. Det kan få väga lite extra. Dessutom är det mycket roligare att tillaga mat över öppen eld - sparar vikt när endast en kastrull och ev. en stekpanna behövs tas med.


Alexander
 

kg@avantel.se (Kalle Grönvik)

Gäst
Mina tips

Hej!


Jag försöker kompromissa mellan vikt och matkänsla (på fjällvandring) och kan föreslå följande:


Till lunch brukar jag ta frukt/blåbär/nyponsoppa + "matsoppa" typ minestrone, am. farmarsoppa, osv ev stärkt med lite (<=1/2 dl) snabbmakaroner. Koka fruktsoppan först med matsoppkärlet (inkl vatten etc) som lock sparar energi och tid.


Till middag lite mer riktig mat:


Böckling eller annan rökt fisk. Potatismos till t.ex. Bör konsumeras ganska omgående, anpassas efter väderleken (om det är kallt så klarar det sig ju bra).


Tortellini, ostsås (pulversås), svamp (torkad) Enkelt, ostsåsen görs på pulvermjölkbas.


Risrätter. Jag brukar lägga riset i blöt till lunch för att förkorta koktiden (till middag). Om man är mindre noga tar man snabbris. Till detta kan man ta:


Bacon i paket. Håller sig bra i sin förpackning om man går i fjällen (dvs lite kyligt) och inte packar den ytterst mot solen. Svamp, lök(kostar vikt som färsk men det kan jag ta), chili, soja + vitlök så klart.


Salami, torkat kött. Mycket bra hållbarhet. Anrättar jag som bacon (trist va).


Första dagen kan man (dvs jag) tänka sig att bära lite onödigt tung mat. Köttbullar, potatismos + pulversås är enkelt men smakar smaskens efter en dags vandring. Lite lyxigare är att marinera kött (i förväg). Förslagsvis ris till.


Som toppning/variation kan man ta med en paprika och/eller annan färsk grönsak. Det blir snabbt tungt...


Om detta kostar mycket vikt vet jag inte säkert, men såvitt jag minns var viktökningen mindre än 20% jämfört med frystorkat, men jag var kanske inte helt objektiv när jag gjorde den jämförelsen....Å andra sidan är det lättare att ta exakt så mycket man behöver om man portionerar själv. Men större bränsleåtgång är svårt att komma ifrån.


God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 16
Setter2 Var hittar jag ett rökeri??? Friluftsmat 3
Anders78 Vart kan jag hitta bra recept? Friluftsmat 2
vlundborg Hur mycket gas ska jag ta med? Friluftsmat 15
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 10
majjen Jag vill ha guldrecept! Friluftsmat 1
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Vet DU? Livsmedel,energiförbrukning. Jag vet ej! Friluftsmat 1
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Har jag köpt rätt Friluftsmat 0
Pantsu Påse att äta ur? Friluftsmat 9
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
Kamvandrare me´skavssår Äta rätt Friluftsmat 49
ekis Äta pumpafrön? Friluftsmat 6
HansErik Äta tuschlav? Friluftsmat 26
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
heffaklumpen Äta Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
D_Lo Äta långsamt=mättare? Friluftsmat 9
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...